Po zadání dotazu se jako výsledek vyhledávání zobrazí seznam několika obrázků, přičemž každý z těchto obrázků se vztahuje k jiné oblasti vyhledávaného výrazu. Pokud pak uživatel klepne na některý z nabízených základních obrázků, otevře se mu jeho detailnější nabídka strukturovaná do několika přehledných podskupin.
Pokud tak například do vyhledávácího pole zadáte název našeho hlavní města, ve výsledcích se kromě několika nejznámějších památek zobrazí i plánek metra či tamní sportovní kluby. Při klepnutí na Pražský hrad se pak nabídka rozšíří na větší počet podobných obrázků.
Funkce pojmenovaná jako Swirl se stále nachází v experimentální fázi a je tedy volně k dispozici na webové stránce Google Labs. To znamená, že s nástrojem může být libovolně manipulováno, aniž by se o tom uživatel dozvěděl, či může dokonce dojít k jeho náhlému odstranění.
„Swirl je v současné době schopen zpracovat více než 200 tisíc dotazů a tento počet plánujeme do budoucna i nadále zvyšovat. Dostupné dotazy budou uživateli automaticky nabídnuty poté, co začne psát do vyhledávacího pole“ napsali výzkumníci Googlu ve svém příspěvku na oficiálním blogu.
Vyhledávání obrázků je technologická oblast, kde se v blízké době očekává významný pokrok. Důraz se klade na rozpoznávání grafické stopy, zatímco text popisující obrázek postupně ztrácí na svém významu. Například vyhledávání engine Googlu rozpozná, pokud je hlavním prvkem na fotografii tvář, a umožňuje uživatelům omezit výsledky na tento typ obrázku. Výsledky je navíc možné filtrovat podle dalších vizuálních parametrů - jako například na černobílé či barevné obrázky.
Pozadu nechce zůstat ani Microsoft se svým vyhledávačem Bing, který nedávno spustil beta verzi svého vyhledávácího a obchodního nástroje s názvem Visual Search. Ten namísto tradičního seznamu webových stránek zobrazuje výsledky hledání jako řady obrázků, kterými lze rolovat přes úhledné rozhraní. Více o tomto nástroji se dočtete v článku Microsoft obohatil Bing o vizuální vyhledávání.