Hlavní navigace

Fantasy Wars - klasická tahovka

4. 2. 2008

Sdílet

Předělávka klasických tahových strategií přináší příjemnou změnu do stagnujícího, na grafické orgie zaměřeného strategického žánru.

Předělávka klasických tahových strategií přináší příjemnou změnu do stagnujícího, na grafické orgie zaměřeného strategického žánru.



Kdo by se nechtěl stát vojevůdcem chrabrých rytířů a rozdrtit hordy skřetů, goblinů a trollů? A jistě se najde i pár těch, kteří by naopak v čele mohutných orků nadělali pěknou paseku v lidském království. A co takhle vést do boje štíhlé elfí bojovníky...? Tohle všechno nabízí nová tahová strategie Fantasy Wars, která skrze nepříliš originální příběhovou zápletku přináší kromě samostatných bitev a multiplayerového režimu tři kampaně, právě za tři výše zmíněné frakce.



Na první pohled se jedná spíše o budgetovku, jelikož trojrozměrná grafika není příliš „up-to-date“, ale spíše o pár let pozadu. Jednoduše vykreslená krajina, přespříliš hranatá figurky pěšáků, jezdců či válečných strojů... jenže tahle hra nestojí na vizuálním dojmu. Klade důraz zejména na kvalitní strategický princip, který jakoby z oka vypadl stařičké hře Fantasy General a jí podobným. Každá kampaň se skládá ze série misí, mezi nimiž si postupně posilujete a vylepšujete svoji armádu. Za zlaťáky ukořistěné ve městech či získané odměnou za dokončené úkoly si můžete dokupovat další a další jednotky, přičemž jejich výběr se postupem hrou rozšiřuje. Zprvu tak ve své armádě budete mít sotva dva druhy pěšáků, slabé lučištníky a základní průzkumný oddíl. Později ale přibudou silnější varianty těchto jednotek, a také nové – třeba lehké jízdní oddíly, těžká jízda ideální k drcení zoufalých nepřátel, katapulty, balisty a další válečné stroje, letecké jednotky...



„Titul se naprosto otevřené svými herními principy hlásí k odkazu starých, klasických tahovek a zvláště jejich příznivce může opravdu hodně pobavit.“



Počet a rozmanitost jednotek je jednou ze silných stránek hry, a potěší i jejich postupný vývoj. S tím, jak vaši svěřenci získávají zkušenosti, postupují na vyšší levely. S tím se zdokonalují jejich atributy (rychlost, obrana, útok, dohled) a navíc jim můžete vybrat speciální schopnosti; třeba rychlejší pohyb v lese, otrávené šípy a podobně. Kromě běžných vojáků disponuje každá strana i několika hrdiny, ať už bojově či magicky zaměřenými. Ti jsou kromě vysoké úrovně svých atributů speciální také tím, že mohou postupovat na vyšší levely než ostatní jednotky (které jsou omezené pátou úrovní), mohou nést až tři artefakty, zatímco běžní vojáci jen jeden, a obvykle disponují zajímavými kouzly, třeba fireballem, tornádem, hromadným léčením a podobně.



Management armády je samozřejmě důležitou součástí hry, ale hlavní část herního času pochopitelně strávíte v samotných bitvách. Mapy jsou v jednotlivých scénářích rozděleny na šestiúhelníková pole, po kterých přesouváte své jednotky a útočíte na soupeře. Tedy, alespoň ve svém tahu. Když akce svých svěřenců vyčerpáte, předáte slovo protivníkovi a čekáte, co ve svém kole udělá. Obvykle nic pěkného – umělá inteligence není zlá, a zvláště při volbě vyšší obtížnosti vám může celkem zavařit. Herní princip je naštěstí poměrně jednoduchý na pochopení (a navíc je k dispozici výukový režim), to ale vůbec neznamená, že by titul nenabízel dostatek taktických variant. Ba právě naopak. Musíte se jen naučit správně využívat jednotlivých složek své armády. Pomocí pěších, jízdních či vzdušných průzkumníků je potřeba odhalit nepřátelské pozice, na ty silnější oddíly zaútočit zbaběle třeba balistou z bezpečné vzdálenosti, nepřátelské střelce objet jízdou a napadnout z nechráněné strany apod. A to vše přitom v klidu, s časem na přemýšlení. Tahle hra je prostě ideální pro přemýšlivější stratégy s dostatkem trpělivosti.



Většina bojových úkolů v misích je útočného charakteru, ale najdou se i výjimky – budete tak například po určitý počet tahů bránit důležitý hrad, zachraňovat ztracený jízdní oddíl... a navíc se můžete pustit i do plnění vedlejších úkolů, jako je třeba zničení nepřátelského šamana či vybrání pokladu goblinů z tajné skrýše. Podle vašich úspěchů, zvolené obtížnosti a také počtu tahů, za který jste úkol splnili (rozlišení na tzv. zlaté, stříbrné či bronzové vítězství) jste na konci každého scénáře odměnění penězi, artefaktem či jednotkou, abyste si dále mohli vylepšit svoje vojsko.



Pro hráče dbající zejména na audiovizuální zpracování tahle hra určitě není. Naprosto otevřené se svými herními principy hlásí k odkazu starých, klasických tahovek a zvláště jejich příznivce může opravdu hodně pobavit. Já jsem u ní vydržel několik večerů, a bavil jsem se výborně. Jde zkrátka o relativně úzkoprofilovou záležitost, která ale ve své kategorii patří k těm povedenějším kouskům. A za příznivou cenu.



Jiří Sládek (autor je manažerem magazínů portálu Centrum.cz)



Hodnocení: 7,6
Žánr: tahová strategie
Výrobce: Ino-Co
Vydavatel: 1C / Nobilis
Distributor pro ČR: Cenega Czech
Lokalizace: manuál
Cena: 299 Kč
Multiplayer: ano
Internet: fantasywars.1cpublishing.eu