Google 2019 RIP

19. 12. 2019

Sdílet

 Autor: Google
Na googlovský hřbitov i v letošním roce ulehlo několik dále nechtěných produktů. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější.

Že je Google chladnokrevný zabiják, pokud jde o jeho vlastní produkty, není žádné tajemství. Vždyť kolik už jich bylo slavnostně uvedeno, získaly si své fanoušky, jen aby byly později bez milosti ukončeny. Památku na ně dokonce uchovávají speciální databáze jako Google Cemetery nebo Killed by Google.

Samozřejmě, jde o byznys, ve kterém jsou peníze až na prvním místě, a firma tak má svaté právo zbavit se nevýdělečných produktů bez potenciálu, ale přece jen. Jak jejich množství narůstá, zvyšuje se pomaličku i skepse s uvedením každého dalšího. Je sice fakt, že většina takto pohřbených softwarů má v globálu jen minimum těch, kteří by kvůli nim truchlili, letošní trio „nebožtíků“ však v rostoucím seznamu přece jen vyčnívá.

Ani ne tak proto, že by nám skutečně chyběly, ale spíš proto, že v nich byl alespoň náznak toho, co Google umí nejlíp – vyvinout promyšlené a propracované produkty, které naruší status quo a zaplní mezery, jejichž existenci jsme si ani neuvědomovali. Jejich ukončení je ale současně dokladem jednoho z nenáviděných talentů Googlu – nadchnout uživatele, získat je pro svou věc, a pak, když zájem přejde, dělat, jako že nic. Vystavujeme letošní googlovský úmrtní list, na který pohledět přece jen zabolí.

Google Inbox

*10/2014 †04/2019

E-mailová aplikace Inbox v době svého vydání nepředstavovala nic zázračného, byl v ní však náznak potenciálu, se kterým si stačilo jen trošku pohrát. První měsíce po uvedení se jí Google skutečně věnoval a pravidelně ji doplňoval novými odvážnými funkcemi. Po devíti měsících už šlo o přitažlivou a všestrannou aplikaci, která měla šanci změnit způsob, jakým vnímáme poštovní klienty a e-maily obecně. Některé ze součástí Inboxu si sice našly cestu do Gmailu, přesto se nelze ubránit dojmu, že jeho konec je zároveň vzdáním snahy Googlu o naprosté přetvoření e-mailingu.

Google+

*06/2011 †04/2019

Asi nejvýraznější zářez ze všech. Zářez platformy, kolem které se měla točit budoucnost celého Googlu. Z dlouhodobého hlediska byla snad až příliš vyhraněná a intenzita, s jakou ji společnost v prvních měsících prosazovala, jí asi taky příliš neprospěla, kdo si však dal tu práci, rozpoznal v Google+ svěží alternativu k ostatním sociálním sítím plným nepotřebného balastu. Z opečovávané lásky se však po čase stal odloženec a nadšení uživatelů začalo vyprchávat. Nejbolestnější je dnes pomyšlení na to, čím vším se Google+ mohl stát.

Google Trips

ICTS24

*09/2016 †08/2019

Personalizovaný kapesní průvodce Trips sice nebyl tak exponovaný jako Inbox nebo G+, kdo ho však někdy využil, jistě ocenil jeho klady a potenciál. Ve spolupráci s Inboxem dokázal sloužit k automatickému sestavování cestovních itinerářů, pracovat s rezervačními e-maily či fakturami, přičemž vše organizoval do snadno spravovatelných balíčků. Ostatky aplikace byly sice částečně rozprášeny do Cest a Map, ovšem způsobem, ze kterého je zjevné, že Google vývoj plnohodnotné cestovatelské aplikace vzdal.

Autor článku