Google je „monopolista“, který porušil antimonopolní zákony, rozhodl soud

6. 8. 2024

Sdílet

 Autor: Computerworld.cz s využitím Dall-E
Rozhodnutí amerického soudu pravděpodobně změní způsob fungování vyhledávače Google a otevře dveře konkurenci.

Americký okresní soud v pondělí v přelomovém rozhodnutí rozhodl, že společnost Google je monopolní společností, která využívala své dominantní postavení na trhu online vyhledávání k potlačování ostatních vyhledávačů a bránila jim v získávání podílu na trhu.

Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?

rozhodnutí amerického okresního soudu pro okres Columbia se uvádí, že dominantní postavení společnosti Google zůstalo nezpochybněno po více než deset let – což jí umožnilo ještě více posílit na úkor svých konkurentů.

„V roce 2020 to bylo téměř 90 % [trhu vyhledávání] a na mobilních zařízeních ještě více, téměř 95 %,“ napsal ve svém 277stránkovém stanovisku americký okresní soudce Amit Mehta. „Vyhledávač Bing společnosti Microsoft, který je na druhém místě, zaznamenává zhruba 6 % všech vyhledávacích dotazů – o 84 % méně než Google. Google nedosáhl dominantního postavení na trhu náhodou. Google je monopolista a chová se tak, aby si svůj monopol udržel,“ dodal Mehta.

Vyhledávání Google je nejstarším a nejziskovějším podnikem mateřské společnosti Alphabet.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Po dlouhém soudním procesu loni na podzim soud zjistil, že Google vynaložil desítky miliard dolarů na exkluzivní smlouvy, aby si zajistil dominantní roli výchozího vyhledávače pro webové prohlížeče a mobilní zařízení. Soud dokonce pro ilustraci použil analýzu konkurence, kterou v roce 2020 provedl sám Google; tato studie odhadovala, že vytvoření podobného produktu, který by mohl konkurovat vyhledávači Google, by jeho konkurenta Apple stálo 20 miliard dolarů.

Stejnou neschopností konkurovat trpí i další rivalové, například Microsoft Bing a Duckduckgo.com – a s tím, jak rostou příjmy společnosti Google, roste i její schopnost nadále blokovat konkurenci.

„V roce 2014 zaznamenal Google příjmy z reklamy ve výši téměř 47 miliard dolarů. Do roku 2021 se toto číslo zvýšilo více než trojnásobně na více než 146 miliard dolarů. Pro srovnání, Bing v roce 2022 vygeneroval jen zlomek této částky – méně než 12 miliard dolarů,“ napsal Mehta.

Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
0:00/

Ačkoli Mehta nenabídl řešení monopolu, který si Google vybudoval, rozhodnutí soudu pravděpodobně ovlivní další žaloby proti společnosti a změní způsob fungování vyhledávače v budoucnu. Pokud zvítězí v odvolacím řízení, rozhodnutí pravděpodobně také otevře dveře konkurenci Googlu k růstu vlastního podnikání a tržní základny vyhledávače.

Pondělním rozhodnutím soudní trápení společnosti Google zdaleka nekončí. Druhá žaloba ministerstva spravedlnosti, kterou podala Bidenova administrativa, bude napadat podnikání společnosti v oblasti reklamních technologií.

Stížnost ministerstva spravedlnosti tvrdí, že Google má monopol na reklamu a používá technologie, které eliminují nebo výrazně snižují jakoukoli hrozbu jeho reklamní dominance. Očekává se, že tento případ bude začátkem září projednáván u soudu.

Kvíz: Orientujete se dostatečně v oblasti bezpečnosti? (2) Přečtěte si také:

Kvíz: Orientujete se dostatečně v oblasti bezpečnosti? (2)

Po zveřejnění rozsudku se k věci vyjádřil generální prokurátor Merrick Garland: „Toto vítězství proti společnosti Google je historickým vítězstvím pro americký lid,“ řekl Garland. „Žádná společnost – bez ohledu na to, jak je velká nebo vlivná – není nad zákonem. Ministerstvo spravedlnosti bude i nadále důrazně prosazovat naše antimonopolní zákony.“

bitcoin_skoleni

„Toto přelomové rozhodnutí činí společnost Google odpovědnou,“ řekl asistent generálního prokurátora Jonathan Kanter. „Dláždí cestu inovacím pro další generace a chrání přístup k informacím pro všechny Američany.“

Společnost Google se k přelomovému rozhodnutí bezprostředně nevyjádřila.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.