Google a Facebook začnou v Austrálii platit za zpravodajství

25. 2. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Bezprecedentní zákon má pomoci australským vydavatelům zpravodajství. Má však svá ale.

Austrálie schválila zákon, jaký ve světě nemá obdoby. Google a Facebook dle něj musí platit vydavatelům za zpravodajský obsah. Nová legislativa byla dlouhé měsíce diskutována a oba technologičtí giganti jí horečnatě vzdorovali. Facebook před několika dny Australanům dokonce zablokoval veškerý zpravodajský obsah, později však své rozhodnutí po vyjednávání s vládou zvrátil.

Na základě těchto debat zákon prošel s novými dodatky, které však firmám umožňují se nařízením teoreticky vyhnout. Nicméně i přesto se Google a Facebook zavázali k vyplacení nemalých částek několika australským vydavatelstvím, což je vnímáno jako forma prozatímního kompromisního řešení. Australský zákon je považován za precedenční případ, který může posloužit coby vzor pro obdobné regulace v dalších zemích.

Zákon má v praxi podobu podnětu, na jehož základě si musí technologičtí giganti a vydavatelé vyjednat podobu i výši poplatků sami mezi sebou. V případě, že taková jednání selžou, mohou se poplatky stát předmětem nezávislých arbitráží. Dle vlády takový model zajišťuje férovější jednání, jelikož posiluje vyjednávací pozici vydavatelství, v jejichž prospěch hraje též ustavení arbitráží. Zákon rovněž stanovuje technologickým platformám povinnost informovat vydavatelství o změnách v jejich algoritmech.

Google a Facebook v minulosti argumentovali, že už tak vydavatelům pomáhají tím, že ze svých platforem směrují čtenáře na stránky vydavatelství a zákonodárcům předhazovali, že vůbec nechápou, jakým způsobem funguje internet. Proto na vládu apelovali, ať původně tvrdší podobu zákona upraví. Facebook si tyto změny nakonec vynutil i díky tomu, že v zemi na několik dní zablokoval zobrazování zpravodajského obsahu.

Dosáhl tak mimo jiné toho, že úřady musí ještě před určením, zda digitální platforma zákonu vůbec podléhá, zvážit, zda prostřednictvím dobrovolných komerčních dohod (například o reklamě) „významně přispěla k udržitelnosti australského zpravodajského průmyslu“. Pakliže usoudí, že zákonu skutečně podléhá, musí úřady digitální platformu s třicetidenním předstihem vyzvat, aby se s vydavatelstvím domluvila na poplatcích. A za třetí, zákon se vztahuje jen na platformy, které zpravodajský obsah zpřístupňují „vědomě“.

ICTS24

To všechno může zjednodušeně řečeno v praxi znamenat, že Facebooku bude stačit uzavřít „správné” dohody s dostatkem vybraných vydavatelů. Ostatně, sama firma si veřejně pochválila, že zákon v této podobě jí umožňuje „podpořit vydavatele, které si sama vybere” (a jejichž obsah tedy bude zobrazovat).

Facebook i Google tak mezitím vedli jednání s několika vydavatelstvími a například s Nine Entertainment nebo Seven West Media se domluvili na vyplacení částky v odhadované výši 60 milionů australských dolarů. Obě firmy také přislíbily, že ve zpravodajské branži v příštích třech letech každá celosvětově utratí 1 miliardu dolarů.