Ford zpřístupnil zdrojový kód platformy Sync AppLink

4. 3. 2013

Sdílet

 Autor: © Yves Damin - Fotolia.com
Společnost Ford tento týden na Světovém mobilním kongresu v Barceloně oznámila, že zpřístupní zdrojový kód své platformy Sync AppLink pro automobilovou alianci Genivi.

Díky partnerství s Genivi Ford nejen, že zvětší okruh vývojářů, kteří se vývojem aplikací pro jeho platformu budou zabývat, ale umožní také to, aby se jeho platforma Sync stala v automobilovém průmyslu standardem. „Ford je v této sféře leaderem a učinil strategické rozhodnutí chovat se jako Google s Androidem, tedy být otevřený, jak jen to bude možné,“ řekl Mark Boyadjis, analytik společnosti IHS Automotive. „Rozšíření a rozvoj této technologie není něco, co by Ford mohl dokázat sám. Musí to být otevřené prostředí.“ I když své platformy otevírá stále více výrobců automobilů, vývojáři se do vývoje aplikací pro auta příliš nehrnou. Vývoj aplikací pro relativně omezený počet platforem a nutnost překódovat je pro platformu každé značky zvlášť je v porovnání s vytvořením aplikace pro Apple App Store nebo Google Play velmi náročné a méně se to vyplatí.

A to je samozřejmě důvodem, proč většina výrobců aut nabízí pouze několik základních aplikací typu Pandora. V rámci open-source projektu Genivi zveřejní Ford zdrojový kód a dokumentaci potřebné k implementaci softwaru AppLink do jakéhokoli automobilu. Kód známý pod jménem SmartPhoneLink bude vydán pod open-source licencí BSD. „Vývojáři budou mít přístup k hlavní audio jednotce a několika API,“ říká Doug VanDagens z Fordu. „Náš software může běžet na Windows Embedd, QNX, Linuxu nebo jiném operačním systému.“ Podle VanDagense se Ford rozhodl spolupracovat s Genivi proto, že skupina má v automobilovém průmyslu velmi dobré jméno. „Spotřební elektronika a automobilový průmysl se rozvíjejí velmi rychle. Je jasné, že organizace typu Genivi a otevřené produkty tento vývoj ještě urychlí,“ řekl Joel Hoffman, který se stará o strategii v oblasti automobilů společnosti Intel.

V současné době jsou pro automobily dostupné především hudební a sociální aplikace, v budoucnu by však celý ekosystém s aplikacemi v automobilech měl být mnohem komplexnější. „Věci jako Pandora nebo Facebook již lidé mají ve svých mobilních zařízeních, jejich přítomnost na dotykovém panelu v autě tedy nedává žádný smysl,“ říká Boyadjis s tím, že vývoj aplikací se pořádně rozjede teprve tehdy, když vývojáři získají přístup k datům o výkonu z automobilů a informacím z všemožných senzorů. „Myslím, že za pět až deset let bude normálně možné stáhnout si do auta aplikaci a přidat například 25 koňských sil k výkonu svého vozu,“ dodal Boyadjis.