Určitou dobu se uvažuje a diskutuje o podobě, v jaké podobě a zda vůbec vstoupí Google na trh mobilních telefonů. Možné spekulace, týkající se vývoje univerzálních aplikací pro prostředí Java, přes vlastní operační systém až po samostatný mobilní telefon, prodávaný pod značkou Google, konečně začínají nabírat konkrétní obrysy. O tomto víkendu totiž zástupci Google pilně pracovali na dohodě se společnostmi, vyrábějící mobilní telefony, softwarovými vývojáři a poskytovateli hardwaru a bezdrátového připojení, aby mohli v nejbližší době ohlásit novou platformu pro výrobu mobilních aplikací.
Nová platforma pro mobilní aplikace bude open source a dostupná každému, kdo ji bude chtít používat. Měla by obsahovat kompletní sadu komponent, zahrnující operační systém, API, uživatelský interface a dokonce i mobilní browser. Podporovány budou pravděpodobně i standardní protokoly pro Instant messaging. Důležitým rysem má být velká flexibilita, možnost modifikací a dalšího rozšiřování.
Partnery v novém projektu Google je více než 30 významných světových společností, mezi nimiž jsou například Intel, Broadcom, Nvidia, Sprint Nextel, T-Mobile, Qualcomm, China Mobile, Telefonica, NTT DoCoMo, LG Electronics nebo High Tech Computer. Naopak se po víkendovém jednání zdá, že dohodu nepodpoří společnosti Nokia, Verizon a Apple.
Nová platforma by měla přinést zlevnění a zjednodušení procesu vytváření a produkování mobilních aplikací, protože jednou naprogramovaná aplikace by pak byla kompatibilní s mnoha typy mobilních přístrojů. Díky tomu by mělo dojít i k urychlování inovací v této oblasti, která je zatím brzděna nekompatibilitou existujících mobilních platforem a rozdílností technických řešení. Otázkou je, zda Google svým krokem toto roztříštění ještě dále nezvětší, protože například analytik společnosti Gartner, Ken Dulaney, považuje „výrobu vlastního operačního systému za nejhloupější věc, kterou by mohl [Google] udělat“.
Google si od tohoto kroku ale pravděpodobně hodně slibuje a očekává díky expanzi na mobilní trh výrazné zvýšení příjmu z reklamy. Tento trh by totiž měl v následujících letech zažít rapidní růst a společnost Opus Research předpovídá v oblasti mobilní reklamy do roku 2012 roční míru růstu výdajů v Severní Americe a západní Evropě kolem 116% (ze 106,8 milionu dolarů ke konci roku 2007 na 5,08 miliardy v roce 2012). Právě nová platforma od Google má potenciál překlenout stále hmatatelnou mezeru mezi internetem a mobilními telefony a pobídnout tak uživatele, aby trávili stále více času při používání internetu na svých mobilech.
Přečtěte si také:
Revoluce na portálu O2 Active
Google a Firefox bojují proti phishingu
Motorola: 60 % mobilů s Linuxem