Hlavní navigace

Gartner: E-mailové služby v cloudu firmy zatím příliš nelákají

20. 9. 2011

Sdílet

 Autor:
Podle analytiků v následujících letech vzroste tržní podíl e-mailu od Googlu ve firmách ze současného 1 procenta na 10 procent. Stále je ale co zlepšovat.

Podle Gartneru si Gmail od Googlu postupně získává popularitu ve velkých firmách s 5 000 a více zaměstnanci a využívá ho již i několik státních a veřejných organizací s více než 10 000 pracovníky. Mezi největší patří hotelový řetězec InterContinental s 25 000 pracovníky, Motorola Mobility s 22 000 zaměstnanci (kterou nedávno Google shodou okolností koupil), dále třeba správa města Los Angeles a jejích 17 000 úředníků, automobilka Jaguar Land Rover s 15 000 pracovníky a další organizace.

Matthew Cain, analytik Gartneru, tuto skutečnost komentuje slovy, že jsme na začátku eskalace války cloudových e-mailů. V současnosti cloudové e-mailové systémy tvoří ale zhruba jen 4 % na trhu s podnikovými poštovními službami, protože nebyly pro firmy dostatečně atraktivní. Hlavní střet čeká Cain mezi zmíněným Googlem a Microsoftem, který loni spustil cloudovou službu Exchange a letos pak uvedl mnohem komplexnější řešení Office 365.

Google ovšem také podle Caina učinil za posledních 12 měsíců výrazný pokrok a přinesl v Gmailu podle něj více než dvě desítky výrazných změn. Jedná se zejména o zlepšení v bezpečnosti a spravovatelnosti. Jde například o resetování cookies pro přihlašování uživatelů či správu politik pro uživatelské skupiny. Nicméně Matthew Cain říká, že potřeby většiny firem jsou zatím příliš komplexní pro standardizovanou cloudovou nabídku, což nasazení Gmailu výrazně brzdí. Jde například o interní routování, integraci s aplikacemi a shodu s požadavky, což jsou oblasti, se kterými se cloudové služby díky omezené možnosti kustomizace zatím obtížně vypořádají. „Někdo se sofistikovanými a integrovanými podnikovými systémy se těžko bude poohlížet po cloudovém e-mailu, ale zvolí raději on-premise řešení, které bude moci přizpůsobit svým potřebám“ dodává Cain.

Ve svém reportu analytik Gartneru proto vypočítává seznam změn, které by měl Gmail přinést, aby byl zajímavější pro více firem. Google by měl podle něj zveřejňovat seznam plánovaných novinek s termíny jejich nasazení a chybí mu údajně také transparentnost, což je podle Caina obecně problém cloudových služeb. Google totiž odmítá sdělit údaje o vlastním kódu, který je základem pro mechanizmy pro přístup a stanovení práv a poměrně nejasno je také ohledně možnosti tvorby off-line záloh, které by bylo možné využít v případě výpadků. Problémem pro byznys je také případná nedostupnost služeb způsobená technickými potížemi, kterou v poslední době hlásil jak Google, tak i Microsoft a která pak de facto zastaví celý běh firmy, jež na cloudovém řešení závisí.