Google a Apple jsou nejvýznamnějšími hráči na trhu s mobilními operačními systémy: zatímco Apple měl podle společnosti Gartner v prvním čtvrtletí tohoto roku na trhu se smartphony 18% podíl, Android ovládal 79 % trhu.
Google toho však přímo z prodeje chytrých telefonů s Androidem mnoho nemá - hlavním zdrojem jeho výdělků je jeho internetový vyhledávač. S cílem přitáhnout na svůj Google Search více uživatelů proto americký gigant na I/O představil hned několik nástrojů určených pro tvůrce iOS aplikací.
Prvním z nich je CocoaPods, pomocí kterého se vývojáři dostanou k Google Software Development Kitům pro iOS. Podle představitelů Googlu je hlavním cílem CocoaPods zjednodušit proces převádění aplikací do Xcode, což je programovací jazyk k vytváření aplikací pro iOS. Dále Google oznámil přidání podpory iOS u služby Cloud Messaging a Google Cardboard SDK for Unity, což je vývojářská platforma sloužící k vytváření her.
Největší novinkou je však bezpochyby to, že Google začne ve svém webovém vyhledávači kromě indexování androidových aplikací indexovat i aplikace určené pro iOS.
„Pro vývojáře a uživatele iOS je to významný krok,“ řekl šéf společnosti Yozio Lei Sun. Aby se uživatelům při hledání na Googlu mobilní aplikace určené pro iOS zobrazovaly, musejí je jejich tvůrci optimalizovat tak, aby byl vyhledávač Googlu schopný rozpoznat jejich obsah. Jak však dodal Sun i někteří další analytici, Google se nerozhodl indexovat iOS aplikace z lásky k uživatelům produktů Apple, ale spíše proto, že z toho bude sám těžit.
„Pokud vyhledávač Googlu nabídne více obsahu, zvýší se tím jeho hodnota a vzroste zájem inzerentů,“ uvedl Jack Gold ze společnosti J. Gold Associates.
„Google vydělává většinu peněz díky svému vyhledávači, ne z androidových licencí, takže jakýkoli krok, pomocí něhož může zvýšit návštěvnost svého vyhledávače napříč platformami, v konečném důsledku americkému gigantu přinese vyšší příjmy,“ uvedl Gold.
Jak dodal Patrick Moorhead ze společnosti Moor Insights & Strategy, tvůrci aplikací pro iOS by pak díky indexování svých programů Googlem měli zaznamenat větší přísun uživatelů. Ani Moorhead si však nedělá žádné iluze.
„Google aplikace pro iOS indexuje jednoduše proto, že chce získat více uživatelů. To je to jediné, o co Googlu jde, všechno ostatní je jen omáčka okolo,“ uzavřel Moorhead.