Hlavní navigace

FIFA 08 - nová tvář?

9. 11. 2007

Sdílet

Obavy z toho, že fotbalová simulace FIFA 08 dopadne stejně mizerně jako její letošní hokejový protějšek, se naštěstí nepotvrdily. Naopak EA zřejmě vydali nejlepší respektive nejrealističtější fotbal za několik posledních let.

Obavy z toho, že fotbalová simulace FIFA 08 dopadne stejně mizerně jako její letošní hokejový protějšek, se naštěstí nepotvrdily. Naopak EA zřejmě vydali nejlepší respektive nejrealističtější fotbal za několik posledních let.



Neznamená to, že aktuální FIFA je nějak přelomová, rozhodně však není – tak jako NHL 08 – pouze aktualizovaným remakem předchozích ročníků. Hra v zásadě funguje na podobném principu, ten však je v některých ohledech vylepšen a doplněn několika novinkami. Tou hlavní inovací je režim v české verzi nazvaný Buď hvězda (Be a Pro). V rámci něj se nebudete starat o celý tým, ale „jen“ o jednoho hráče. Podobně jako kdysi v sérii NHL si totiž můžete ovládání uzamknout jen na vybraného hráče a celý zápas odehrát z jeho postu. Protože značnou část utkání strávíte bez míče (budete tedy nabíhat do volného prostoru, clonit protihráče apod.), v tomto režimu se mění funkce pěti základních ovládacích tlačítek. Těmi si na spoluhráčích „vyžadujete“ přihrávku, ale třeba je i vyzýváte ke střele, pokud jsou ve výhodném postavení. S vybraným hráčem můžete projít celou kariéru, díky získaným zkušenostem si budete vylepšovat jako v RPG dovednosti či přestupovat do jiných klubů. Je to zábavný experiment, na němž bude EA jistě v budoucnu dále pracovat (letos můžete se třemi spoluhráči takto individuálně ovládat až čtyři fotbalisty či jednu nebo více řad ze společné formace).



Ke změnám k lepšímu došlo i v ovládání. Citlivěji můžete ovlivňovat sílu přihrávek, snadněji přepínat mezi obránci, vtipněji oklamat při vhazování autu soupeře a v neposlední řadě můžete také ovládat gólmana. V předchozích hrách jste s ním mohli jen vybíhat pro zmenšení střeleckého úhlu nebo kopat míč od brány. Nyní ho ale můžete mít plně pod kontrolou, včetně provádění skluzů či možnosti těsně před koncem prohrávaného zápasu nabíhat do vápna soupeře! Jelikož je tváří letošní hry Ronaldinho, vývojáři si vyhráli i s řadou triků a parádiček akrobatického charakteru, pro jejichž úspěšné provedení ale musíte zvládat komba skoro jako ve hře Tony Hawk’s Pro Skater. S joypadem se dvěma páčkami to jde samozřejmě jednodušeji než na klávesnici, ale ani na té nejste tentokrát úplně ztraceni a můžete i na ní se svými kanonýry pěkně oblafnout soupeře.



„Navzdory tomu, že se hra znatelně zpomalila a virtuálním fotbalistům se zvedla AI, zdaleka ne všechno je perfektní.“



V trenérském režimu, v němž se staráte o dění na hřišti, ale i mimo ně, si před každou sezónou můžete letos zahrát i přípravné přátelské zápasy. V průběhu sezóny si musíte hlídat přestupy, smlouvy hráčů, motivovat celý tým, ale i odolávat tlaku majitelů klubu, kteří vás po mailu bombardují nejrůznějšími požadavky. Navíc musíte čas od času odpovídat na dotěrné dotazy novinářů. Dejte si dobrý pozor na odpovědi, neboť i na nich závisí, jak se bude zvedat, nebo snižovat morálka vašeho mužstva, ale i jak se bude pod vámi chvět trenérské křeslo.



Mód „výlov kapříků“ aneb uplácení rozhodčích ve hře zatím zaveden není, a to navzdory tomu, že si ve FIFA 08 můžete kromě více než dvou desítek plně licencovaných soutěží začutat také Gambrinus ligu. (Soupisky jsou aktualizované k 25. srpnu.) Stejně jako loni komentář k české mutaci namluvili Miroslav Bosák a Petr Svěcený. A nutno říci, že dopadl lépe než loni a i přesvědčivěji než komentář v NHL 08. Samozřejmě i zde se hodně používá neurčitý či nevyjádřený podmět namísto konkrétního pojmenování hráčů i týmů a občas si komentátoři odporují v hodnocení identické situace, především při reakcích na střely na bránu (brankář je pochválen za skvělý zákrok i v případě střely, jež minula jeho svatyni o pět metrů). Ve srovnání s NHL 08 je však intonace komentátorů přirozenější a jejich hlášky i vtipnější.



Připočteme-li k výše uvedeným kladům skutečnost, že se hra znatelně zpomalila, že rozhodčí přesně pískají fauly i ofsajdy, virtuálním fotbalistům se zvedla AI a stoupla obtížnost hry (nejen při obcházení soupeře, ale i při zamíření na branku), může to vypadat, že se FIFA 08 mimořádně povedla. Zdaleka ne všechno je ale perfektní. Grafická stránka je prakticky nerozeznatelná od té loňské a přetrvávají i některé letité nedostatky: padá nepřiměřeně množství tyčí, soupeř střílí góly monotónním způsobem po brejcích, ovládání je „natvrdo“ nastavené atd. Že se ale FIFA 08 navzdory tomu stává důstojnou alternativou k řadě Pro Evolution Soccer uznávají dokonce i někteří zastánci nekriticky oslavované japonské série.



Hodnocení: 7,9
Žánr: fotbalová simulace
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor pro ČR: EA Czech
Lokalizace: kompletní
Cena: 1299 Kč
Multiplayer: ano
Internet: www.fifa08.ea.com/cz/

Pro Evolution Soccer 2008 versus FIFA 08 Konzolová řada PES je s konkurencí FIFA srovnávána od chvíle, kdy se prvně objevila na PC. Pokud se na hru podíváme v jednotlivých aspektech, zjistíme, že v oněch klíčových má navrch PES, v těch doplňkových stále ještě FIFA. Nedá se tedy mluvit o drtivém vítězství fotbalu od Konami. Obě hry se navíc letos vzájemně přiblížily a jedna té druhé naznačuje, co je třeba v příštím ročníku vylepšit nebo doplnit. Což je pro hráče jedině dobře.

Hratelnost – PES stále zůstává mnohem variabilnější a realističtější (a tudíž i zábavnější) hrou než i nadále poněkud zautomatizovaná FIFA. Na hřišti dochází k řadě nevyzpytatelných situací, góly jsou rozmanitější a dění na hřišti vypadá autentičtěji a to i díky mnoha drobným animacím (obránce drží soupeře za dres, brankář se zhoupne na břevně aj.). Hra je také obtížnější než FIFA. Škoda jen, že v dřívějších ročnících nápaditě zpracovaný trénink byl letos ohoblován na prostý základ.

Ovládání – Ač původem počítačová hra, FIFA se nyní naopak zaměřuje na konzole, takže hráči, kteří ji stále hrají na PC na klávesnici jsou v nevýhodě oproti majitelům gamepadu. Přestože PES má stejný počet tlačítek, umožňuje i na klávesnici provádět s fotbalisty kličky a finty za hranicemi snů. Ale ono strašně nepraktické přenastavování kláves je iritující (i když už není „natvrdo“ nastavené). FIFA letos překvapila několika novými ovládacími prvky (kontrola jednoho hráče, celé jedné řady či gólmana).

Grafika – Nový engine v PES je znát především na vizáži hráčů (i když zdaleka ne u všech), kteří vypadají srovnatelně s graficky dosti stagnující hrou FIFA. Jeho určitou nedoladěnost ale signalizují u některých grafických karet problémy s frame ratem i s průběhem hry (nejen míč, ale také pohyb hráčů působí lehce zrychleně). Tyto problémy se ale u série objevily již v případě hry PES 3.

Zvuk – V PES je nový komentář, ale i on se nevyvaroval jistých nepřesností podobně jako jeho český protějšek ve FIFA (především posuzování a hodnocení „výjimečnosti“ zákroků brankářů).

Rozhodčí – Sudí ve FIFA daleko realističtěji posuzují fauly a nedávají karty za každý skluz, při němž se hráč dostane do kontaktu s protihráčem. Kdyby se udělovaly červené karty za takové zákroky ve skutečném zápase, asi jen málokterý by se dohrál až do devadesáté minuty. Pomezní v PES navíc necitlivě reagují na mrtvé ofsajdy.

Licence – Největší slabinou PES zůstávají i nadále licence. Plně licencovaná FIFA zahrnuje na dvě desítky lig, včetně české (aktualizované k 25. srpnu), objevují se v ní pravá jména hráčů, autentické dresy, loga atd. V PES je zatím mnohé z toho v rukou nadšených fanoušků, kteří jsou v tomto ohledu hru ochotni vylepšovat či spíše uvádět na pravou míru. V PES jsou jen čtyři ligové soutěže, v anglické lize najdete jen dvě skutečná mužstva.

Čeština – Z tohoto hlediska FIFA také vítězí nad svým soupeřem. FIFA je plně lokalizovaná, navíc si v ní hráči mohou virtuálně zakopat i Gambrinus ligu. V PES byste nějaké české mužstvo anebo slovo marně hledali. Český komentář dvojice Miroslav Bosák–Petr Svěcený navíc ve FIFA 08 dopadl zjevně přesvědčivěji než loni, i když určitým nepřesnostem a repetici se opět nevyhnul.