Uvedení kancelářského balíčku Office, k němuž došlo ve středu, ovšem jen pro firemní zákazníky (více viz článek Microsoft oficiálně uvedl Office 2010 a SharePoint 2010) rozpoutal novou vlnu konkurenčního boje mezi Microsoftem a Googlem.
Online kancelářský balík Docs je na trhu už čtyři roky a nabízí jak textový editor, tak tabulkový procesor a nástroj pro tvorbu prezentace. Článek na Google blogu pak cílí především na firemní uživatele, kteří nyní ve většině případů využívají verzí Office 2007 nebo starší. Gigant netvrdí, že uživatelé by se měli zbavit sady Office, ale doporučuje částečnou migraci k jeho cloudovému balíku, který podle slov Googlu činí Office 2007 (respektive 2003) „lepším“.
Pro srovnání připravil Google přehledou tabulku, která staví na finanční náročnosti jednotlivých řešení. Jedna licence pro Google Docs 50 dolarů na rok, Office 2010 Professional ale 499 dolarů. Pro možnost sdílení dokumentů, kterou Docs nabízí automaticky, je pro Office potřeba řešení SharePoint server, které běží na Windows Server 2008 a odpovídajícím hardware (Google uvádí čtyřjádrový procesor, 8 GB RAM). Finanční náročnost u SharePoint serveru tak rozhodně není zanedbatelná.
Naproti tomu uvádí produktový ředitel Googlu Matthew Glotzbach výhody řešení Docs. „Díky cloudu máte možnost uložit jakýkoli soubor a sdílet ho v jeho originálním formátu s ostatními,“ tvrdí dodává, že firma chystá díky technologii DocVerse real-time možnost úprav dokumentů přímo v rozhraní Office 2007 a 2003. Možná vám to vypadá spíše na marketingové tahy, každopádně Google se svými Docs slaví minimálně dílčí úspěchy – nedávno oznámilo přechod na jeho řešení například město Los Angeles.
Marketingový boj Googlu proti Office samozřejmě nenechává Microsoft chladným a ten cloudová řešení bere vážně. Připravuje své vlastní webové aplikace Word, Excel, PowerPoint a OneNote. Nicméně, jak poznamenává redaktorka Yardena Arar amerického IDG, řešení Microsoftu nabízí vůči Docs a jiným cloudovým službám poměrně omezené možnosti spolupráce. Microsoft u nové kancelářské sady mimo jiné přistoupil ke snížení cen. Zatímco Office 2007 ve verzi Standard (Word, Excel, PowerPoint a Outlook) stály 399 dolarů, Office 2010 v odpovídající verzi Home and Business (obsahující navíc aplikace OneNote) se bude prodávat „pouze“ za 199 dolarů. Bude to ale stačit k obraně před útočícím Googlem?