Hlavní navigace

Firefox bude blokovat personalizované reklamy

26. 1. 2011

Sdílet

Mozilla potvrdila, že její vývojáři pracují na funkci, která umožní uživatelům zakázat on-line reklamy, které se řídí jejich dřívějším chováním.

Cílem má být dát uživatelům větší kontrolu nad svými osobními informacemi, které o sobě na internetu zanechávají. Personalizované reklamy totiž vychází ze sledování dřívějšího chování uživatele a podle něj mu nabízejí odpovídající inzerci. Uživatelé Firefoxu budou mít díky nové funkci možnost vyjádřit svůj nesouhlas s nabídkou reklamy založené na jejich chování, upřesňuje Alex Fowler, který má na starost právě otázky soukromí, na blogu Mozilly. Preference uživatelů bude komunikována s webovými stránkami a reklamními servery třetích stran pomocí nové HTTP hlavičky „Do Not Track“, která bude posílána s každým kliknutím či zobrazením stránky ve Firefoxu.

Tato funkce neblokuje reklamy jako celek, ale jen ty personalizované. Naopak pokud ji uživatel povolí, reklamní společnosti  budou moci vyměňovat standardní reklamy za personalizované, které jsou obecně považovány za více účinné. Její uvedení je reakcí na bouřlivé diskuze o soukromí na internetu, které probíhají v posledních měsících.

Mozilla věří, že zavedení její nové hlavičky se v dlouhodobém měřítku na webu osvědčí, zvlášť ve srovnání s přístupy založenými na cookies či na black listech. Použití speciální hlavičky má být méně komplexní, trvalejší než řešení využívající cookies a současně jednoduché k použití.

Nicméně podle komentátorů je uvedení toto nové funkcionality ve Firefoxu velkou výzvou. Aby mohla dobře fungovat, musí ji implementovat nejen prohlížeč, ale i webové stránky. Aby se tak stalo, Mozilla chce podle Fowlera spolupracovat s technickou komunitou na standardizaci hlavičky napříč celým reklamním průmyslem. Mozilla možnost blokaci personalizovaných reklam chce uvést spolu s příští verzí Firefoxu, ale je také otázkou, zda se k tomuto kroku připojí i další výrobci webových prohlížečů. Firefox sice ovládá v globálním měřítku téměř čtvrtinu trhu s webovými prohlížeči, ale je otázkou, zda je to dost na to, aby to stačilo k tomu přinutit provozovatele webů a reklamních systémů k zavedení této novinky, které pro ně navíc může být do značné míry omezující.