Přistihnete-li se někdy při lačném pokukování po luxusním sporťáku, který čas od času nějaký šťastlivec prožene i po našich silnicích, jistě vás potěší příchod nového čtvrtého dílu závodní série Forza Motorsport. Ten se totiž na prodejních pultech pro konzoli Xbox 360 objeví již v polovině října a nabídne možnost nasednout za volant našlapaného závoďáku a dát mu co proto v zatáčkách slavných světových závodních okruhů. Bezdrátový volant či pohybový senzor Kinect vás doslova přenese do sedačky kokpitu sportovního automobilu a navodí atmosféru pravého závodu. Zábrany reálného světa však hoďte za hlavu – nejvážnější úraz, který si hraním Forzy můžete přivodit, jsou prosezeniny a zarudlé oči.
Závodní titul Forza Motorsport 4 představila společnost Microsoft ve spolupráci s vývojářským týmem Turn 10 Studios na loňské konferenci Video Game Awards a 14. října se konečně dostane i do evropských obchodů. Mezi přednosti herního titulu patří již tradičně věrné grafické zpracování a široké možnosti upgradu vozidel. Čtvrtý díl však závodění ještě více přibližuje realitě díky vylepšenému fyzikálnímu modelu vozidel a podpoře herního pohybového senzoru Kinect. Příznivci motoristických sportů pak jistě ocení exkluzivní obsah od profesionálních jezdců Tannera Fousta a Rutledge Wooda z populárního britského pořadu Top Gear.
Hra bude opět založena na konceptu kariérního postupu, kdy se hráč účastní různých závodů a otevírá si možnosti tuningu a nákupu nových závodních vozů. Průběh se navíc flexibilně přizpůsobuje hráčově taktice, nebude tedy nutné kupovat auta, jež vám hra sama doporučí, nýbrž se budou závodní tratě a protivníci automaticky vybírat podle toho, které vozidlo používáte.
Vývojářům ze studia Turn 10 Studios patří velký obdiv za značné vylepšení fyzikálního modelu vozidel. Postarali se o kompletní přestavbu fyzikálního enginu a dokonce ve spolupráci s italskou společností Pirelli hru rozšířili o pravá testovací data, tudíž se můžete těšit na reálné jízdní vlastnosti ovlivněné použitými pneumatikami. Každý z automobilů je definován vlastním modelem poškození, pohledem z kabiny a výběrem doplňkových komponent.
Celý koncept hry však sahá mnohem dále než jen k prostému závodění. Významným prvkem je takzvaný showroom, tedy jakási dílna, v níž si můžete velice detailně prohlédnout každý vůz, prozkoumat jeho komponenty a dozvědět se množství technických informací. Prostřednictvím senzoru Kinect a režimu Autovista (více se o něm dočtete níže) může hráč vůz obcházet, otevírat dveře a kapotu a zblízka nahlížet na jednotlivé součásti. Prohlídkou automobilů vás bude provádět také hlas moderátora pořadu Top Gear Jeremyho Clarksona, který uvedené technické specifikace doplňuje o řadu zajímavostí a zábavných historek. Showroom ve skutečnosti slouží jako samostatná část hry, jež není závislá na kariérním postupu, tudíž si lze prohlížet libovolná vozidla kdykoliv.
Podle našeho názoru je myšlenka showroomu okořeněná o režim Autovista velmi nápaditým prvkem celé hry, který v takovém měřítku konkurenční tituly nenabízejí. Mezi řadou vozů z produkce více než osmdesáti výrobců naleznete stroje, které se vám pravděpodobně v reálném světě nepodaří zahlédnout, natož se do nich posadit či je řídit. Forza vám ve spojitosti s Kinectem umožní zvednout kapotu, zhodnotit interiér a ještě si vyslechnout poučný komentář.
Pohybový senzor Kinect pak představuje jeden z nejvýznamnějších prvků, pomocí nějž se Forza snaží odlišit od konkurence. Nálepka podpory moderních technologií jistě pomůže marketingové kampani, nicméně hru si vychutnáte i bez Kinectu. Pohybový senzor představuje pouze jakýsi doplňkový prvek ovládání, který sice herní zážitek posune na vyšší úroveň vstříc realitě, nicméně k plnohodnotnému řízení i procházení showroomu hráčům zcela postačí konzole v podobě volantu či klasického gamepadu.
Ovládání
Jak již bylo zmíněno výše, hra se honosí podporou hned několika způsobů ovládání, aby se zavděčila všem hráčům podle jejich možností a preferencí. Základní variantu představuje využití klasického gamepadu, tedy ovládací konzole, jež je se zařízením Xbox spjata stejně jako klávesnice a myš s počítačem. Oddaní fanoušci motoristických titulů však jistě dají přednost některé z herních konzolí simulujících závodní volant společně s řadicí pákou a pedály brzdy a plynu. Zřejmě nejvyspělejším způsobem, jenž hráčům umožní doslova převtělit se do jezdce v kokpitu automobilu, je nakonec využití pohybového senzoru Kinect. Aby toho nebylo málo, zmíněné způsoby bude možné kombinovat.
Podívejme se nyní blíže na jednotlivé možnosti ovládání, jejich vlastnosti, princip a výhody. U standardního gamepadu se zřejmě není nutné dlouze pozastavovat. Ergonomicky tvarovanou konzoli lze pořídit v drátovém i bezdrátovém provedení a ovládání hry je realizováno prostřednictvím obyčejných či směrových tlačítek a malého joysticku.
Hlubší herní prožitek hráčům nabídne některý herní volant kompatibilní se zařízením. Pakliže se považujete za technologického nadšence, jemuž nesmí uniknout žádná novinka, jistě by vás mohl zaujmout nový herní produkt Xbox 360 Wireless Speed Wheel. Tento bezdrátový volant určený pro zařízení Xbox 360 představila společnost Microsoft v červnu letošního roku a na trhu by se měl objevit počátkem října za 59,99 amerických dolarů (v přepočtu zhruba 1100 Kč). Konzole je vyvedena do tvaru písmene U s vnitřní kruhovou součástí představující středovou osu volantu. Navigační tlačítka naleznete pod palci při úchopu konzole do obou rukou, ve střední části je navíc volant doplněn o tlačítko se světelným prstencem, jež vyvolá průvodce. O sledování otáčení volantu se starají pohybové senzory a konzole je rovněž vybavena vibračním mechanizmem pro simulaci nárazů či nerovností vozovky. Hlavním argumentem pro pořízení volantu je jeho mobilita a jednoduchost použití. Díky bezdrátové technologii není nutné hledat pevnou podložku, k níž by muselo být zařízení uchyceno, avšak podle našeho názoru tento způsob ovládání snižuje ve srovnání s pevným volantem s pedály míru reálného prožitku ze hry.
Zřejmě nezajímavější variantu virtuálního řízení závodního automobilu představuje pohybový senzor Kinect. V tomto případě k ovládání nepotřebujete žádný fyzický nástroj, nýbrž používáte své vlastní tělo. Ve hře Forza Motorsport 4 však Kinect snímá pouze pohyby vašich rukou třímajících pomyslný volant a hlavy, tudíž k přidávání plynu a brzdění dochází automaticky. Kroucením hlavy pak simulujete rozhlížení z kokpitu, čímž získáte větší přehled o závodní dráze a pohybu soupeřů. Možnosti Kinectu však na závodní dráze nekončí: Forza Motorsport 4 dále přináší ovládací režim pojmenovaný Autovista, jenž vás přenese do virtuální garáže, kde lze detailně prozkoumat každou součást vašeho automobilu. Ovládání je opět zcela intuitivní – pokud si přejete nahlédnout na brzdové destičky, dřepnete si, toužíte-li po pohledu pod kapotu, prostě ji zvednete, nebo otevřete dveře a podíváte se do kabiny či automobil jednoduše obejdete a prohlédnete si výfuk nebo zadní světla. Kinect nakonec nabízí i rozpoznání hlasu, díky čemuž se lze snadno pohybovat v prostředí herních menu.
Kinect i volant jsou lákavé způsoby ovládání a co více, Forza vám je umožní i kombinovat. Volant a případné pedály využijete pro realistický pocit z řízení vozidla a Kinect se postará o rozhledy z kokpitu pomocí snímání pohybů vaší hlavy.
Kinect
Herní pohybový senzor, dnes známý pod názvem Kinect, představila společnost Microsoft v listopadu loňského roku. Drobné zařízení sestávající z RGB kamery a snímače vzdálenosti disponuje obrovským potenciálem nejen v herním průmyslu, pro který byl původně navržen. Jak říká sám výrobce, Kinect učinil přítrž zbytečným páčkám a tlačítkům, neboť s novou technologií se ovladačem stává vaše tělo. Obraz z kamery snímající váš pohyb je zpracován softwarem, který rozpoznává 48 pohyblivých částí těla a dokáže vyhodnotit nejen přesnou polohu hlavy, trupu i končetin, ale pozná a rozliší i obličeje. Kromě obrazu je Kinect schopen snímat i zvuk a vyhodnotit stanovené povely, jejich prostřednictvím lze například spustit přehrávání filmu či navigovat v prostředí menu. Zařízení je určeno speciálně pro využití s herní konzolí Xbox 360, rovněž z produkce společnosti Microsoft. Vzhledem k principu využití těla jakožto ovládacího zařízení se ve výběru her setkáte především se sportovními a tanečními žánry, doplněnými o některé akční či dětské tituly.