Google se brání rekordní pokutě ve výši 4,3 miliard eur za údajné využívání operačního systému Android k „upevnění dominance“ jakožto vyhledávacího enginu. V červenci se Evropská komise usnesla na tom, že pravidla Androidu „odpírala konkurentům možnost inovace a konkurence“.
Další pokuty přitom mohou následovat, jestliže společnost nezmění své praktiky. Google se proti rozhodnutí Evropské komise dle zjištění deníku Financial Times aktuálně odvolal, přičemž rozhodnutí o tomto odvolání může zabrat několik let.
Z čeho přesně je Google viněn?
- Požadoval po výrobcích Android zařízení, aby do nich předinstalovali aplikaci Google Search a prohlížeč Chrome, čímž podmiňovali povolení k přístupu do Obchodu Play.
- Velkým výrobcům a operátorům platil za exkluzivní souhlas s předinstalováním aplikace Google Search.
- Bránil výrobcům v prodeji zařízení s alternativními verzemi Androidu s výhrůžkou zákazu předinstalování jiných googlovských aplikací.
Googlovská verze Androidu sice uživatelům nebrání ve stažení alternativních prohlížečů či používání jiných vyhledávačů, avšak podle evropské komisařky pro hospodářskou soutěž, Margrethe Vestagerové, si jen 10 % uživatelů stáhlo jiný prohlížeč a jen 1 % konkurenční vyhledávací aplikaci.
„Pokud předinstalovaný software funguje, jen velmi málo lidí se pídí po jiném,“ uvedla.
Jak na obvinění Google reagoval?
Výkonný ředitel Googlu Sundar Pichai v návaznosti na udělení pokuty uvedl, že Android umožnil „rychlou inovaci, široké možnosti výběru a pokles cen“ a že byznys model Androidu obecně nabízí více možností pro všechny, nikoliv méně. Evropská komise dala Googlu čas na nápravu do konce října, což je termín, o jehož prodloužení dle Financial Times společnost žádat nehodlá. Namísto toho přichází s odvoláním.
Už loni přitom Google čelil podobným námitkám pro změnu z Ruska a musel se jim podřídit. V současnosti tak v zemi uživatelům Androidu nabízí volbu mezi Googlem, Yandexem a Mail.ru jakožto defaultním vyhledávacím enginem. Zejména Yandex z této změny evidentně vytěžil, jeho podíl mezi uživateli na mobilních zařízeních během roku vzrostl ze 34 % na 46 %.