Hlavní navigace

Fištrónova předsevzetí

1. 2. 1999

Sdílet

Sedm kroků pro vaši ochranu, on-line i off-line, po celý rok. Na tomto světě jsou dva druhy lidí - ti, kteří ...


Sedm kroků pro vaši ochranu, on-line i off-line, po celý rok.



Na tomto světě jsou dva druhy lidí - ti, kteří dělají novoroční
předsevzetí, a ti, kteří je nedělají. Já patřím mezi ty první.
Každý rok si svědomitě sestavím seznam věcí, jež budu dělat
jinak - líp, chytřeji a efektivněji. Ale jako většině lidí se mi
ani s těmi nejlepšími úmysly nepodařilo všechny plány splnit.
Tento rok však připravuji jiný typ seznamu - takový, který nemá
nic do činění s tím, že budu víc cvičit, jíst zdravější jídla
nebo začínat úkoly rozumnou dobu před jejich konečnou lhůtou.
Tento rok můj seznam obsahuje položky, které ze mě udělají
chytřejšího počítačového uživatele s větší rozlišovací
schopností. Když je bereme jednu za druhou, žádná není tak
náročná jako každodenní práce v dolech nebo to, že budeme jíst
čerstvou zeleninu namísto oblíbených pochoutek. Ale každé
předsevzetí přispěje k tomu, že mnohé hodiny strávené u počítače
budou produktivnější, radostnější a také zdravější.

1. Budu nakupovat pouze na zákaznicky příjemných webových
stránkách. Mám ráda pohodlí on-linového nakupování a líbí se mi,
že nemusím platit clo ze zboží, jež nakupuji přes Internet.
Tento rok však už nebudu nakupovat u webových obchodníků, kteří
zapomínají dávat své zákazníky na první místo, ať už jsou jejich
nabídky jakkoliv lákavé. Abych u on-linových obchodníků
nakoupila, musejí nabízet následující: zabezpečený server,
snadno vyhledatelné zásady týkající se soukromí, které potvrzují
závazek, že všechny osobní informace o zákazníkovi budou
zachovány v tajnosti, možnost zboží vrátit bez zbytečných sporů,
telefonní číslo firmy (přednost má volání zdarma) a fyzickou
adresu.

2. Před nákupem si pečlivě pročtu záruky. Záruky na hardware
nejsou ničím, co bych nazvala vzrušujícím čtením. Ale v moři
právnických slov se ukrývají důležité detaily o našich právech a
dostupné pomoci, když se objeví nějaká obávaná hardwarová chyba.
Většina počítačových společností dává své reklamační řády k
dispozici i potencionálním zákazníkům. Podobně obchody pro
koncové zákazníky jsou povinny dávat nakupujícím kopie záruk
produktů, které prodávají. Mělo by stačit, když si o ni řeknete.

3. Budu sledovat slevy a dárkové akce. Téměř všechen software a
hardware, jejž jsem minulý rok nakoupila, obsahoval nějakou
nabídku zdarma. Modem a počítačové reproduktory přišly se
slevou, k novému softwaru (kalendář a kartotéka) dali přídavkem
CD-ROM klipartů jako odměnu za obyčejné zaregistrování. Ačkoliv
bych nedoporučovala koupit nějaký výrobek jenom na základě
přídavků, určitě nejsem proti slevám a dárkům přicházejícím s
produkty, které bych si tak jako tak koupila. Problém je v tom,
že mám ve zvyku tyto nabídky využívat jen málokdy. Ale odteďka
jsem pevně rozhodnutá to změnit: budu vyplňovat formuláře na
slevy, zasílat potvrzení za zaplacení a využívat speciálních
nabídek. A protože vím, že to jen zřídka proběhne hladce, budu
si dělat kopie ode všeho, co někam posílám, pro případ, že bych
to později při jednání s nějakou firmou nebo prodejcem
potřebovala.

4. Budu více střežit své soukromí. Dnes téměř každá webová
stránka, která nabízí něco zajímavého nebo užitečného, požaduje,
abychom na sebe vyzradili některé důležité informace, a teprve
potom nám umožní přístup ke svým službám. Sdílení je prima, ale
jen tehdy, když člověk ví, co se s těmi informacemi stane. Budou
použity pro to, aby se webová stránka uzpůsobila našim potřebám,
anebo je prodá první firmě zabývající se přímým marketingem,
která se naskytne? Jednoznačná a podrobná prohlášení o zachování
soukromí přispějí k zodpovězení těchto otázek.

5. Vystopuji původ otravných e-mailerů. Abych zredukovala
množství spamu přímo u zdroje, hodlám něco udělat s těmi
otravnými e-maily, než je smažu: jednu kopii postoupím svému
poskytovateli Internetu (ISP - Internet service provider) a
jednu FTC (uce @ftc.gov), pak si budu stěžovat providerovi
zasilatele, a to s pomocí on-line návodu nazvaného How to
Complain to the Spammer's provider
( spam.abuse.net/howtocomplain.HTML ).

6. Při psaní budu dělat pravidelné přestávky. Před několika lety
jsem měla pěkné bolesti v rukou i v pažích od jednotvárné práce
na klávesnici. Po dlouhých hodinách terapií a procedur nějaký
čas pracuji bez bolesti - a to vlastně tak dlouho, že často
zapomínám na krátké a pravidelné přestávky. V novém roce však
místo toho, abych psala nepřetržitě celé hodiny, se každou půl
hodinu zastavím a vyřídím telefon nebo se projdu (informace o
opakovaných bolestech ze psaní na klávesnici podává
www.tifaq.com , nejúplnější on-linový zdroj na toto téma).

7. Budu posílat stížnosti i pochvaly počítačovým výrobcům.
Většina firem věnuje silnou pozornost zpětné vazbě od zákazníků.
I když to tak je, úmysl, že pošlu společnostem dopisy, ať už
oslavné nebo stížnosti, se vždycky dostane mezi úkoly až na
poslední místo. Díky e-mailu je však pohodlnější než kdykoliv
předtím dát výrobcům vědět, co si myslíme o jejich výrobcích a
službách. Takže teď, namísto abych si jen stěžovala příteli na
mizernou technickou podporu, vypálím na takovou firmu cílený
e-mail. A když šek se slevou přijde o dva týdny dříve (mohu si
zasnít - nebo ne?), udělám si čas, abych firmě poblahopřála.


Autor článku