Komentář: Google Phone
Impérium jménem Google neustále rozšiřuje své hranice a jen málokdo si troufne odhadnout, kde se ve svých expanzivních choutkách zastaví. Původní vyhledávač je dnes i proto nejcennější značkou světa a fušuje do řemesla zbylým dvěma konkurentům z technologického triumvirátu – Microsoftu a Apple.
Prvního jmenovaného zaskočil vlastním operačním systémem, jehož nástup by mohl být vskutku dynamický. Druhého zaskočil teprve částečně, a sice operačním systémem pro chytré telefony Android, který je stále využívanější výrobci telefonů a třeba Motorola či Sony Ericsson se na něj rozhodli vsadit svou budoucnost. Opravdový úder do jablečného středu, který tvoří iPhone, se ale teprve chystá.
Smělý odhad nebo jasná věc?
Nenechte se zmýlit relativně vlažným přístupem samotného Google ke spekulacím, jež se v poslední době kolem takzvaného Google Phone vyrojily. Je to strategie, aby způsobený efekt byl o to silnější. Google není rigidním obrem, jenž musí mít vše naplánováno několik let dopředu. Respektive nemusí tyto plány sdělovat veřejnosti. Od Google Phone, který sice stále ještě není potvrzen, ale o němž už si štěbetají i vrabci na střeše, nás tak dost možná dělí doba kratší, než by si kdo i v optimistických představách odhadoval.
Vlastní telefon by od Google byl jen jedním z logických vyústění situace panující na současném trhu s informačními technologiemi. Pokud si hlavní hráči chtějí zachovat dominantní postavení, nemohou se soustředit jen na svůj hlavní byznys, kterým je v případě Google internetové vyhledávání a v případě Microsoftu operační systémy. Stejně jako se Microsoft pokouší zaujmout pozice v oblasti vyhledávání a mobilní telefonie, musí se o stejnou divergenci podnikání snažit také Google. Apple samozřejmě činí to samé.
Důležitý trh
Důležitost chytrých telefonů (smartphonů) je nesporná. Uživatelé už se na internet nedostávají jen přes své notebooky a netbooky, ale stále častěji právě přes mobily. Tento trend si netroufá zpochybňovat snad nikdo. Google tak nejenže rozšiřuje pole své působnosti, ale v dlouhodobém horizontu si pojišťuje vlastní budoucnost. Jak důležité je ovládat platformu, aby se uchytily také jednotlivé produkty, dokazuje i tak banální příklad, jako jsou Windows a dlouhou dobu trvající drtivá dominance vyhledávače Internet Explorer. Stejně tak Apple nabízí na iPhonech produkty především z vlastní stáje a prostor konkurenci s trochou nadsázky dává jen proto, aby se nezapletl s antimonopolními úřady, jež svými miliardovými pokutami dokážou znepříjemnit radost z podnikání komukoliv.
Ostatně, je to právě Apple, které zakázalo používání mezi operátory nepopulární služby Google Voice, jež prostřednictvím internetu umožňuje telefonování za mnohem nižší částky, než jaké jsou k nalezené v sazebnících operátorů. Když si spojíte zatím nenápadný Google Voice s nedávnou třicetimilionovou (v dolarech) akvizicí Google (společnost Gizmo5 věnující se hlasové komunikaci přes VoIP), budete navedeni na cestu směřující k poměrně jednoznačnému závěru.
Závěrem...
Google chce vlastní telefon, má prostředky i know-how na jeho realizaci (samotná výroba přístrojů však bude přenechána třetí straně) a ve svém dlouhodobém výhledu s ním jistě bude umět náležitě naložit. Spekulace o jeho schopnostech možná zavánějí fantazírováním, ale Google výraz „revoluce“ rozhodně není cizí. Tahle firma dokáže pohnout s věcmi kupředu výrazněji než kdo jiný. Proč by v jejím zájmu nemělo být strefení se do snů absolutní většiny uživatelů mobilů – levné či dokonce částečně bezplatné hovory a celá škála služeb zdarma (nebo lépe řečeno – za reklamu). Jsou to smělé odhady, ale v souvislosti s Google se o nich dá mluvit nahlas.