Hlavní navigace

Grand Theft Auto IV

23. 2. 2008

Sdílet

Co pro vás znamená slovo úspěch? Peníze? Uznání? Obrovský počet mrtvých na kontě? Každý má to své. Ale shodneme se na jednom, za úspěch se platí a kulkami v tom lepším případě.

Série GTA už má za sebou dlouhou řádku úspěšných let a v nich spoustu pokračování. Nejvíce se otřásla v základech, když opustila dvourozměrné zpracování a umožnila pohlédnout všem těm lidem, mezi kterými jsme se projížděli či procházeli, do tváře. To bylo GTA III. Další díly se již nesly v tomhle novém konceptu, jen se vždycky trochu či trochu víc rozšířil herní záběr a možnosti.
O čtvrté kapitole (v rámci ustanoveného číslování) však sami tvůrci tvrdí, že to bude největší skok, jaký tato série zažila. Výše avizovaný přechod ze dvou rozměrů do 3D nevyjímaje. Hru, resp. její zastaralé mechanismy od základu předělali a navrch přidali něco nových prvků. Dosavadní výsledky jejich snažení jsou jedním slovem úžasné.



Zatímco původní Liberty City v GTA III si z New Yorku bralo spíše inspiraci, zde se půjde mnohem dál, až k hranicím virtuální kopie "velkého jablka". Ovšem s jinými názvy a označeními. MetLife budova bude ve hře vystupovat jako GetaLife, socha Svobody tady bude sochou Spokojenosti, atd. Dočkáte se také známých čtvrtí, tvořících New York City, přičemž z Brooklynu je Broker, Manhattan je Algonquin, Queens zde najdete pod Dukes, Bronx je Bohan a dále tu je New Jersey jako Alderney. S tímhle vším souvisí povědomí, že se můžete těšit na velice různorodou městskou architekturu, s různými stupni dopravního ruchu a na takové detaily, jako jsou vyježděné díry ve vozovce v Algonquinu! Tvůrci na nás chystají uvěřitelný svět, jehož kontury mají umocnit rozmanité modely chování u lidí, kteří ho obývají, koneckonců také jejich vystupování nemá být tak uniformní, co v minulosti. Takže zatímco jeden kolemjdoucí kouří, druhý s někým hovoří mobilem, další sedí spokojeně na lavičce a pozoruje okolí.



Vítr ve vlasech
Předem je nutno zmínit, že hra nejenom tímhle získala výrazně na atmosféře. Přičemž pod na první pohled obyčejným virtuálním univerzem samozřejmě bují svět násilí a korupce, jehož moc dobře zná hlavní hrdina hry jménem Niko Bellic. Svět, ve kterém je pro přežití nutný respekt. Jak jej dosáhnout si popíšeme na jednom z mnoha úkolů, které budete během hraní plnit.



GTA IV je postaveno na R.A.G.E. enginu (Rockstar Advanced Game Engine), který můžete znát z X360 hry Table Tennis, samozřejmě, že zde získá mnohem širší možnosti svého využití. V jeho rámci se můžete těšit na pokrokovou fyziku, výbornou grafickou stránku se spoustou detailů a efektů, kde stojí za pozornost motiv střídání dne a noci. Protože zmíněný časový posun tu bude znamenat a představovat mnohem víc, než vizuální zpestření vašeho nového dobrodružství. Ve kterém se třeba právě v noci určitě nebudete chtít vyskytovat v určitých příliš konkrétních oblastech města. Připravte se na skutečnost, že se tady může stát téměř cokoliv. Což nutí k obezřetnosti obzvláště, jste-li pouhým pro mnohé snadno zapomenutelným imigrantem…



„Vyjma obvyklého manuálního zaměřování tak půjde hra ve šlépějích akčních hitů jako je Gears of War, kde byl jeden z hlavních pilířů hratelnosti systém krytí.“



Takže nyní k tomu úkolu. Bellic je požádán, aby zabil jednoho pacholka, co hodlá policii vyklopit kompromitující informace. Jednoduchý úkol, zdá se. Ovšem má to jeden háček. Není vám řečeno, kde se tento nachází, takže si musíte vypůjčit policejní auto, nabourat se strážcům zákona a pořádku do laptopu a onu klíčovou adresu, kam si pro práskače dojít, posléze stáhnout. Jenže když se dostanete na místo určení a exekuce začne vaše oběť duchapřítomně utíkat. Samozřejmě v autě. Lidová moudrost praví: „Pěšky auto nedohoníš.“ Proto se za ním také vydáte v autě. Během honičky se zdá, že objekt vašeho zájmu jede naprosto spontánně, tedy, že nenásleduje předem daný skript a pokaždé si vybírá trochu odlišnou únikovou trasu.



Poznámku na okraj. V misích budou vždy určité konkrétní situace, které se spustí pouze při splnění jistých podmínek, takže při absenci tradičních skriptů vás čeká pokaždé trochu jiný akční zážitek, tedy budete-li někoho zrovna nahánět. Někdy se ovšem problém může vyřešit sám, jak se dozvíte v pokračování příběhu z předchozího odstavce.



Jsme uprostřed automobilové honičky a Niko začíná netrpělivě sázet kulky pěkně jednu za druhou do pronásledovaného vozu. Jelikož je to ocelí kalený kavkazský řezník, střílení za jízdy mu nedělá ani ten sebemenší problém. V cílovém autě se přitom poslušně objevují díry a až se kulky konečně potkají s pneumatikami a motorem, je vyhráno. V rámci našeho povídání se vítězství, byť teprve poloviční, slaví na mostě. Pronásledovaný informátor zde stočí hořící vrak na bok a následně na střechu, během čehož z něj ovšem vyskočí. Setrvačnost je však potvora, což v praxi znamená, že nebožák skončil nebezpečně blízko zábradlí. Ano, pamatujete si to dobře, jsme na mostě. A poblíž je právě tlaková vlna, ta po výbuchu jeho auta, co mu brzy umožnila zjistit, že z hodně velké výšky je rozdíl mezi betonem a vodou nepatrný. Mise splněna, hra se vám automaticky uloží a zbývá jen prchnout policii, jejíž zájem tento moment nabudil.



Signifikantní příklon k realistickému pojetí má být zřejmý už z aktu rozpohybování, resp. pohybových animací ústředního protagonisty, do nichž promlouvá jeho váha a také herní prostředí, terén. Za čímž je výše avizovaný fyzikální engine, který by měl vdechnout větší porci života, resp. uvěřitelnosti, lidem, jakož i objektům. Zatím se Niko úspěšně tváří, že je zapomenuta topornost z minulých dílů, přičemž mu zůstaly schopnosti typu přelézání překážek či běh. Mezi další akvizice pak patří kradmé úkroky stranou (strafování), což se hodí při konfrontační fázi, a užitečná přítomnost mobilního telefonu.



Na displeji přitom máte možnosti Phonebook, Messages, Organizer a Camera. V případě, že zvolíte první položku, dostanete se do dalšího menu, v němž je k vidění City Contact, Docks Friend a Cab Contact. S tímhle úzce souvisí fakt, že ve hře máte mít mnohem větší svobodu pro vaše konání a dále i dispozice pro komunikaci s vašimi kontakty, kde se přímo nabízí, že odpadá vyloženě otravné opakování celé mise od místa jejího zadání. Aspoň v té neuvěřitelně repetetivní rovnici, která byla u série dosud k vidění. V GTA IV už nemáte být primárně ve vleku požadavků jednotlivých NPC, co že máte a budete muset udělat. I když i tohle schéma bude nedílnou součástí hraní, stále má být dost místa pro vaši vlastní seberealizaci, pro různé způsoby trávení volného času, k čemuž si budete moci vybrat vámi preferovaného kamaráda, oblíbeného parťáka nebo partnerku.



Chlupatý jsou všude
Kdykoliv po vás půjde policejní sbor, ukáže se na vaší mapce, ve kterých oblastech města by se vaše zadnice neměla nacházet, čímž se vám značně zjednoduší život. A když už na střet dojde, bude se holt muset střílet. Zase. A zase. Systém zaměřování byl v minulém, jakož i předchozích dílech ne zcela vyladěný. Eufemisticky řečeno. Rockstar to tak rozhodně nechce nechat a kompletně jej předělal. Vyjma obvyklého manuálního zaměřování tak půjde hra ve šlépějích akčních hitů jako je Gears of War, kde byl jeden z hlavních pilířů hratelnosti systém krytí. A přesně ten si autoři pro GTAIV vypůjčili. Krýt se tak můžete za cokoliv a kdekoliv. Stejně tak střílet na slepo či opatrně vykouknout, pro lepší povědomí o situaci. Občas se vám i přihodí, že postřílet úplně všechny postavy v obraze nebude potřeba.



Nyní je řeč o příkladu, kdy Niko ustřelil jednomu vojákovi hlavu. Ovšem tělo při dopadu na zem přaštilo i se zbraní, která samovolně spustila a zasáhla kolegu vedle do nohy. Dodělat načatou práci už byla jen rutina. A zase je nutné podotknout a vyzdvihnout, že se nejedná o skript. Ještě noticku, že z nebožáků vypadnou samozřejmě některé jejich věci - jako jsou zbraně či peníze. Aby je hráči v občasné změti těl nemuseli pracně hledat, tak se tu lehce lesknou a prakticky nejdou přehlédnout.



A co se týče poslechu, tentokráte se dočkáte dabingu z úst méně známých hereckých hvězd, výběr byl proveden na základě snahy, aby daný hlas co nejvíce vystihl konkrétní postavu. Soundtrack bude soudobý a máte se nadít rozličných songů, potěší údajně bohatý výběr pro ideální souznění s vaší momentální náladou a atmosférou hry. Vyrazíte-li kupř. na rande s dívkou, nemá chybět alternativa naladit si nějaké romantické podbarvení, atp. V GTA IV narazíte přese všechno i na úsměvné momenty zlehčující hraní, zlehčující pro někoho snad až příliš vážně koncipované herní obrysy. Za pozornost zcela jistě stojí, že jádro vývojářského GTA týmu zůstalo nezměněno, i když se tento logicky rozšířil o další schopné pracovníky. Konzistentní dlouhodobě spolupracující tým má tak ambice vytvořit vysoko jakostní hru, u níž nebudete svědky zdržujících loadingových obrazovek, počítaje v to také přechody z interiéru do exteriéru a naopak.



Yo bro! Herní plocha dozná oproti minulému dílu řady změn. Předně, nebude tak obrovská, ale místo toho má být herní prostředí mnohem propracovanější, počítaje v to i samotnou interakci a možnosti pro vaše konání. Nevyužít takový pontenciál by jistě bylo neodpustitelným hříchem, proto se do zdejší metropole podíváte i se svými přáteli. Rockstar ovšem vyvrací dohady o tom, že by se zde mohla objevit kooperace. Tvrdí, že Niko je jejich jediným hrdinou a že neplánují dělat v tomto ohledu jakékoliv kompromisy a kroky.

Příběhová kulisa s tradičními misemi pro plnění nabídne zcela odlišnou strukturu, story bude převyprávěna různými způsoby. Pojem "různý" se přitom může vztáhnout i na plnění zadaných a požadovaných úkolů v rámci nyní ještě více rozmanitějších misí, v nichž budete náhle stát před několika volbami a kritickými rozhodnutími. Mise se totiž mají zajímavě větvit, jsou tu nové formy interakce s NPC a herním světem, což zásadně změní pohled na hraní a herní zkušenost. V předchozích inkarnacích byl cíl celé hry vždy jasný, začali jste od píky a postupně jste se propracovali na vrchol, stali se vládcem podsvětí. Nicméně zde budete pouze malou rybou ve velkém rybníku - s mnoha dalšími rybami, takže už nepůjde o to, stanout co nejvýše, ale prostě přežít. Přežít ve městě, hustě zalidněné městské aglomeraci, kde je policie všudypřítomná, neboli její výskyt a aktivity mají být mnohem četnější a čitelnější, než tomu bylo kdy předtím. S čímž souvisí, že tu např. máte být dosti často svědky momentů, kde hlavní roli hraje nějakého zatčení.

Na cestu za získáváním respektu a peněz se teoreticky můžeme vydat už 29. dubna tohoto roku a to na platformách PS3 a X360, ovšem tohle datum se může ještě změnit, jelikož sami autoři prohlašují že: „Krása jejich hry tkví v tom, že si nenajali žádnou firmu na průzkum toho, o čem by měla být.“ Zkrátka si ji dělají podle sebe, což by se mohlo klidně dále protáhnout. Ostatně opakované neplnění termínů vydání je v herní branži "nejpopulárnější" evergreen, který ovšem má jistou logiku v tom, že nikdo nechce nehotové polotovary. Tím více v případě GTAIV, nabízejícímu podle všeho další krok směrem k herní nirváně!

Žánr: gangsterská akce Výrobce: Rockstar North Vydavatel: Take 2 Multiplayer: ano Datum vydání: 29. dubna 2008 (konzole) Internet: www.rockstargames.com/IV

Autor článku