Poznámka: Do redakce nám tento týden dorazila i Fifa 10 pro PC. Bohužel asi po patnácti minutách jsme hru museli vypnout, protože ve srovnání s verzí pro Xbox 360 a Playstation 3, je Fifa 10 pro PC opravdu neskutečným způsobem odfláknutá.
I když nám poslední roky český fotbal příliš velkou radost nedělá, zůstává Česká republika fotbalovým národem. Stejně tak je tomu i ve sportovních simulátorech, které patří mezi nejoblíbenější herní žánry. A podobně jako u nás, kde se národ dělí na sparťany a slávisty, je tento boj i mezi fotbalovými simulátory. Přesněji máme na mysli série Fifa od EA a Pro Evolution Soccer od Konami. Jak si vede prvně jmenovaný v novém kulatém pokračování?
I přes některé drobné úpravy je nové pokračování fotbalové simulace od EA po vizuální stránce vesměs stejné jako předchozí ročník. Stejně jako u NHL 10 spíše čekejte jen vyšperkovanou verzi toho předchozího ročníku – na druhou stranu, ten už bylo natolik „promakaný“, že i ty malé úpravy dělají z Fifa 10 opravdu povedenou a zábavnou fotbalovou simulaci.
Asi nejmilejším překvapením ve Fifa 10 je tzv. 360° degree control (driblování s míčem v rozsahu 360°), které umožňuje autentičněji kontrolovat míč a lépe tak nacházet volné prostory mezi obránci, což dříve až tak docela nefungovalo. Lépe hodnocení hráči mohou přejít přes obránce s využitím citlivého bočního vedení míče. Koncept s názvem Freedom in Physical Play (Volnost ve fyzické hře) umožňuje hráčům driblovat do větší šířky a nové sdílení kolizí produkuje souboje o míč mezi útočníkem a obráncem, které jsou variabilnější a méně předvídatelné. Lze říci, že hráči jsou mnohem inteligentnější a chovají se autentičtěji během zápasu. Uhýbají přihrávkám (nebo efektivně přenechají spoluhráči), které jim nejsou určeny, snaží se neblokovat střely spoluhráčů a při bránění se vrhají do střeleckých pokusů soupeře.
Zkrátka se tím snažím naznačit, že EA v posledních třech ročnících už konečně úplně opustilo od arkádového pojetí hry a pokaždé se snaží do dalšího ročníku zapracovat více realističtějších aspektů z klasického fotbalu.
Co se týče defenzivní souhry, obránci jsou takticky lépe postaveni a pomocí nátlakového bránění se snaží ukořistit soupeři balón. Ve hře byly vylepšeny i skluzy, takže zkušenější hráči by nyní měli mít větší dosah a výrazně eliminovat možnost minutí hráče s míčem. Logika odvracení nebezpečí poskytuje obráncům více možností odklizení míče mimo dosah útočníků. V likvidaci brankových příležitostí jim dále pomohou skluzy ke zblokování střel nebo odkopy přes hlavu za sebe. Díky vyváženějším, a tím pádem obtížnějším zákrokům vestoje se z bránění ve FIFA 10 stává skutečná taktická disciplína. I když je pravda, že někdy obránci vygenerují sami úplně neskutečnou minelu a vy nemáte šanci to napravit. Také musíme podotknout, že při plnění defenzivních úkolů úplně ideálně nefunguje přepínání hráčů, takže z toho někdy vzniká zbytečná šlamastika v pokutovém území.
Sama o sobě je kapitola s gólmany. Ti sice dovedou lépe vyhodnotit některé situace, jako jsou rohové kopy (kromě Petra Čecha), hru jeden na jednoho a další. Na druhou stranu jejich umělá inteligence někdy pokulhává - například při lehké střele z dálky nesmyslně vyrazí míč, či někdy zbytečně doráží na útočící hráče.
Kromě zdokonaleného pohybu a s ním spojeného ovládání jsou teď mnohem lépe zvládnuty i souboje jeden na jednoho. Samozřejmě je rozdíl, jestli chcete někoho „vykoupat“ s Ronaldem z Realu Madrid, či Rudou Otepkou z Příbrami (Rudo, sorry). Pokud svádíte souboj jeden na jednoho s hráčem, který má ve hře hodnocení nad 85, je dost pravděpodobné, že se vám povede dokonale ztrapnit protihráče nějakou povedenou finesou.
Jak na kličky? Prohlédněte si následující tutorial:
Opomenout nesmíme ani novou tréninkovou arénu, kde můžete pořádně potrénovat, než se vrhnete na opravdové zápasy. Zde si můžete libovolně zvolit, zda chcete trénovat přímé kopy, rohy, penalty či specifický nácvik herních variant. Tento režim navíc umožňuje i tvorbu speciálních signálů, kde si sami můžete navolit, kde se vaši hráči budou v pokutovém území pohybovat a kam si budou nabíhat.
Stejně jako předchozí ročníky, i letos Fifa obsahuje pestrou škálou nastavení. Je jen na vás, jak si hru upravíte. Přes volbu obtížnosti, rychlosti hry, k dispozici je i asistenci počítače (pomůže vám s přesností střel, přihrávek, centrů i s přepínáním hráčů) a mnoho dalšího. Dle libosti si můžete určit, jestli si chcete zahrát více arkádový fotbálek, či spíš taktizovat sami na vlastní bedra.
Poznámka: Co ve hře Fifa 10 doporučuji rozhodně vypnout, je český dabing Míry Bosáka a Petra Svěceného. Sice je fajn v takto populární hře slyšet češtinu, ale nutno podotknout, že neustále se opakující komentování je spíše frustrující. Hlášky jako „Český expres Baroš, talentovaný Wayne Rooney“ a podobně vás brzo odradí.
GameFace – nahraj svoji fotku
Pomocí služby GameFace, kterou EA Sports využívají i u NHL 10, si můžete nahrát svoji vlastní fotku na vámi vytvořeného fotbalistu.
PLUSY: driblování s míčem v rozsahu 360°, defenzivní souhra obránců, practice arena, větší variabilita útočných akcí.
MÍNUSY: český dabing, přepínání hráčů, občasné kiksy UI hráčů
VERDIKT: Česká liga, celkem aktuální soupisky, vylepšena UI hráčů a driblování s míčem v rozsahu 360° dělá z Fify 10 zase o kus lepší fotbalovou simulaci. Pokud EA pojede v nasazeném trendu z posledních dvou let, dá se očekávat, že série Fifa se stanem vítězem této bitvy mezi EA a Konami.
HODNOCENÍ: 90%
Stejně jako předchozí ročníky, i letos Fifa obsahuje pestrou škálou nastavení. Je jen na vás, jak si hru upravíte. Přes volbu obtížnosti, rychlosti hry, k dispozici je i asistenci počítače (pomůže vám s přesností střel, přihrávek, centrů i s přepínáním hráčů) a mnoho dalšího. Dle libosti si můžete určit, jestli si chcete zahrát více arkádový fotbálek, či spíš taktizovat sami na vlastní bedra.