Hlavní navigace

Far Cry - první dojmy z dema

26. 1. 2004

Sdílet

Kdysi propagační materiál s názvem X-Isle ke grafické kartě GeForce 3 se dnes dostává na naše monitory jako adrenalinová first person akce s béčkovým příběhem, ale áčkovým provedením. Kdesi v dáli je slyšet křik - ano, dámy a pánové, je to Far Cry!

Poslední dobou se pomalu stává pravidlem, že raná verze očekávané hry nějakým způsobem „prosákne“ do nekonečných sítí internetu. Odtud se pak snadno dostane na harddisky tisíců natěšených hráčů, u kterých nedodělaný polotovar nesklidí přílišný úspěch. Stalo se tak již u těch nejočekávanějších her (např. Doom III a Half-Life 2) a ve všech případech to samotný titul více či méně poškodilo. Je proto takřka zázrak (a štěstí pro autory), že se žádná betaverze očekávané first person akce Far Cry na internetu neobjevila (krom oficiální MP bety pro vybrané šťastlivce) a všichni se tak mohli s chutí těšit na hratelnou demoverzi, která dopadla vskutku famózně.



Level obsažený v demu se nazývá Fort a začíná idylicky na houpající se loďce, kterou máte plně pod vaší kontrolou. Hned první letmý pohled okolo vás přesvědčí o tom, jaká hra je v současné době technicky nejvyspělejší a chvíli vás nechá zkoprnělé úžasem. Na obzoru se rýsuje úžasně členitý tropický ostrov, zelenající se bujnou vegetací a stromy, jež tvoří hustou džungli. Na vrcholku ostrova ční obrovský radarový talíř. Právě tam leží cíl vaší cesty, ale než se k němu dostanete, budete muset překonat všechny nástrahy ostrova, obrovským převýšením počínaje a starostí o vlastní život konče, protože cesta je doslova lemována strážními stanovišti a motorizovanými hlídkami.



Výhoda Far Cry je, že k cíli se lze dostat hned několika cestami a každá vám nabídne zcela jiný zážitek. Tvůrci jsou zřejmě zastánci pravidla: „Co jde ve skutečnosti, musí jít i ve hře,“ a proto se mnohým soubojům lze vyhnout tak, že jednoduše vylezete strmý kopec, místo abyste šli vyšlapanou cestičkou. Konečně tak nejste omezeni žádnými bariérami a můžete dát šanci svému orientačnímu smyslu. Osobně jsem se s loďkou vydal k jakési zátoce, odkud vedla malá pěšinka rovnou do džungle, čímž jsem se vyhnul úvodnímu intermezzu s nepřátelskými hlídkami na pláži. Druhou možností je plavit se opačným směrem, kde lze zaskočit malou skupinku ozbrojenců, opravujících porouchaný člun. Kromě nepoužitelné lodě je na břehu odložená bugina se zamontovaným otočným kulometem, a teprve pak je na ostrově veselo! Potěšujícím faktem je, že veškerá vozidla, ať už jde například o motorový člun, buginu nebo džíp, se chovají přesně podle fyzikálních zákonů, takže je třeba jezdit alespoň trochu opatrně. Není žádný problém automobil utopit ve vodě nebo převrátit na střechu při divoké jízdě. Zde mě opravdu mrzela absence pohledu třetí osoby, který by se při jízdě ve vozidle opravdu hodil. Obě cesty, které jsem výše popsal, se z větší časti dají projít tiše, i když nemáte zbraň s tlumičem. Jediným místem, kde se musíte řídit pravidlem "weapons free", je hlavní pláž, na které stojí několik chatrčí. Přestřelka, do níž se zde dostanete, je opravdu tuhá, zvláště když má hlídkující člun zabudovaný těžký kulomet, kombinovaný s raketometným dělem. Všechny cesty však vedou takříkajíc do Říma, čili na vrcholek ostrova, kde se nachází hlavní radarová stanice. Právě tam hra dostává neuvěřitelné grády a během několika minut budete postupně čelit výsadkům z vrtulníků a bombardování raketami až z moře! Nakonec bude vaším úkolem proniknout dovnitř stanice a vyhodit ji do povětří.



Jistě si vzpomínáte na velkohubá prohlášení autorů o revoluční umělé inteligenci, kterým většina herního světa nevěnovala pozornost, protože na podobné řeči jsme prostě všichni zvyklí. Postupně jsme se však nechávali vyvádět z omylu nadšenými novináři, kteří měli možnost uzřít AI Far Cry v plné síle. Nyní musí snad i ten největší nevěřící Tomáš dát autorům za pravdu, že se umělá inteligence povedla. Nepřátelští žoldnéři konečně pochopili, že je dobré mít velitele, který se většinou po padnutí prvního výstřelu stanoví a dává pokyny ostatním. Prosté vpadnutí mezi nepřátele zde nepřipadá v úvahu, protože byste byli záhy roztrháni smrtící palbou. Proto je nutné se maximálně krýt za kameny, stromy či kdejaké terénní nerovnosti. Jenže ani to nestačí, protože granáty nepřátelé nešetří, a tak se vám často stane, že k vašemu "bezpečnému" úkrytu doletí nechtěný dárek, který vteřinu na to vybouchne. V takových případech se vám efektně rozostří vidění a zaměřovač se na chvíli vychýlí ze směru.



Díky pokročilému fyzikálnímu systému, který obstarává známý Havok engine, se ve Far Cry dočkáte takových lahůdek jako kutálení barelů ze schodů, plovající mrtvá těla na hladině či realisticky umírající nepřátelé. Rozhodně se nestane, že by ruka mrtvého prolnula s betonovou zdí bunkru. Havok má dnes každá druhá hra, takže to jistě není taková novinka, nicméně zde je tato technologie na velmi pokročilé úrovni.



Přiznám se vám hned a bez mučení, že na Far Cry jsem se těšil jak malý kluk a určitě bych vám lhal, kdybych řekl, že mé dojmy z dema jsou naprosto objektivní záležitostí. Nejsou, protože jinak bych hned po otestování jediného levelu neprohlásil, že tato hra je jasným akčním hitem letošního roku. Tento názor nezměním, dokud nebudu mít možnost vyzkoušet konkurenční tituly Half-Life 2 a Doom III. Snad se tak stane co nejdříve...