Google ve jménu boje s koronavirem sdílí data o pohybu

3. 4. 2020

Sdílet

 Autor: Adobe Stock
Google chce odborníkům v boji s koronavirem pomoct sdílením dat o pohybu lidí.

Google začal během koronavirové pandemie monitorovat pohyb lidí. Na jeho stránkách tak jsou k nalezení tzv. COVID-19 Community Mobility Reports, které „poskytují vhled do toho, jak se změnilo chování lidí v reakci na opatření zavedená v rámci boje s COVID-19“.

Data ukazují mimo jiné trendy v docházení do obchodů, parků, ale i do práce. Reporty jsou k dispozici k více než 130 zemím světa a Google je hodlá v pravidelných intervalech aktualizovat (uváděna jsou se zpožděním dvou až tří dnů). Soukromí individuálních uživatelů prý neohrozí. Firma přitom vychází z dat sesbíraných z Google Map a dalších aplikací, která za normálních okolností slouží k informování například o tom, jak zaplněné jsou vybrané instituce nebo jaký je na silnicích provoz. Teď mají ukázat, jak jsou daná místa frekventovaná ve srovnání s obdobím před zavedením krizových opatření.

Dle vyjádření Googlu mají být nápomocna orgánům státní správy v boji s koronavirem.

„Mohou pomoci pochopit změny trendů v nezbytných činnostech a cestách, na základě čehož mohou být například upřesněny otevírací hodiny obchodů nebo upraveny jízdní řády tak, aby lidé v jednotlivých spojích mohli udržovat potřebný distanc.“

Společnost tvrdí, že záznamy jsou anonymizované a navíc smíchané s náhodně generovanými daty, což má zajistit ochranu uživatelského soukromí. Uživatelé mohou případně sběr dat odepřít.

„Lidi, kteří netuší, kolik informací o nich Google sbírá, můžou taková data překvapit,“ konstatuje odborný dopisovatel BBC Rory Cellan-Jones. „Nabízejí však fascinující pohled na to, jak karanténa funguje. Lidem můžou pomoct v rozhodování, zda se na některé místo vypravit, pokud uvidí, jak je frekventované.“

První ze zpráv shrnuje data z 29. března a srovnává je s mediánem pětitýdenního období od 3. ledna do 6. února. Ukazuje například, že:

-          Návštěva míst jako jsou restaurace, kavárny, nákupní centra, muzea, knihovny či kina („Retail and recreation“) v Česku klesla o 73 %, na Slovensku o 82 %.

-          Návštěva míst jako jsou supermarkety, drogerie či lékárny („Grocery and pharmacy“) klesla o 26 %, na Slovensku o 89 %.

-          Návštěva parků klesla o 24 %, na Slovensku o 9 %.

-          Návštěva míst veřejné přepravy klesla o 61 %, na Slovensku rovněž o 61 %.

ICTS24

Report data dále dělí dle krajů a je tak zajímavé například srovnání ukazující, že zatímco v Praze se návštěvnost parků snížila o 58 %, na Vysočině lidé „do přírody“ vyrážejí naopak častěji (+27 %).

A není bez zajímavosti, že Google s reporty přišel den poté, co česká eurokomisařka Věra Jourová apelovala na technologické giganty, aby ve jménu boje s koronavirem s vědci sdíleli více dat.