Když dva dělají totéž, není to totéž. To jsme pochopili už pár minut po zapnutí nové „multifunkční“ navigace Garmin Nuvi 1490TV Lifetime. S navigací obsahující DVB-T televizor jsme se totiž setkali už před více než rokem (pocházela ovšem od jiné, méně renomované značky) a bylo to setkání plné složitého nastavování, uvádění do chodu, odchytávání signálu a rozpačitých zkušeností. Tentokrát ale bylo vše jiné. Pravda, společně s přístrojem na nás i v tomto případě z krabice vypadlo ohromující množství kabelů, antén a dalšího příslušenství, vše ale bylo tak nějak pochopitelné, přehledné a nebylo těžké vše zapojit. Ale začněme pěkně od začátku.
Myšlenka spojit navigaci s televizorem je logická i nesmyslná zároveň. Logická proto, že přístroj je tak jako tak vybaven širokoúhlou obrazovkou, reproduktorem a řadou dalších prvků, díky nimž je integrace digitálního DVB-T tuneru relativně snadná. Nelogická proto, že chcete-li navigovat, nebudete se (a vlastně byste se ani neměli) dívat na televizi (Garminu se přesto podařilo tyto dvě činnosti do jisté míry skloubit, ale o tom až za okamžik). Potřebujete-li během jízdy zabavit své ratolesti, bude asi lepší volbou přenosný DVD přehrávač či netbook s filmy, neboť kvalita pokrytí DVB-T multiplexy je poměrně nestálá a během delší cesty signál dokonce i na jinak velmi citlivém přístroji (jakým Nuvi 1490 TV rozhodně je) vypadává, případně je třeba nový multiplex doladit.
Kombinace přenosné navigace a DVB-T příjímače je proto tak trochu (to se opakujeme) taxíkářskou záležitostí. Nebo možná pro řidiče kamionů (pro tento segment ale přístroj nemá ve výbavě vhodné mapy), případně by se mohla uplatnit u majitelů úchylky zvané karavan či obytný vůz (ti ale budou patrně toužit přece jen po větší obrazovce). Jinými slovy, máme pocit, že se jedná o kombinaci zvláštní, nicméně nepochybujeme, že se najde řada zájemců a pro ně je koneckonců důležité, zda je daný přístroj skutečně všestranný a funguje bezproblémově.
Nuvi 1490 patří mezi „XXL“ navigace, tedy přístroje s větší širokoúhlou obrazovkou (v tomto případě je úhlopříčka bezmála 13 cm) a rozlišením 480 × 272 bodů – rastr obrazovky je tak sice o něco hrubší, při použití v autě to ale prakticky nevadí. Vzhledem k zaměření přístroje není velkým problémem ani poměrně krátká výdrž baterie (3 hodiny) či hmotnost 221 gramů. Vzhledem k velkému množství kabeláže je škoda, že přístroj není vybaven aktivní kolébkou – při instalaci do držáku na čelním skle či palubní desce je tak třeba připojit jednak napájení (do konektoru mini USB) a v případě, že hodláte používat funkci DVB-T v místech s horším signálem či za jízdy, i dvojici externích TV antén. Menší anténa RDS-TMC příjímače pro sběr informací o hustotě dopravy se připojuje k napájecímu kabelu.
Jak jsme již naznačili, přístroj je vybaven externími anténami pro příjem televizního signálu. Ty jsou ale nezbytné jen v místech s horším pokrytím DVB-T nebo za jízdy, v případě dobrého příjmu na místě stačí použít malou vysouvací anténku. Výrobce zdůrazňuje, že byste televizor neměli používat za jízdy (pokud se při zapnutém televizoru rozjedete, objeví se varování, pokud ale chcete, můžete ho mít puštěný i nadále. Navigace navíc dokáže přehrávat na pozadí zvuk televizního pořadu a zobrazovat mapu s naplánovanou trasou, s možností snadno přepínat mezi oběma, nebo sledovat televizi, jejíž zvuk je v případě hlasového povelu navigace dočasně vypnut. Za toto bezchybné provázání obou funkcí si zaslouží Garmin velkou pochvalu.
Rozhraní, menu, pohyb v mapě i plánování tras jsou díky rychlému procesoru velmi svižné – při používání jsme jen zřídka zaznamenali krátké zadrhnutí trvající jen zlomek vteřiny, i samotný start přístroje či televizního tuneru je poměrně rychlý. Dodávané mapy Evropy (Garmin CityNavigator Europe, 42 států) pokrývají podrobně západní, střední a značnou část východní Evropy – výrazně horší situace je jen v zemích jako Bělorusko či Ukrajina. Vzhledem k tomu, že součástí balení je i licence doživotní aktualizace map (doživotní z hlediska přístroje, nikoliv majitele), nemusíte se obávat jejich zastarání a lze očekávat i zlepšení zejména v kvalitě pokrytí východoevropských zemí. V balení navíc získáte i výtečnou a podrobnou turistickou mapu Topo Czech.
Samotné navigační funkce se pochopitelně neliší od ostatních automobilových navigací Garmin – vyhledávat tak můžete podle adresy, PSČ, souřadnic či bodů zájmu. Funkce EcoRoute umožňuje přibližný výpočet spotřeby, emisí CO2 a plánování nejúspornější trasy podle profilu automobilu. Při plánování lze uložit až deset tras a díky RDS-TMC je možné jejich přeplánování podle aktuální dopravní situace. Vestavěný Bluetooth umožňuje použít navigaci jako handsfree, zvukový výstup pak lze připojit do vašeho autorádia. Přístroj je vybaven slotem pro micro SD kartu, na kterou lze nahrát další mapy, bohužel ji není možné využít například pro nahrání a následné přehrávání hudby či filmů.
Nuvi 1490TV ukazuje, že vestavět do navigace DVB-T televizor tak, aby vše fungovalo takřka bezchybně, je možné. Pokud tedy po takové kombinaci toužíte, má přístroj Garminu naše doporučení.
Garmin Nuvi 1490TV Lifetime
Rozměry: 137 × 86 × 16 mm, váha 221 g
Displej: 111 × 63 mm, 480 × 272 bodů
Baterie: li-ion, výdrž 3 hodiny
Rozhraní: USB, micro SD, Bluetooth, audio out
Mapy: CityNavigator Europe (42 zemí), Atlas Czech, TOPO Czech (ke stažení)
Další: RDS-TMC, DVB-T tuner
Když vás televize nebere
Garmin nabízí mezi výrobci navigací vůbec nejbohatší portfolio – pokrývá prakticky všechny oblasti, od klasických přenosných přes outdoorové přístroje a GPS sporttestery až po speciality typu letecké a námořní navigace. Pokud vás tedy televize integrovaná v automobilové navigaci nechává chladnými, vybrali jsme pár dalších zajímavých tipů.
Nuvi 550
Motocyklová navigace nemusí nutně stát patnáct tisíc. Můžete použít buď outdoorový přístroj typu Oregon či Dakota, nebo nové Nuvi 550. To kombinuje funkce automobilové navigace (tedy především hlasový výstup) s odolností proti nárazu a vodě, díky kompaktním rozměrům je možné přístroj snadno připevnit na řidítka kola či motocyklu. V takovém případě jistě oceníte i osmihodinovou výdrž baterie. Cena se silniční mapou Evropy a topografickou mapou Česka činí 8990 Kč.
Dakota 20 Sport
Menší sourozenec outdoorového modelu Oregon nabízí vedle navigačních funkcí (bez hlasového výstupu) barometrický výškoměr, elektronický kompas a ve výbavě též snímač srdečního rytmu, který přenáší data bezdrátově přímo do navigace. V balení naleznete mapu TOPO Czech, dokoupit můžete TOPO Czech Pro (měřítko 1 : 10 000) a případně topografické mapy dalších zemí. Vzhledem k odolnosti proti pádu a vodě se hodí i na kolo či motorku.
Forerunner 305
GPS sporttester slouží především k vedení a vyhodnocování tréninku – v kombinaci s dodávanou topografickou mapou umožňuje přesně plánovat a následně vyhodnocovat tréninkové trasy v mnoha sportech a díky snímači tepové frekvence také můžete vyhodnotit svou výkonnost během tréninku.