Po více než desetiletí byl Google synonymem pro vyhledávání v Internetu. I přes úsilí Microsoftu – podložené značnými investicemi – zůstává „googlování“ nadále v aktivní slovní zásobě. Nicméně časy se mění a objevují se náznaky, že dominance Googlu nemusí přežít nástup mobilního světa.
Podle zprávy New York Times klasické vyhledávání přes webové formuláře v druhé polovině minulého roku kleslo o 3 procenta, přičemž poslední léta neustále nezastavitelně rostlo. Současně vyhledávání v takzvaných vertikálních vyhledávajících nástrojích, tedy těch specializujících se na tematické oblasti, získalo ve stejném období 8 procent.
Tento růst potvrzuje, že nedochází k poklesu zájmu uživatelů o vyhledávání. Ve skutečnosti dochází ke změně jejich chování – začínají preferovat hledání prostřednictvím specializovaných nástrojů, které určitým způsobem obsah předpřipravují a třídí. Bez ohledu na to, jak se časem vyhledávání Googlu zdokonalovalo, s obrovským růstem množství dat v Internetu uživatelé zjišťují, že mnohem snadněji naleznou to, co hledají, v jistým způsobem redigovaném podprostoru Internetu.
Ti zkušenější vědí, že zboží k zakoupení nejlépe naleznout přímým hledáním v obchodech, jako je Amazon, do databáze IMDB mohou jít při vyhledávání hereček a herců a Wikipedie se stala nejrelevantnějším zdrojem informací například pro exotickou zemi zmíněnou ve zprávách.
Tyto změny jsou vyvolány řadou faktorů, rostoucí zkušeností uživatelů s prací v Internetu, s explozivním růstem množství informací v síti a především s nástupem mobilní techniky. Uživatelé mobilů, kteří se nachází v určité situaci v určitém místě, budou nejspíše hledat informace ve specifickém kontextu a obecné vyhledávání pro ně znamená několik zbytečných kroků navíc.
Je očividné, že společnost Google si je tohoto trendu velmi dobře vědoma. Dokazuje to řada nákupů specializovaných společností, které provedla v posledních letech – například Zagat či Frommer (nabízející informace o produktech v oblasti potravin a cestování). Google hodlá zůstat výchozím vyhledávacím vstupním bodem do Internetu, kde se k relevantním informacím lze dostat minimálním počet kroků.
Tato strategie „nákupu pod jednou střechou“ může stále být úspěšná i v době specializovaných nativních aplikací, zejména díky hlasovému ovládání (Siri, S-Voice) a přicházejícím zařízením, jako jsou Google Glass. V těchto situacích je jednoduché zadání dotazu pohodlnější, než nejprve zvolit a spustit příslušnou speciální aplikace a pokračovat v hledání. Ale i ve vytváření optimálního vstupního bodu do Internetu čeká Google rostoucí konkurence, především v podobě aplikace Facebooku, který se snaží stát ekvivalentem internetu.