Ještě před rokem po E3 2006 měla spousta hráčů hru Haze za pouhý další Far Cry klon. Nebylo se čemu divit. Ani donedávna jsme totiž neměli možnost vidět ze hry jinou lokaci, než tropický les. Ovšem s letošní E3 za zády jsme nyní moudřejší a proto vám přinášíme čerstvé informace.
Tvůrčí tým Free Radical Design si udělal jméno na trilogii stříleček TimeSplitters. Akční žánr neopustil ani v dalších titulech a díky tomu nasbíral spoustu zkušeností, jež hodlá zužitkovat právě v připravovaném projektu Haze. Dobrým předpokladem pro úspěch je vydavatelská společnost Ubisoft, která na celý projekt seshora dohlíží a představuje dostatečně silnou firmu pro zajištění prostředků k tomu, aby se titul Haze mohl stát plnohodnotným next-gen projektem.
Dechberoucí grafika
Haze rozhodně chce posunout akční žánr o krok vpřed a zatím k tomu má dobré papírové předpoklady. Při pohledu na uvolněné screenshoty, popřípadě zveřejněná videa, musí být každému jasné, že s tímto titulem mají tvůrci veliké plány. Do detailů propracovaná grafika s reálnou fyzikou nenechá žádného hráče v klidu. Každé prostředí bude mít charakteristický nádech a spoustu detailů, které budou dotvářet dokonalou atmosféru.
„Jelikož je povzbuzovadlo umístěno na zádech, je pro nepřátele velice jednoduché se do něj strefit a tím pádem všechen jeho obsah přesunout do vašeho mozku.“
Zajímavý příběh
Samotná grafika ovšem dobrou hru ještě nedělá a tak se na jazyk dere otázka, zda kromě grafiky nabídne Haze něco zajímavého rovněž po herní stránce. Rozhodně se nemusíme bát, neboť autoři mají v hlavě spoustu nápadů, jež hodlají do hry implemetovat. Mezi takové zásadní prvky patří příběh, který vás bude popohánět vpřed až k závěrečným titulkům. Zatím jsou známy jen jeho záchytné body, podle nichž se bude dále rozvíjet. Děj načrtne neblahou budoucnost světa. Všechny státy čekají takové dluhy, že jim zabrání ve zřízení vlastních kvalitních armád. Proto žádají o pomoc veliké korporace, které mají prostředků habaděj. Jednou z nich je organizace Mantel, která zaměstnává profesionální armádu, jejíž členem je i jistý Jake Carpenter. V jeho kůži se pokusíte svrhnout rebely v boji o nadvládu nad neuvedeným státem v jižní Americe. Tento konflikt by neměl být ve hře jediným, a proto se můžete těšit na spoustu zajímavých dějových zvratů a odboček.
Mantel a jeho hračičky
K vybavení vojska používá Mantel nejmodernější technologie včetně těch, které sám vyrábí. Jednou takovou vychytávkou je například Nectar. Tato látka přestavuje jakousi modifikaci drogy, když dokáže vojákům na okamžik vylepšit schopnosti, což se v boji nesmírně hodí. Nectar je umístěn na zádech vojáků ve žlutých tubách, takže je v boji vždy po ruce k užití. Díky této látce tak budete moci lépe zaměřovat, nebo na dálku rychleji rozpoznávat nepřítele. Výhody Nectaru jsou tedy jasné, ovšem jako většina návykových látek má i tato několik záporů. Stejně jako u drog je i u této povzbuzující látky nebezpečné její nadměrné užívání. Můžete se tak předávkovat a na chvíli nad sebou ztratit kontrolu. Po tuto dobu bude vaše herní postava vyvádět spoustu nekontrolovaných věcí, které mohou ohrozit nejen vás, ale i vaše spolubojovníky. Dosud nejznámějšími příčinami předávkování je bezmyšlenkovitá střelba a smrt.
Pokud ale z ničeho nic začnete vyvádět aniž byste vědomě Nectar požili, neděste se, že se jedná o chybu hry. Jelikož je povzbuzovadlo umístěno na zádech, je pro nepřátele velice jednoduché se do něj strefit a tím pádem všechen jeho obsah přesunout do vašeho mozku. Takže bude potřeba dávat na sebe větší pozor a co nejvíce se krýt, aby k nevědomému předávkování nedošlo.
Dalším nekalým trikem Mantelu spojeným s Nectarem je ovlivňování vašeho zraku. Vojáci se neustále dívají skrz speciální vizor, takže je možné, že spojení Nectaru a tohoto mechanismu může způsobovat zkreslený pohled na svět podle toho, jak se to Mantelu hodí. Z toho vyplývá, že váš chlebodárce nebude zrovna hodný beránek a že má se světem lecjaké nekalé plány. Více ovšem prozrazeno nebylo, a tak si na rozuzlení příběhu musíte počkat do vydání plné verze hry.
Když hrajete sami…
Singleplayerová kampaň vás zavede do deseti rozmanitých lokací, což vyvrací tvrzení škarohlídů, že Haze bude pouhým klonem tropického Far Cry. Dočkáme se tak nejen zeleného džungle, ale také pouště a dalších oblastí. Haze se pokusí nabídnout nepřerušený herní zážitek, čehož chce docílit absencí načítání. Hra by se tak měla loadovat v průběhu hraní, takže mezi misemi budete přecházet plynule a navíc souvisle s dějem.
Když hrajete s kamarády…
Multiplayer se stal nepsaným standardem každé moderní střílečky a ani Haze nehodlá být v tomto směru výjimkou. Bohatá nabídka klání více hráčů nabízí krom klasického on-line multiplayeru kooperativní postup hrou, v němž vám přátelé pomohou v singleplayer kampani. Stejně zajímavě zní taktéž multiplayerová hra po internetu. Hodlá nám totiž naservírovat doplňující informace k hlavnímu příběhu, čímž by měla být propojena s dějovou linií z hlavní kampaně. To zní velice lákavě a jsme zvědavi, jak se s touto ideou tvůrci poperou.
Tak příští rok
Konzolové hráče nemusí hardwarová náročnost titulu vůbec zajímat, ale nám pécéčkářům už se teď rojí vrásky na čele. Nesporná krása Haze totiž vyždíme duše našich počítačových miláčků beze zbytku. Oficiální nároky na počítač sice ještě nebyly zveřejněny, ale rozhodně to nebude nic, co by se u většiny z nás neobešlo bez upgradu PC. A kdy že se všech zmíněních věcí dočkáme? Pokud nedojde k nějakému neplánovanému zdržení, zaškrtněte si v kalendáři datum 23. listopadu letošního roku. Ovšem pouze pokud vlastníte konzoli PlayStation 3. Firmě Sony se podařilo zajistit časovou exkluzivitu a tak se na Xboxu 360 a PC dočkáme Haze až někdy v roce 2008.
Žánr: 3D akce
Výrobce: Free Radical Design
Vydavatel: Ubisoft Entertainment
Multiplayer: ano
Datum vydání: 2008
Internet: www.hazegame.com