Uživatelům Firefoxu, kteří najedou na web google.com, se zobrazí dotaz, zda chtějí tuto stránku nastavit jako domácí nebo zda by rádi změnili svůj defaultní vyhledávač na Google. Computerworldu se podařilo potvrdit pouze první zmíněnou informaci - o tom, že se uživatelům zobrazuje otázka týkající se přenastavení defaultního vyhledávače, informoval portál SearchEngineLand.
Tento krok Googlu je jasnou odpovědí na dohodu Mozilly s Yahoo uzavřenou v listopadu minulého roku, v rámci níž je jako defaultní vyhledávač pro většinu amerických uživatelů Firefoxu nastaveno Yahoo.
Dříve byl defaultním prohlížečem ve Firefoxu Google, avšak dohoda mezi Googlem a Mozillou minulý rok vypršela a Mozilla se nakonec vydala jinou cestou. To vyústilo v téměř okamžité snížení podílu Googlu na americkém trhu s vyhledávači a tomu odpovídajícímu nárůstu počtu uživatelů Yahoo.
Na počátku tohoto měsíce irská analytická společnost StatCounter uvedla, že z Firefoxu 34 vydaného 1. prosince, v němž je jako defaultní vyhledávač vůbec poprvé nastaveno právě Yahoo, přichází na servery Yahoo při hledání téměř čtyřikrát tolik uživatelů, než tomu bylo u Firefoxu 33.
comScore, která pravidelně každý měsíc zveřejňuje statistiky týkající se podílu jednotlivých vyhledávačů na trhu, s výpočty StatCounteru souhlasí. Podle comScore Google v prosinci ztratil 1,6 procentního bodu a jeho podíl na trhu se tak propadl ze 67 % na 65,4 %.
Podíl Yahoo v USA přitom v tom samém období vzrostl z 10,2 % na 11,8 %.
Google včera ve snaze získat uživatele Firefoxu zpět zveřejnil také tweet, v němž odkazuje na speciální stránku, která uživatelům Firefoxu ukazuje, jak snadné je přejít z Yahoo opět na jeho vyhledávač.
Není příliš jasné, jaký bude mít tato taktika dopad, jelikož z průzkumů vyplývá, že u většiny osobních počítačů uživatelé nikdy nemění defaultní nastavení svého operačního systému či jednotlivých aplikací.
Jak podotýkají experti, je nepravděpodobné, že by změna defaultního vyhledávače ve Firefoxu v dlouhém období měla větší vliv na dominanci Googlu na americkém trhu, jelikož Firefox zde má relativně malý podíl. Na počátku ledna Firefox v USA používalo 16,5 % uživatelů, což je o 2 % více, než v prosinci. Prohlížeč Chrome však měl 39,7 % a Internet Explorer 33,2 %.
Mozilla podepsala s Yahoo smlouvu na pět let, podrobnosti o finančním vyrovnání mezi oběma společnostmi nebyly zveřejněny.