Half-Life 2 - masakr v City17

25. 5. 2003

Sdílet

Na výstavě E3 bylo předváděno očekávané pokračování legendární first person akce Half-Life. Pojďte se podívat, kam povedou kroky slavného hrdiny Gordona Freemana a co všechno pro hráče autoři připravují. Rozhodně se máte nač těšit...

A je to konečně tady, jedna z nejočekávanějších her tohoto roku se k nám blíží. Ano, správně, řeč je o Half-Life 2, nástupci legendární a revoluční střílečky s Gordonem Freemanem v hlavní roli. Pokračování hry, která na podzim roku 1998 rozdělila žánr first person akcí na dva velké ostrovy. Na jednom stojí dosavadní doomovky typu Doom, Wolfenstein, Quake a Quake II, a na druhém právě přistál Half-Life. První hra se silným příběhem. První hra s NPC postavami, které si s vámi povídaly a pomáhaly vám. První hra se scénkami, které na vás čekaly téměř na každém kroku. První hra, která představila mnohem více než dva nepřátelské nábory. Brzy na to přišla volná pokračování - Opposing Force (datadisk, který pojem „datadisk“ přiblížil k plnohodnotným pokračováním) a později Blue Shift, ve kterých jste si mohli zkusit ten samý příběh z jiného pohledu, a to z pohledu vojáka, který má za úkol vyčistit Black Mesa, a za hlídače, které jste dříve potkávali u hlavních dveří. K těmto oficiálním titulům přibyla spousta modifikací od jedné z nejhranějších multiplayerových her světa Counter-Strike přes Team Fortress, Day of Defeat a Natural Selection až po další desítky známých či neznámých modů a her. Toto vše mělo za následek neuvěřitelných osm milionů prodaných kusů Half-Life.



Brzy po jeho vydání vyšlo oznámení o vývoji druhého dílu, po kterém následovalo několikaleté odmlčení. Až teprve posledních pár týdnu se o Half-Life 2 začalo intenzivněji mluvit a spekulovat. Objevily se dohady, že studio Valve Software, které je tvořeno převážně bývalými zaměstnanci Microsoftu, plánuje vydat pokračování prvně pro Xbox. Tyto informace však nedávno autoři vyvrátili, takže se nebude opakovat situace, která nastala například u hry Halo. Half-Life 2 vyjde pro PC a později se jeho konverze dočkají i majitelé Xboxu. Verze pro PlayStation 2 se v současné době neplánuje, protože původní hry bylo na této konzoli prodáno „pouze“ půl milionu kopií. Ve světoznámých papírových magazínech se začaly objevovat podivné reklamy například s osobou velmi podobnou Gordonu Freemanovi či se známým šperhákem přes celou stránku, ztvárňujícím číslici 2. Nikdo však s jistotou nedokázal říci, jestli jde právě o vysněný Half-Life 2. Patrně největší rozruch způsobila informace, že kvůli nestabilním ovladačům pro grafické karty Radeon od kanadské firmy ATi, bude Half-Life 2 podporovat pouze grafické čipy od nVidie. Majitelé ATi Radeonů se však bát rozhodně nemusí. Tato skutečnost byla na letošním E3 (Electronic Entertainment Expo) vyvrácena tím, že společnost ATi měla tu čest spolu s Valve Softvare pokračování legendární FPS představit na svém „stánku“.



Ale dost o minulosti. Nyní je již jasné, že vývoj Half-Life 2 jede na plné obrátky (viz starší článek) a podle autorů bychom se hry mohli dočkat již 30. září 2003. Vývojáři z Valve Software si jsou dobře vědomi, že Half-Life sklidil ohromný úspěch právě diky nejrůznějším modifikacím, které jsou oblíbené dodnes. Pro tyto účely vydají společně s plnou verzí hry také Source Toolkit - balíček editačních nástrojů. Zajímavostí také je, že autoři na E3 prozradili, že již v současné době se na několika modifikacích pracuje. A jaké že si Mark Laidlaw (muž, který stál za příběhem prvního dílu) tentokrát připravil pro Gortoda Freemana dobrodružství? Po událostech v Black Mesa, které určitě není třeba podrobně popisovat, se náš hrdina stane zaměstnancem tajemného pána v kvádru a s kufříkem, jehož jste v původní hře mohli mnohokrát zahlédnout za zamčenými dveřmi, v protijedoucím vozíku a na konci se s ním dokonce i setkat a prohodit s ním pár slov. Z uzavřeného Black Mesa se tak přestěhujete do fiktivního východoevropského města City17, které je jakýmsi vlastním státem s vlastní vládou, armádou a městským systémem. Tam se Gordon znovu věnuje výzkumům mimozemských technologií. Ale nejste v tom sami. Součástí výzkumů se stali i ostatní přeživší zaměstnanci laboratoří v Black Mesa. Konkrétně jimi jsou někteří vědci spolu s Elim Vancem, hlídač Barney, již zmiňovaný G-Man (tajemný muž s kufříkem) a také nová osůbka, dcera Elima - Alyx Vance, jejíž matka nešťastně zahynula v Black Mesa. Alyx se ve hře samozřejmě neobjeví náhodou a podle informací bude klíčovou postavou celého nového příběhu. Takže „rodinka“ je hezky pohromadě a život pokračuje jako obvykle. Vývoj a výzkum běží jak má a nikoho ani nenapadne, že by se něco mohlo stát. Bohužel (pro hráče bohudík :-) se však něco stane. Opět dojde k invazi mimozemských stvůr z Xenu. Těšit se tak můžete na některé staré známé příšerky, ale většina jich bude zcela nových, jako například velká potvora na třech dlouhých žirafích nohách nazvaná Strider, která střílí zvláštní plasma paprsky a k tomu všemu umí vytvořit jakýsi velký gravitační výboj. Dále se můžete těšit na příšery nazvané Hydra či Ant Lion (těžko říci co si pod těmito jmény představit). Ohrožovat vás bude také jakási chobotnice s modrými chapadly, která jako nic propíchnou lidské tělo. (Když jsem toto mimozemské stvoření viděl poprvé v traileru, vzpomněl jsem si na démony z filmu Final Fantasy.) A aby toho nebylo málo, přibudou také zmutované zombie a o uzavření a „vyčištění“ City17 od všeho živého se budou (opět) starat tajné speciální jednotky nazvané Combine Soldiers. Abych se přiznal, příběh mi až moc připomíná první díl. Ale nechtěl bych podceňovat um a kvality Valve Software. Věřím, že toto je pouze jakési základní nastínění děje hry, který se dále rozvine ve skvělý dobrodružný, mírně hororový příběh.



Ve dvanácti kapitolách, rozdělených na několik dalších misí, navštívíte kromě stereotypních laboratoří také propracované ulice City17, různé byty, obchody, velkosklady, stoky a údajně i nedalekou věznici. Bohužel se už ve hře nepodíváme do domoviny mimozemských nepřátel - na planetu Xen. Half-Life 2 by měl nabídnout kolem čtyřiceti hodin zábavy, což je určitě potěšující zpráva. Přesný počet zbraní není zatím znám, ale půjde o mix klasických pozemských typů (pistole, brokovnice, kulomete, raketomete) s futuristickými hračkami z dílny Elima Vanceho a také mimozemskými kousky. Chybět samozřejmě nemůže ani proslulé páčidlo. :-) Kromě brokovnice a kulometu připomínajícího M5ku byla k vidění také jakási zvláštní telekinetická zbraň, která umí zvednout předmět ze země a velkou rychlostí ho vrhnout po nepříteli. Takovýmto způsobem Gordon Freeman v jednom videu očesával velká kovová písmena z budovy a házel je po Striderovi. Musím přiznat, že to byl zážitek.



Valve Software se rozhodli pro vytvoření vlastního Source enginu. Ten byl s plnou platností dokončen až na podzim 2002 a bude samozřejmě podporovat nejnovější vymoženosti grafických karet. Proto se můžete díky bump-mappingu těšit na skvělé detaily objektů. Zásluhou Havok systému, který byl použit například u hry Deus Ex 2, pak bude možné brát předměty do vlastních rukou a házet jimi po nepříteli, přičemž poškození se bude odvíjet od stanovené hmotnosti předmětu. O filmové efekty, jakými jsou například výbuchy, plameny a mračna kouře, se pak postará částicový systém. Těšit se také můžete na realistickou fyziku. Hozený předmět se bude velmi realisticky převracet a padat, stopy po kulkách se budou na různém povrchu různě projevovat. Chybět nebude ani průstřelnost objektů a jejich deformace. Velmi zajímavě zní i informace o hořlavosti různých materiálů, kdy například dřevěný stůl zůstane po výbuchu hořet, zatímco na kovové skříni budou vidět pouze ohořelé stopy. Každá postava by měla být složena přibližně z 5000 polygonů a na jejich tvářích rozeznáte náladu. Aby toto provedení bylo co nejpřesnější a nejrealističtější, byl pro tyto účely najat PhDr. Paul Ekman. Na náladě nebo spíše na dané situaci budou záviset i vaše rozhovory s přáteli. Navíc bude mluvení přesně vyváženo s pohybem rtů postav speciálním systémem, který Valve připravili. Nebude se tak stávat, že postava bude mlet naprázdno a naopak. Jelikož se příběh odehrává několik let po událostech v Black Mesa, budou na známých postavách vidět drobné stopy stáří. Postavy vskutku vypadají velmi povedeně - Hlavně Alyx. :-) Měl bych jen výtku k osobě nazývané G-Man. Ten měl zřejmě vypadat tajemně, ale mě z tohoto vládního agenta běhá mráz po zádech. Bledá tvář s kamenným výrazem v obličeji a propadlýma očima... Brr... :-)



Do dob původního Half-Life nebyla přílišná inteligence v akčních hrách třeba. Stačilo, že nepřátelé stáli na určeném místě a v případě ohrožení běželi přímo na vás. Dodnes si pamatuji, jak jsem s vykulenýma očima zůstal koukat na monitor, když se napadení vojáci v první vydané demoverzi s křikem rozutekli a dva z nich oběhli velkou plechovou bednu a pokropili mě olovem. V té době jsem dokonce i začal pochybovat o funkci granátů, jelikož vojáci před nimi jednoduše utekli. Tato (i když revoluční) inteligence by v dnešní době již neobstála a autoři si toho jsou vědomi. Proto vylepšováním AI tráví velké množství času. Přátelé a nepřátelé se tak budou schovávat, krýt za objekty a pomáhat si. Navíc budou plně využívat okolního prostředí ve svůj prospěch. I když hlídač hozením židle nikoho nezabije, určitě nepřítele zpomalí v postupu a zřejmě i trochu vyvede z koncentrace. Hlídači ostatně již nebudou tak hloupí a nebudou podnikat sebevražedné výpravy, kterých se dalo velmi dobře využítvat. :-) Bylo totiž poměrně jednoduché zaměstnat nepřítele hlídačem a pouze odstřelovat nebo šetřit munici na další boje. Vylepšení se dočkali i různí mutanti a zombie. Ti však budou stále hnáni pouze pudy svých hostitelů - pudy jíst a zabít.



O multiplayeru se toho příliš neví. Jisté je pouze to, že v Half-Life 2 bude a nejspíš se dočkáme známých módů jako např. Deathmatch, Team Deathmatch a Capture the Flag. I kdyby však měl pouze minimální počet map a módu pro multiplayer, jisté je, že se brzy objeví spousta zcela nových. Již dnes se totiž pracuje na slavných Counter-Stike: Condition Zero, pokračování Day of Defeat či Science and Industry. Navíc slíbené editační nástroje znovu otevřou velký prostor pro amatérské tvůrce nejen map a módů, ale celých modifikací a kampaní.



Co říci na závěr? Snad jen ať už je tu 30. září a ať nedojde k odložení jedné z nejočekávanějších her tohoto roku. Pokud máte hrůzu z hardwarových nároků, Source engine má být velice shovívavý k slabším strojům, a proto by měl běžet (za předpokladu snížení rozlišení, detailů a efektů) již na PC s procesorem na 700 MHz a grafickou kartou RivaTNT, podporující DirectX 6. Jinak samozřejmě platí: Čím vyšší výkon, tím více požitku. :o) Končí tedy všechny dohady, spekulace a klepy o vývoji Half-Life 2 a objevuje se otázka další: „Bude Half-Life 3?“ Na ni však s úsměvem ve tvářích nebyl nikdo ochoten odpovědět. Internetem se však šíří informace, že Valve Software má již zaregistrovanou doménu www.half-life3.com. Doufám tedy, že se na těchto stránkách brzy objeví nějaké informace, nebo alespoň více informací, než na stávajících stránkách www.half-life2.com, na kterých je pouze odkaz na historii původního Half-Life a jeho „dětičky“ a také odkaz na Counter-Strike: Condition Zero, kde se toho nedozvíte o nic víc, než na stránkách Half-Life 2.

Autor článku