"HALe!"

1. 4. 1998

Sdílet

Píp, píp. "Ano, Davide." "Spusť skladbu od Beatles a zahraj ji třikrát za sebou." Pííp, ťuk. "Promiň, ale nemohu ...


Píp, píp. "Ano, Davide."
"Spusť skladbu od Beatles a zahraj ji třikrát za sebou."
Pííp, ťuk. "Promiň, ale nemohu to udělat, Davide. Modul
player.exe způsobil porušení ochrany v kernel.exe na adrese
0985: B564."
V ne zas tak vzdálené budoucnosti budeme všichni na své počítače
mluvit - podobně jako David ve filmové klasice 2001: Vesmírná
odysea. To znamená, že nám budou naslouchat, a možná budou méně
mrzutí než HAL 9000.
Arthur C. Clarke psal tuto novelu ještě před érou PC a nastínil
budoucnost, která je nám nyní poměrně blízká a možná se dočká
skutečného naplnění - náš život bude kontrolován všeznalými
vševidoucími počítači. Naštěstí se nám alespoň rok uvedení této
ideje o kus posunul. Dnešní PC se skutečně svými možnostmi blíží
dřívějším sálovým počítačům, ale jsme ještě daleko od toho, že
by dokázaly vidět, slyšet a otevírat dveře.
Jaké však budou počítače v roce 2001? Nebo, pro začátek, ode
dneška za dvanáct měsíců? Menší, rychlejší, chytřejší a --
jestli věříte inzerci softwarových firem - uživatelsky
přívětivější. Ale budou PC více přizpůsobitelné a upravitelné
podle vašich představ? Nebo budou pokračovat k jednoznačné
kompatibilnosti a eliminaci jakýchkoliv výstředností?
Technologie postupuje velice rychle na to, aby ji bylo možné
plně sledovat. Americký PC WORLD se obrátil na řadu odborníků,
aby získal přesnější pohled na budoucnost stolních a přenosných
počítačů a programového vybavení. V tomto článku tedy najdete
jejich předpovědi a varování.
Závěr? Přesněji řečeno - vypadá to, že se rozjíždíme do
závratných otáček.... Mnohem více předvídané schopnosti
procesorů, ukládacích zařízení, displejů a podpůrných
technologií, potřebných k tvorbě plně vyhovujícího PC. Ve středu
pozornosti je, pochopitelně, neustálá touha po větším výpočetním
výkonu.

Větší výkon

Spoluzakladatel Intelu Andy Grove, společně s jejich konkurenty
AMD a Cyrix, stále urychlují standardní PC s pravidelně
klesajícími cenami. To je dobrá věc, protože Bill Gates a jeho
pracovníci vyžadují stále rychlejší tikot počítačového srdce.
Intel již předvedl 350MHz procesor a předpokládá, že do konce
roku bude v prodeji 400MHz Pentium - podle slov Boba Colwella,
poradce a ředitele Intelu. AMD bude pokračovat v zápase s
Intelem krok za krokem se zhruba 25% zvýhodněním svých produktů
- říká Dana Krelle, marketingová ředitelka AMD pro počítačové
produkty. Očekává se čip AMD K6, který bude vyladěn pro lepší
práci s grafikou.
Moorův zákon se stále potvrzuje. V roce 1965 spoluzakladatel
Intelu Gordon Moore předpověděl, že výkon procesorů se může
zdvojnásobovat každých 24 měsíců. Dnes má Pentium II sedm a půl
milionů tranzistorů.
Jestli bude tento trend pokračovat, bude mít v první dekádě
příštího tisíciletí intelovský procesor 50 - 100 mil.
tranzistorů.
A co předpokládaná technologická hranice? Krelle z AMD říká:
"Křemíková technologie a architektura se posunují stále dopředu
a výkonnost stoupá. Nemyslím, že by zde byl nějaký konec -
nikdy."
Stále budeme potřebovat rychlý procesor - akční 3D grafika,
obrovské zvukové a videosoubory, podobně jako širokopásmové toky
informací z Webu.
A jak velký výkon je dostatečný pro všechny tyto náročné
požadavky? V souladu s intel/microsoftím návrhem PC 98 budete
potřebovat minimálně 200MHz Pentium procesor se zabudovaným MMX
a 32 MB operační paměti.
Až během roku nastoupí Windows NT 5.0 bude vhodnější model,
podobný novému HP Kayak XU počítači, který obsahuje dvojici
300MHz Pentií II, 128 MB paměti a novou rychlou grafickou
sběrnici. A cena? Skvělých 6 655 USD. Ale samozřejmě se očekává
posun cen směrem dolů, jakmile dorazí výkonnější procesor.

Širší potrubí

I ten nejrychlejší procesor se bude cítit nevyužit, jestliže
zbývající subsystém vašeho počítače a toky dat mu nebudou
stačit. Intel a systémový integrátoři stále atakují možnosti
toku dat prostřednictvím zvyšování výkonu sběrnic, přes které se
data přesouvají. Intelovský 440 LX AGPset, jenž uvedl
akcelerovaný grafický port, zajišťuje přenos dat mezi CPU a
grafickým procesorem rychleji než PCI sběrnice. AGP také
propojuje grafickou kartu na operační paměť a umožňuje grafické
kartě ukládat rozměrně textury používané v 3D aplikacích. "AGP
je velkým krokem kupředu", říká Jon Peddie, zakladatel The
Peddie Report. "Předpokládáme, že v roce 2000 budou všechny
grafické karty pro PC podporovat 3D, a dokonce že 70 % z nich
bude založeno na AGP sběrnici." Avšak,Peddie dodává, že nejvíce
se z výhod AGP budou radovat hráči počítačových her. "Osoby
pracující s textovým nebo tabulkovým editorem to nebudou
považovat za nějaké velké vítězství." Všichni velcí výrobci
pracují na modelech s AGP, ale dosavadní výsledky testů působí
spíše smíšeným dojmem. Skutečný potenciál AGP nemůže být
realizován bez dostatečného množství aplikací, které jej budou
plně podporovat, což nebude před koncem tohoto roku. Urychlování
sběrnic umožní též využít rychlejších typů paměti a 100MHz
synchronní DRAM paměť by měla nastoupit v polovině roku,
následovaná Direct RDRAM v roce 1999. S vyšším výkonem a nižší
cenou by měly obě rychle nahradit současné typy pamětí.
Rychlejší propojení
V budoucnu budete potřebovat připojit k vašemu počítači větší
množství zařízení, a ta si budou potřebovat vyměňovat data ještě
mnohem větší rychlostí než dnes. Proto se vaše dnešní paralelní
a sériové porty v blízké budoucnosti stanou zcela
nedostačujícími a zastaralými. Na jejich místě najdete
univerzální sériovou sběrnici (USB) nebo Fire Wire či jiné
vysokorychlostní rozhraní. Přenos po USB může dosahovat až 12 Mb
za sekundu - což je stokrát rychlejší než standardní sériový
port. Fire Wire začíná na sto megabitech za sekundu a ještě
letos dosáhne pravděpodobně čtyřnásobné rychlosti, přičemž se
očekává, že během deseti let nebude problém 1 Gb/s. USB už
spojuje méně náročná zařízení jako myš nebo skener v dnešních
nových sestavách. Fire Wire, který bude koncem tohoto roku v
nových PC, bude připojovat externí DVD a CD-ROM přehrávače,
digitální video, nebo dokonce kameru, eventuálně pevný disk.
Tato nová rozhraní mají za úkol zjednodušit připojování nových
zařízení k vašemu systému a omezí změť kabelů za vaším
počítačem. Ale mnoho záleží na tom, jak výrobci příslušenství
využijí možností, jež tyto technologie poskytují.
První USB zařízení, které bylo v americkém PC WORLDu testováno,
nepracovalo vždy tak, jak výrobce sliboval. Standard byl jednou
pevně definován a USB by mohlo spojovat váš monitor, myš,
klávesnici s vaším PC. Nové ovladače ve Windows 98 a Windows NT
5.0 by měly umožnit skutečně širší využití.

Větší úložný prostor

Přirozeně budete potřebovat nejenom rychlejší procesor a širší
přenosové cesty pro přesuny stále větších souborů a programů,
ale pochopitelně i větší prostor pro jejich uložení. Ačkoli
stále přibývá nových termínů v oblasti ukládání dat - CD, DVD,
Zip, LS-120, výměnný, přepisovatelný - nic z toho však nepřebírá
plně úlohu klasických pevných disků.
Podobně jako rychlost procesorů se disková kapacita zvyšuje
meziročně o 60 %, přičemž ceny jsou rapidně stlačovány. Jak
rychle to bude pokračovat? Jediné limity jsou, kolik gigabajtů
budou výrobci schopni vměstnat do 3,5palcových disků a kolik za
to budeme ochotni zaplatit. A to bude možná více, než si dnes
představujeme.
"Nejde o to, jak velké disky, ale o to, jak dlouho budeme chtít
stále větší," říká guru z oblasti záznamu dat Bob Katzive,
viceprezident Disk/Trend. "Windows 2000 budou pravděpodobně
potřebovat 18 GB a Word okolo giga."
Zatím budou alternativní záznamové výrobky klesat na ceně a
stoupat na oblibě. Dneska nahradily 650MB CD disky v oblasti
distribuce softwaru diskety, a samy budou poraženy 4,7GB disky
DVD (Digital Versatile Disc).
Přes jejich nejistý nástup jim Katzive předpovídá převahu nad
CD-ROM disky během roku 2000.
Co se týká přepisovatelných DVD-RAM disků, ty by mohly zcela
nahradit přepisovatelná CD jako varianta přenosného média. Ale
DVD-RAM je také ... A bude vytlačováno vysokokapacitními verzemi
výměnných disků na způsob Iomega Jaz a superdisketami jako Zip a
LS-120 - technologiemi mnohem rychlejšími, levnějšími a snáze
přenosnými než DVD.

Hezčí obraz

Dívali byste se raději na svá data skrze 17palcovou katodovou
obrazovku, nebo ostrý barevný tenký 20palcový LCD displej?
Jednoho dne vyměníte velkou obrazovku za plochý panýlek, který
zavěsíte na zeď před sebou nebo ho položíte na kraj vašeho
stolu. Výrobci LCD mají již delší dobu prototypy podobných
displejů s aktivní maticí, na trhu se jich již řada objevila.
Tyto displeje mají v mnohém jednoduchou převahu nad klasickými
obrazovkami, ale je zde jeden problém: cena. Touto dobou se
zmiňované displeje pohybují mezi 70 - 300 tisíci korunami, v
závislosti na rozměru. Takže neočekávejte LCD na vaší stěně v
tomto tisíciletí, říká analytik Frost a Sullivan Rufus Connell.
Nicméně připomíná, že všichni hlavní výrobci monitorů uvedli
vlastní ploché displeje, nebo to alespoň plánují. Connell
předpokládá, že prodej plochých panelů v roce 2000 bude
dvacetkrát větší než v současné době.

Odvážný svět budoucnosti

Ale proč se tvoří potřeba stále vyššího výkonu, když většina z
nás chce skutečně jenom napsat dopis a spočítat výnosy? Odpověď:
rozhraní - nebo přesněji řečeno grafické uživatelské rozhraní.
Hledáme stále inteligentnější systémy, které s vámi budou
komunikovat jednodušeji, řekl Bill Gates na vývojářské
konferenci Microsoftu. Výkonnější hardware vytvoří možnost, aby
PC mohla slyšet a vidět, jak si představuje Bill Gates.
Předpokládá, že během deseti let, "každý počítač bude schopen
mluvit a pracovat s jazykem." Místo ťukání a klikání řeknete
vašemu PC, aby spustilo tamtu aplikaci či vytisklo onen
dokument. V kanceláři vám místo dnešního e-mailu dorazí zpráva
ve stylu videoklipu. Microsoft plánuje v tomto roce utratit
minimálně 2,6 miliard dolarů na výzkum a vývoj toho, co posune o
krok dál uskutečnění této vize - a proto se objevuje intelovské
MMX, AGP a iniciativa synchronní paměti, dodává viceprezident
Intelu Albert Yu.
Ve stejnou dobu USB a Wire Fire řeší problémy s šířkou pásma,
výkonem a přerušeními, které brzy umožní umístit PC komponenty
do jedné krabice. V budoucnosti budete potřebovat skutečně malou
plochu na svém stole a připojovaná zařízení, jako tiskárnu,
skener, kameru atd., si bez problémů připojíte pouze tehdy, když
je budete potřebovat. V domácnosti to může znamenat, že vaše PC
bude kontrolovat osvětlení, vytápění a ostatní domácí zařízení.
A když se vám tedy bude váš počítač starat o každodenní starosti
a provoz, vy s ním budete hovořit a ovládání bude jednodušší než
nejchytřejší grafické rozhraní. A tak možná v té době budete mít
skutečně přátelského digitálního sluhu. A když zavoláte: "Udělej
mi kafe, HALe!", uslyšíte jenom příjemný hlas: "Jasně, Davide,
mléko a cukr jako obvykle?".
Tento článek byl připraven s¦použitím materiálů, které shromáždili autoři a redaktoři amerického PC WORLDu, Mike Hogan, Christina Wood a Naomi Wise.


Stolní počítač za deset let

Jak bude vyhlížet váš počítač v příštím tisíciletí? Zeptali jsme
Marka Weisera, vedoucího technologa ve výzkumném centru Xeroxu v
Palo Alto - zde se zrodilo i grafické uživatelské rozhraní - na
jeho očekávání. Zde vykreslená koncepce je založená na jeho
odpovědích.

1) CPU: "PC se přemístí na klozet...". Předpokládá GB paměti,
terabyty diskového prostoru.
2) Displej: "Displej bude přizpůsobivý a vyndáte ho ze své
tašky."
3) Vstup: Rozpoznávání hlasu nenahradí klávesnici a myš. Proč?
Soukromí. "Počítač, který bude na vás mluvit - to je slepá
ulička."
4) Spojení: "Budete potřebovat mnoho drátů, ale budou ve zdi, v
podlaze, ve stole. Pryč přijdou i kabely k telefonu, klávesnici
a myši."
5) Papír: "Všechna slova včetně novin a vizitek se přemístí na
obrazovku."
6) Internet: Kapesní NC vám umožní připojení kdykoliv a kdekoliv.


Budoucí software - Where do you want to go?

Velcí v softwarovém průmyslu mají velké sny. Společnosti, které
vyrábějí software, obvykle každý den nabízejí vzrušující vize
budoucnosti. Ale vměstnají tyto sny do malé obrazovky?
"Během příštích let uvidíte všude jen Okna," říká prezident a
CEO Corelu Mike Cowpland. "Převážně budete trávit čas ve webovém
browseru nejspíš přímo na vaší pracovní ploše."
Cowpland popisuje nepříliš vzdálenou budoucnost, ve které budete
připojeni na "Webtop", kamkoli přijdete. Každý bude hned vědět,
s kým má tu čest, dle toho, jaké aplikace používáte a jak vypadá
plocha vašeho Webtopu. Nebudete už více měnit konfiguraci vašeho
počítače ani kdekoli jinde. Spolupráce s kolegy bude jednodušší,
stejně jako každodenní připojení celosvětové sítě.
Sny Microsoftu jsou stále ušlechtilejší. "Viděli jste už film
2001? S HALem? To je ten svatý grál, o který usilujeme," říká
Kevin Schofield, hlavní programátor speech technology group.
Vidí budoucnost, kde počítače nebudou pouze překládat vaše
slova, ale budou skutečně rozumět tomu, co říkáte. Předpokládá
budoucnost bez aplikací. Zapomeňte na tabulkové a textové
editory, neboť budete mít všeschopného HALa.
Potřebujete dojednat schůzku? Oslovíte svůj diář, aby vám našel
volný prostor, poslal e-maily všem, kteří by se měli schůzky
zúčastnit, počkal na vyjádření každého účastníka a pak vám je
souhrnně předložil. Jestli bude Microsoft úspěšný, možná bude
potřeba jenom vašemu HALovi říci, s kým se chcete setkat a ty
ostatní nudné detaily zařídí sám.
"Mohl bych prosit o dodání softwaru, který funguje dobře už
dneska?", stěžuje si Martin Reynolds, viceprezident z
technologického oddělení Dataquest.
Je to zhouba všech uživatelů, ten software, který potřebuje více
paliva než italské sportovní auto. ....
Software bude schopen poznat, co mu schází a s čím je problém --
už Windows 98 budou obsahovat průvodce řešení problému, který
pomůže lokalizovat hardwarové konflikty jako jsou problémy s
modemem, přerušeními atd. Když vyvstane problém, pomocník se
odpovídajícími otázkami dobere k tomu, o co se jedná a poradí
vám. V budoucích verzích budou programy nabízet okamžité
připojení a stažení příslušných opravených ovladačů nebo patchů.
Ještě později si potřebnou medicínu si obstarají samy bez toho,
že by vás zatěžovaly. Ještě později budou programy sledovat, co
děláte, a řešit problémy ještě předtím, než vzniknou.
Bezešvý Webtop, software, který bude pracovat přesně tak, jak
potřebujete, osobní sluha v každém počítači, jednoduchá
spolupráce prostřednictvím Internetu. To zní skvěle. Ale je zde
reálná šance, že se tyto sny stanou skutečností? Paul Saffo,
ředitel Institute for the Future, ...
"Softwarový průmysl by se musel od základu změnit v souladu se
změnou v koncepci konstrukce obvodu," vysvětluje. Podle Saffa
zde nejsou jednoduše vývojáři schopní takový software napsat,
aby podobné sny splnil - ať sami dokážou nejdříve udělat
spolehlivé aplikace.
Reynold poznamenává: "Co když se celý takový počítač zblázní, a
vy budete mít 300 domluvených schůzek s lidmi z různých částí
světa ve stejnou dobu?"
Základem je, abychom neměli s HALem v roce 2001 větší problém.

Autor článku