Fallout: New Vegas - postapokalyptický Oblivion podruhé

13. 11. 2010

Sdílet

Série Fallout se za celou svou dobu existence mohla těšit z vysoké popularity, a to jak ze strany PC hráčů, tak nedávno také ze strany konzolistů. Jak dopadl nejnovější díl?

Vždycky mi vadilo, když postava ve hře umře hned zpočátku. Připadalo mi, že hra pak ztrácí smysl, takže když se mi to stalo, jako velkému fanouškovi Falloutu 3, na začátku New Vegas, byl jsem celkem zklamán. Nicméně se ukázalo, že to nebyla konečná, ale pouhá demonstrace nebezpečnosti pustiny Mohavské pouště. Přece jen, byla to prachsprostá kurýrní zásilka, která vás zavedla do předčasného hrobu. A tak začíná příběh Fallout: New Vegas.

Po tom, co jste zachráněn pomocným robotem ze svého pouštního hrobu a odveden k doktorovi v Goodsprings, máte možnost přetvořit si postavu podle svého gusta, včetně všemožných dovedností, vlastností či perků. Potom už vám nic nebrání vydat se vstříc nebezpečím Mohavské pouště a vyrovnat si účty s tím kdo se vás pokusil poslat na věčnost. Samozřejmě, v Mohavské poušti vám nikdo nedá nic zadarmo a za každou eventuální informaci o vrahovi se po vás bude vyžadovat taky něco na oplátku. V jednodušších případech bude daný člověk chtít pouze pár zátek či pomoci s obtěžující zmutovanou havětí. Ve většině případů vás ovšem pošle za další postavou, která zase bude chtít, abyste udělali něco pro ně, což dělá střádání klíčových informací v rámci příběhu několikanásobně těžší. Jakým způsobem vyřešíte tyto úlohy, to však záleží kompletně na vás! Můžete být jakkoliv hodný nebo zlý chcete být. Dokonce bych se nebál říct, že New Vegas nabízí ještě více volnosti než Fallout 3.

Fallout: New Vegas je hratelnostně a graficky téměř totožný se svým předchůdcem. Vylepšení, které uvedly výrobci hry z Obsidianu, ale posunují pouhé přežití v nemilosrdné krajině na samostatný herní prvek a poskytují díky tomu mnohem hlubší a autentičtější zážitek ze hry.

Za jakoukoli frakci se rozhodnete zkompletovat svůj úděl, to ovlivní vaši reputaci a tohle nyní hraje v New Vegas mnohem větší roli než kdy jindy. Pokud budete ustavičně dělat rozhodnutí, která se nebudou jedné z frakcí líbit, potom se jim moc nebude chtít s vámi obchodovat, nebo vás osprchují několika kulkami. Na druhou stranu, když se jedné z frakcí vaše rozhodnutí začnou zamlouvat, mohou se stát vašimi užitečnými spojenci. Hlavní dvě frakce, za jež lze hru dokončit (hra se dá dokončit i sólo) jsou NCR a otrokářská Cézarova legie. Další frakce, kterým můžete pomoct ve vedlejších questech, jsou například oblíbené Bratrstvo Oceli, The Great Khans či všudypřítomný pan House.

Stejně jako ve Fallout 3, New Vegas nabízí spoustu rozptýlení od hlavního příběhu a možností jak si vydělat nějaké ty zátky a další odměny. V rámci těchto úkolů budete cestovat všude možně po pustině, což je samo o sobě to největší rozptýlení. Odolat nutkání prozkoumávat mnoho opuštěných budov rozházených po zdevastované post-apokalyptické krajině je velmi těžké. Tak lákavá je potřeba prohledávat všelijaké ruiny pro cokoliv, co by vám mohlo pomoci v přežití, až se může velmi často stávat, že úplně zapomenete, co vlastně máte v daném úkolu dělat. Když tohle všechno sečtete dohromady s dobou questů a všech příběhových linií, výsledná herní doba je ohromující.

Mohavská pustina se zdá být mnohem míň zdevastovaná než hlavní město z Falloutu 3. Lidé a divoká zvěřina jsou mnohem víc rozprostřeni po krajině, která je také mnohem rozlehlejší. Přesto však je hra mnohem těžší místo k přežití. Všelijakých divných tvorů se po pustině prohání kvanta, ať jsou to obří kudlanky, škorpióni či nepříjemní gekoni. Ještě k tomu dostali vaši soupeři mnohem lepší AI, a tak mají o dost přesnější mušku, přičemž je větší pravděpodobnost, že se mu povede vás ochromit.

Fallout: New Vegas přináší mnoho nových hratelnostích vychytávek, ovšem tou nejzásadnější je nový tzv. Hardcore mód. Když ho zapnete, hra se stává v podstatě simulací života v post-apokalyptickém světě, protože stejně jako v normálním světě, i tady musíte jíst a spát. Ignorujte tyto potřeby a udělá se vám špatně. Ignorujte je dál a zůstanete mrtvý ležet napospas divočině. Munice také nyní něco váží a budete se muset umět rozhodnout, co vzít sebou a co ne.

Dále také nemůžete jen tak při soubojích stát a používat Stimpaky jen tak nazdařbůh, protože ty v hardcore módu léči postupně po určitou dobu, a nepřidávají určitý počet HP naráz. Stimpaky taky nedokáží vyléčit vážnější zranění jako například ochrnuté končetiny, tudíž si budete muset zaskočit k doktorovi. Díky tomuto módu lze dosáhnou pocitu souboje o přežití v nemilosrdné krajině.

Dalším vylepšením je větší interaktivita s kolegy ve zbrani (je povolen jeden lidský a jeden robotický), díky přidání speciálního kola na udávání rozkazů. Jenomže na UI se moc na rozdíl od protivníku nezapracovalo a tak vám tito spolubojovníci zas tak moc nepomůžou. Grafika se od Falloutu 3 moc nezměnila, hra má atmosféru a vypadá velmi obstojně. Co ovšem hráče potrápí, jsou v některých částech všudypřítomné bugy. Hra údajně neprošla vůbec testovací fází, a na výsledném produktu to jde vidět.

bitcoin_skoleni

Fallout: New Vegas je hratelnostně a graficky téměř totožný se svým předchůdcem. Vylepšení, které uvedly výrobci hry z Obsidianu, ale posunují pouhé přežití v nemilosrdné krajině na samostatný herní prvek a poskytují díky tomu mnohem hlubší a autentičtější zážitek ze hry. A stejně jako předchůdce, i Fallout: New Vegas je mistrovský kousek v žánru RPG.

(recenzována byla verze pro PC)