Google prý bude platit Mozille 300 milionů ročně

23. 12. 2011

Sdílet

Podle neoficiálních informací má údajně Google za svojí přítomnost ve vyhledávací listě a na homepage v prohlížeči Firefox platit Mozille sumu 300 milionů dolarů ročně.

Informaci přinesl web AllThingsD, který provozuje vydavatel Wall Street Journalu. Nicméně informace pochází z anonymního zdroje a je proto potřeba ji brát s rezervou.

Mozilla s Googlem ohlásily uzavření nové dohody o spolupráci tento týden s tím, že vyhledávač Google zůstane jako výchozí v liště Firefoxu a také na defaultní domovské stránce, ovšem společnosti nezveřejnily žádné bližší detaily o podmínkách spolupráce. Experti vesměs očekávali, že budou pro Mozillu méně výhodné než dosud a informace o údajných 300 milionech je více než překvapivá (zvlášť vzhledem k trvalému poklesu podílu Firefoxu a nárůstu Chrome). Také to byl právě Google, kdo původně odmítl automatické prodloužení smlouvy za stávajících podmínek a ne Mozilla.

V roce 2010 činil objem financí, které Google dal Mozille za svoji přítomnost ve Firefoxu, zhruba 103 milionů dolarů, což činí 84 % obratu Mozilly. Celkem to za roky 2008 až 2010 pak v součtu činilo 260 milionů. Takže částka 300 milionů za rok je poměrně zvláštní, ale šéfredaktorka webu AllThingsD Kara Swisherová ji obhajuje s tím, že informace je důvěryhodná a situaci prý údajně vyhrotila nabídka ze strany Microsoftu, který stojí za vyhledávači Bing a potažmo i Yahoo. Právě možný přechod Mozilly k vyhledávačům spojeným s Microsoftem by mohl přinést Googlu úbytek uživatelů a to v poměrně intenzivně probíhající válce vyhledávačů podle Swisherové nemohl Google dopustit.

Také přinejmenším jeden z analytiků si myslí, že informace o 300 milionech ročně pro Mozillu může být pravdivá. Al Hilwa z IDC je přesvědčený, že i když jde o velkou sumu, pro Google není problémem takovou částku zaplatit a svědčilo by to podle něj o vyostření konkurence na trhu, jejíž součástí – nebo spíše nástrojem – je i Mozilla. Podle Hilwy se právě v této oblasti ukazuje význam prohlížečů, protože i když jsou zdarma, hrají důležitou roli na trhu s vyhledáváním a v situaci klesajícího podílu Internet Exploreru by snaha o uzavření dohody s Mozillou byla pro Microsoft logická.

Pokud tedy Mozilla skutečně bude dostávat od Googlu trojnásobek současné částky, mohla by tyto finance využít k intenzivnějšímu rozvoji svých produktů a k případné expanzi na trhu.