Google je zatím poslední z velkých technologických firem, které chtějí své podnikání přivést také do bankovního sektoru. Společnost má v plánu ve spolupráci s americkými bankami začít příští rok nabízet tzv. „chytré účty“. Její nová služba navázaná na Google Pay uživatelům například umožní přidat do tradičních bankovních produktů googlovské analytické nástroje.
Připomeňme, že v bankovnictví už se začali angažovat také Facebook, Apple, Amazon nebo dokonce Uber, nabízející ať už platební karty, půjčky nebo vyvíjející vlastní platební systémy. Podle Gerarda du Toita z konzultační společnosti Bain & Co za těmito kroky není nic jiného než snaha zmíněných společností stát se pro uživatele každodenní nepostradatelnou součástí jejich životů.
Zatímco Amazon či Uber vlastními platebními kartami či půjčkami podporují prodeje svých produktů a služeb, pro Google a Facebook dle du Toita vstup na trh finančních služeb znamená podporu jejich reklamního byznysu coby nástroj pomáhající sledovat efektivitu online reklam. Dá se tak očekávat, že jejich kroky zintenzivní už teď vypjatou debatu o ochraně osobních dat a soukromí.
Že si jsou možných rizik technologičtí giganti vědomi, však dokládá jejich spolupráce s tradičními bankami.
„Jsme přesvědčeni, že legislativní a finanční know-how našich partnerů je skvělým doplněním našich zkušeností s vývojem praktických nástrojů a technologií,“ uvádí Google v prohlášení k novému projektu.
Navzdory letošnímu přívalu podobných zpráv se však zdá, že jsou Spojené státy poněkud pozadu. V Číně a některých dalších zemích totiž technologické firmy do bankovního sektoru vstoupili daleko hbitěji, s cílem vyplnit mezery vzniklé v rámci tradičního finančního trhu a reagovat na potřeby podnikatelského sektoru. V USA tato potřeba dosud nebyla tak silná.
„Zčásti díky rozšíření platebních karet anebo jiných vyhovujících řešení,“ konstatuje du Toit. V Číně poskytovatelé platebních služeb jako Ant Financial (spadající do holdingu Alibaba) nebo multifunkční WeChat vytvářejí zhruba 16 % národního HDP. Oproti tomu v USA se tito poskytovatelé na HDP podílejí ani ne jedním procentem.
„Technologické firmy se ve finančním sektoru začínají angažovat i proto, že věří, že dokážou uživatelům nabídnout lepší řešení než běžné banky,“ upozorňuje na další důležitou skutečnost du Toit. Ostatně, na zastaralost americké finanční infrastruktury minulý měsíc před Kongresem upozornil i šéf Facebooku Mark Zuckerberg, když obhajoval projekt virtuální měny Libry.
Dle du Toita si tak tradiční banky až teď začínají uvědomovat ohrožení vlastní existence a z nutnosti se zavazují ke spolupráci s technologickými giganty, kteří disponují daleko širším dosahem, užším vztahem s uživateli/klienty a také nedozírnou zásobou dat. Pronikání technologických firem do finančního sektoru a navazování strategických partnerství s velkými bankami podle du Toita povede k zániku regionálních bank a menších finančních společností nebo jejich pohlcení těmi většími.
„Je to takový darwinovský experiment, který povede k nejrůznějším spojením a mutacím, z nichž některé uspějí a jiné zaniknou,“ uzavírá du Toit a poukazuje na Google Pay. Zatímco v USA dosud tolik rozšířený není, například v Indii se stal významným platebním nástrojem, který, jak ukazuje průzkum Bain & Co, využívá více než polovina dotazovaných respondentů. „A s těmi je třeba počítat.“