Hlavní navigace

Herní periferie

1. 12. 2005

Sdílet

Herní periferie nepatří mezi zařízení, která bychom v PC WORLDu testovalipravidelně. Rozhodli jsme se proto tento dluh alespoň zčásti splatit článkem, který se vás pokusí seznámit s...
Herní periferie nepatří mezi zařízení, která bychom v PC WORLDu testovali
pravidelně. Rozhodli jsme se proto tento dluh alespoň zčásti splatit článkem,
který se vás pokusí seznámit se současnou nabídkou trhu a doplnit ji o krátké
testy několika zajímavých joysticků, volantů a gamepadů.

Hraní na PC bylo vždy poněkud specifickým fenoménem, který má vlastní modus
operandi, lišící se od herních konzol (či chcete-li od videoher). Přestože se
mnohé hry objevují na obou platformách, jsou PC hráči značně odlišní - počínaje
vkusem, přes způsob jak hrají, až po čas strávený u her. Zatímco na konzolách
se lze setkat se širokým spektrem her, většina titulů populárních na PC patří
do kategorií taktických či akčních her, válečných a sportovních simulací,
strategií (sem lze s trochou nadsázky počítat i The Sims) a RPG (s početnou
skupinou on-line her). Obecně se na PC nesetkáte s hrami, které jsou založeny
na souhře několika hráčů u jediné obrazovky - díky tomu se na PC neobjevují
originální periferie typu tanečních koberců či bubínků.
Většina herních periferií pro PC je určena k přímému ovládání hry, nikoliv ke
společenské interakci. Tím se zásadně liší od mnoha herních periferií pro herní
konzoly. Důvodů k odlišnostem a poněkud menší pestrosti herních periferií na PC
je ale mnohem více: počínaje silnou konkurencí a ostrým tlakem na ceny herních
periferií, přes odklon mnoha výrobců směrem k trhu herních konzol, kde je
hráčská komunita nesrovnatelně větší a s odlišnými (výhodnějšími) návyky při
nakupování, až po prostý fakt, že většinu PC her lze pohodlně ovládat pomocí
klávesnice a myši a zejména příležitostní hráči necítí potřebu pořídit si herní
periferie. Při pohledu do nabídky on--line obchodů s PC hardwarem a doplňky či
návštěvě obchodu s hrami tak patrně zaznamenáte přítomnost maximálně tří či
čtyř značek, nabízejících kompletní portfolio herních periferií pro PC:
Logitech, Saitek, Thrustmaster a Genius.
To ale neznamená, že by nebylo z čeho vybírat - opak je pravdou. Patříte-li
navíc mezi příznivce leteckých simulátorů, závodních a sportovních her či
náročných 3D akcí, budete z mnoha herních periferií doslova nadšeni. Výrobci
jako Logitech a Saitek se v poslední době zaměřují na speciálně upravené
klávesnice a myši, určené právě pro PC hráče - zejména v této oblasti se na PC
v poslední době objevuje patrně největší množství novinek.

Klávesnice a myš trochu jinak
První specializované herní myši se objevily již na sklonku devadesátých let v
podobě modelu Logitech Gaming Mouse a produktů Razer Boomslang. Jejich úspěch
byl ale poněkud zastřen nástupem optické technologie - zejména modelů Logitech
MX, které se staly neoficiálním standardem pro herní myši. Požadavky hráčů
on-line akčních stříleček typu Counterstrike či Quake III na kvalitu myši -
zejména její snímací a přenosové ústrojí - jsou skutečně vysoké. Nezbytná je
vysoká přesnost a rozlišení, okamžitá odezva, schopnost snímat a přenášet
pohyby s velkým zrychlením (až 20 G) - vše při co nejnižší hmotnosti. Mezi
funkce a vlastnosti, jimiž výrobci speciální herní myšky vybavují, patří
možnost snadného přepínání rozlišení, lehké li-ion akumulátory v případě
bezdrátových modelů a často též upravená ergonomie. Herní klávesnice jsou pro
změnu vybavovány podsvícením tlačítek, speciálními displeji, programovatelnými
tlačítky či (jako v případě Z-Board klávesnice) oddělitelnými a výměnnými
segmenty, jež jsou navrženy speciálně pro ovládání určitých her (ty lze
postupně dokupovat).

Gamepad: všeuměl
Původně vynález společnosti Nintendo se v průběhu let vyvinul z jednoduché
kombinace směrového kříže a dvou či čtyř tlačítek do komplexních zařízení s
tlačítky snímajícími sílu stisku a analogovými mini-joysticky. Moderní Gamepady
jsou díky tomu do značné míry nejuniverzálnějšími herními ovladači. Díky
kombinaci směrového kříže, akčních tlačítek a analogových páček je lze použít k
ovládání nejen sportovních či některých akčních her, ale s trochou cviku i pro
hry závodní či akční simulátory. Gamepad je tak do značné míry
nejuniverzálnějším herním ovladačem, přesto je ale na PC poměrně málo rozšířen
- jistě i díky tomu, že většinu funkcí lze nahradit klávesnicí a myší.

Joysticky: tradice
Joystick či křížový ovladač je jedním z nejstarších herních ovladačů. Dnes lze
výhradně zakoupit joysticky snímající pohyb (náklon) průběžně, přičemž mnohé
modely nabízejí buď vibrační zpětnou vazbu (jsou vybaveny vibračním motorkem),
nebo silovou zpětnou vazbu (sada motorků, které za páku joysticku dokáží tahat
či trhat a simulovat tak odezvu hry). Kromě samostatných joysticků existují i
sady obsahující samostatnou plynovou páku, vhodné zejména pro realistické
letové simulátory.

Volanty: specializace
Volanty jsou u PC hráčů mnohem populárnější než u majitelů konzol - při hře u
stolu je zkrátka mnohem snazší volant uchytit a pohodlně používat než v případě
hraní z pohovky. Pro PC se ostatně objevilo velké množství profesionálně
zpracovaných volantů jako Logitech MOMO Force či Thrustmaster F1 Ferrari, které
jsou ideální pro ovládání realistických závodních simulací jako TOCA: Race
Driver či rallye her. Většina kvalitních volantů je standardně vybavena
funkcemi silové zpětné vazby (force feedback), která při správném nastavení
umožňuje lépe vnímat chování virtuálního vozidla. K velké smůle majitelů PC se
již několik let neobjevují nové verze simulací Formule 1, neboť FIA prodala
práva na jejich virtuální zpracování exkluzivně firmě Sony - F1 se tak od roku
2003 objevuje výhradně na Playstation 2. Volant je pro hraní závodních simulací
naprostou nezbytností - s klávesnicí nemůžete v žádném případě dosáhnout
srovnatelné přesnosti a preciznosti ovládání. Pro akční závodní hry jako Need
For Speed ale nezbytný není

Herní myši pro profesionály

Logitech G5/G7 & Razer RZD-1600C
Herní myšky Logitech mají již poměrně dlouhou tradici - první model se objevil
před bezmála sedmi lety a byl ještě vybaven klasickou kuličkou. Nedávno uvedené
G5 a G7 jsou postavené na laserové optické technologii a designem vycházejí z
modelu MX 518.
Drátová myška G5 je určena těm nejnáročnějším hráčům akčních her, kteří
vyžadují vysokou přesnost (rozlišení 2 000 dpi, přenos až 6,4 megapixelu/s),
rychlost snímání (až 1,65 m/s) a schopnost přenášet zrychlení až 20 G. G5 je
jednou z nejlehčích myšek - váží pouhých 116 gramů, pokud jste snad ale zvyklí
na těžší, nemusíte zoufat, výrobce totiž hlodavce vybavil speciálním modulem a
sadou závaží, s jejíž pomocí lze plynule zvyšovat hmotnost myšky na více než
dvojnásobek. Pomocí tlačítka na myši lze rychle přepínat rozlišení v
nastavených intervalech od 400 do 2 000 dpi. Za zmínku stojí jistě i originální
a pro každý kus unikátní zbarvení kovového povrchu či kabel potažený tkaninou.
Model G7 je bezdrátovým příbuzným, který místo modulu se závažími obsahuje
lehkou li-ion baterii (v balení jsou dvě - jednu lze nabíjet v přijímači,
zatímco druhá pohání myšku. Výměna je přitom možná během několika vteřin.
Značka Razer poprvé zazářila v roce 2000, kdy byly uvedeny první modely
Boomslang, vybavené kuličkou. Hlavním lákadlem byla originální ergonomie spolu
s vysokým rozlišením a přesností. Modely Boomslang ale přišly na trh v době,
kdy se začaly objevovat první optické myšky a kulička se stávala velmi
nepopulární. Poté značku koupil jiný výrobce a produkce byla ukončena, před
nedávnem se ale myši Razer opět objevily na trhu. Podobě jako G5 je i RZD-1600C
navržena tak, aby nabídla vysokou přesnost a rozlišení (1 600 dpi a 5,8
megapixelu) a zrychlení až 15 G. Optický senzor se ani při nečinnosti nevypíná,
čímž se eliminuje prodleva, k níž dochází při jeho zapínání u klasických myší.
Hmotnost činí pouze 90 g - aspiruje tedy na titul absolutního střízlíka.
RZD-1600C ale používá klasický optický a nikoliv laserový senzor, což může
způsobit menší spolehlivost na některých typech povrchů. Profesionální hráči
ale stejně používají speciální typy podložek pro optické senzory.

Logitech G5/G7
Internetová adresa: http://www.logitech.com
Cena: 1 890 Kč/2 550 Kč

Razer RZD 1600C
Internetová adresa: http://www.razerzone.com
Cena: 1 390 Kč

Upravené herní klávesnice

Logitech G15 Gaming Keyboard
Současně s novými modely herních myší G5 a G7 uvedl Logitech letos na podzim
též novou herní klávesnici G15. Na rozdíl od moderních kancelářských a
stylových bezdrátových sad je G15 vybavena klasickým USB kabelem a používá
zcela tradiční rozložení kláves základní části. Ty jsou doplněny tlačítky pro
ovládání multimédií a zejména osmnácti programovatelnými G tlačítky na levé
straně (se dvěma tlačítky Shift je to celkem 54 funkcí, které lze programovat
jako makra prakticky kdykoliv). Ty lze použít například pro vyvolání kouzel či
zbraní ve hrách. Na horní hraně klávesnice je umístěn výklopný LCD displej,
který může zobrazovat informace o běžící hře nebo o přehrávaných
multimediálních souborech. Pro lepší orientaci při hře ve tmě je možné
aktivovat podsvícení kláves. Kvalita zpracování je na výborné úrovni -
klávesnice se výtečně hodí i pro psaní, zejména preferujete-li klasické
rozložení. Klávesnice není dodávána s českým popisem.

Saitek Eclipse Keyboard
Herní klávesnice Saiteku není až na čtveřici tlačítek nad numerickým blokem
vybavena speciálními funkcemi - jedná se o model s klasickým rozložením 104
kláves v poněkud neobvyklém černo-stříbrném provedení s podsvícenými klávesami
a područkou. Na druhou stranu stojí přece jen méně než G15 od Logitechu.
Klávesnice není dodávána s českým popisem.

Zboard
Výrobce Zboard přišel s poměrně unikátním konceptem klávesnice, rozdělené do
tří výměnných modulů, které jsou přizpůsobeny speciálně určitému typu her či
jedinému hernímu titulu. V základním balení je jednak standardní sada kláves
pro práci a dále herní sada pro 3D akce a hry obecně. Kromě toho lze samostatně
(za cca 700-800 Kč) dokoupit výměnné moduly určené pro hry jako je Doom3, Medal
of Honor či aplikace jako Adobe Photoshop. Funkční klávesy standardní
klávesnice lze programovat (makra), na základně klávesnice jsou též umístěna
tlačítka pro ovládání multimédií a vyvolání přednastavených aplikací.

Logitech G15
Internetová adresa: http://www.logitech.com
Cena: 1 930 Kč

Saitek Eclipse Keyboard
Internetová adresa: http://www.saitek.com
Cena: 1 590 Kč

Zboard
Internetová adresa: http://www.zboard.com
Cena: 1 750 Kč

Logitech MOMO Racing
MOMO Racing již pomalu, ale jistě patří mezi evergreeny - v nabídce Logitechu
je beze změn již třetím rokem. Postrádá sice něco z robustnosti a luxusu
předchozí verze MOMO Force či volantu Thrustmaster F1 (první jmenovaný se již
nevyrábí, druhý seženete jen s obtížemi). Momo Racing je tak jedním z nejlépe
zpracovaných a vybavených (a také nejdražších) volantů pro PC na trhu. Volant
je vybaven kovovými řadícími páčkami a také klasickou řadící pákou pro
sekvenční volbu rychlostí. Kromě toho má šest programovatelných tlačítek.
Základna s pedály je poměrně velká a masivní a bude patrně vyhovovat i
vzrostlejším hráčům. Pedály kladou příjemný odpor a nabízejí poměrně přesné
snímání. Výkon FF mechanizmu je značný - lze jej ale regulovat v ovládacích
panelech volantu. Instalace k rozhraní USB je obvykle bezproblémová, aretace
volantu pomocí dvou šroubů stačí i při silnějších pohybech. MOMO Racing bývá
sice nejdražším volantem v nabídce většiny obchodů, za své peníze ale rozhodně
dostanete odpovídající kvalitu a přesnost vhodnou nejen pro akčnější hry, ale i
pro závodní simulace.
http://www.logitech.com
Cena s DPH: 3 500 Kč

Logitech Formula Force EX
Ani řada Formula Force nepatří mezi úplné nováčky, model EX byl ale uveden
teprve nedávno. Už na první pohled je jasné, že se jedná o levnější model
"standardního" volantu, který je ale přesto zpracován na slušné úrovni.
Konstrukce je celoplastová, s bočními červenými segmenty volantu z pryže. Na
kříži je umístěno poměrně velké množství programovatelných tlačítek - vedle
směrového kříže, který usnadňuje pohyb v menu hry přímo z volantu, je to i osm
programovatelných tlačítek. Pro řazení jsou k dispozici další dvě tlačítka na
spodní straně volantu. Pedály mají menší a lehčí základnu a celkově jsou méně
komfortní než ty u modelu MOMO. Aretační systém je vymyšlen vcelku chytře,
neporadí si ale s deskou stolu silnější než cca 35 mm. Systém force
feedback (FF) sice není implementován tak precizně a silně jako u modelu MOMO,
funguje ale vcelku uspokojivě. Formula Force EX je volant určený pro ty, kdo
hrají závodní hry či automobilové simulace spíše příležitostně - nabízí
rozumnou kvalitu a výbavu za přijatelnou cenu.
http://www.logitech.com
Cena s DPH: 1 890 Kč

Logitech Force 3D Pro
Joysticky s technologií silové zpětné vazby jsou oblíbeny zejména mezi
příznivci akčních simulátorů či vesmírných stříleček. Force 3D Pro může být
díky poměrně preciznímu zpracování použit i pro hraní realistických simulací
(byť v takovém případě je dobré věnovat pozornost adekvátnímu nastavení FF
efektů, případně využít motorky zpětné vazby pouze k centrování páky). Díky
dvanácti programovatelným tlačítkům a čtyřsměrnému kříži je možné většinu
povelů vydávat přímo z páky, nechybí ani plynová páčka - tlačítko spouště je
ale k našemu značnému překvapení pouze jednopolohové. V tomto směru přece jen
bodují modely Saiteku. Rozhraní USB zaručuje bezproblémovou instalaci,
konfigurační program je i přes anglické rozhraní vcelku srozumitelný. Velkým
plusem je široká základna joysticku, díky níž je páka stabilní i při maximálním
nastavení efektů silové zpětné vazby. Naopak nedostatkem je ergonomie určená
výhradně pro praváky (v tomto směru bývají vhodnější modely Saiteku, jejichž
ergonomii lze překonfigurovat). Force 3D Pro je univerzální joystick, který
uspokojí jak fandy akčních her, tak ty, kdo si příležitostně chtějí zahrát
nějaký realističtější simulátor.
http://www.logitech.com
Cena s DPH: 1 650 Kč

Saitek ST290
Když Saitek před lety uvedl první model řady Cyborg, byla většina hráčů
šokována nejen přesností a kvalitou zpracování, ale též možností nastavit
rukojeť tak, aby padla do větší či menší ruky levákovi i pravákovi.
Nastavitelná rukojeť se od té doby stala tradiční devizou mnoha modelů Saitek
včetně modelu ST290, který patří k těm cenově dostupným. Za 800 Kč získáte sice
celoplastový, ale stále velmi přesný a precizní joystick, vhodný pro všechny
typy her. Vedle tlačítka spouště je tu pět akčních tlačítek, osmisměrný HAT,
tlačítko autofire a plynová páčka - či spíše kolečko, umístěné v přední části
základny. Většina tlačítek je pro Saitek typicky usazena na hlavici joysticku,
což sice usnadňuje jejich dostupnost palcem, na druhou stranu to ale není
příliš pohodlné, pokud jich potřebujete stisknout několik současně. ST290 je
univerzální joystick vhodný pro všechny, kdo hrají simulátory či vesmírné
střílečky spíše příležitostně a chtějí mít po ruce solidní, cenově dostupný
ovladač.
http://www.saitek.com
Cena s DPH: 750 Kč

Saitek X52 FCS
X52 leží na opačném konci spektra než model S290 - je určen pro nejnáročnější
hráče realistických leteckých simulátorů, zejména ze současnosti. Nejedná se o
joystick samotný, ale o sadu obsahující přesnou leteckou páku a plynovou páku.
Joystick samotný lze opět přizpůsobit velikosti ruky, z pochopitelných důvodů
(skutečná plynová páka patří do levé, knipl do pravé ruky) ale není možná
přestavba pro leváky. Joystick vyniká perfektním a přesným mechanizmem s
neměnným odporem, otočnou rukojetí a dvoupolohovou spouští - to vše je doplněno
o čtyři akční tlačítka (jedno s krytkou), dva HAT kloboučky, otočný volič
režimu a tlačítko Shift. Na základně se nachází trojice programovatelných
přepínačů. Plynová páka s proměnným nastavením odporu nabízí další ovládací
prvky a také speciální LCD, jenž zobrazuje stav/režim, ve kterém se joystick
nachází. X52 je určen nejnáročnějším hráčům leteckých simulátorů a tomu
odpovídá nejen cena či kvalita zpracování, ale též o něco složitější
konfigurace. S ohledem na výbavu a zpracování je ale cena zcela adekvátní.
http://www.saitek.com
Cena s DPH: 3 350 Kč

Logitech Cordless Rumblepad II
Řada Rumblepad vychází designově a funkčně z populárních ovladačů Dualshock pro
Sony Playstation. Jak je z názvu zřejmé, jedná se o bezdrátovou variantu s
vibrační zpětnou vazbou. Rumblepad je tradičně vybaven dvěma miniaturními
analogovými joysticky, směrovým křížem (osmisměrným), celkem deseti akčními
tlačítky - zbylá dvě tlačítka slouží k aktivaci vibrační zpětné vazby a
přepínání režimu (digitál/analog). Bezdrátový gamepad je napájen dvěma
tužkovými bateriemi, přenos probíhá v pásmu 2,4 GHz - dosah s plnými bateriemi
lehce přesáhne tři metry. Pokud používáte intenzivně vibrační funkci, je výdrž
baterií pouze několikadenní (to lze nejlépe řešit pomocí akumulátorů, které ale
nejsou součástí dodávky). Vlastní tělo gamepadu je vyrobeno z tvrdého matného
plastu - padne dobře do ruky, ale není příliš příjemné na omak. Cordless
Rumblepad je vhodný pro ovládání sportovních her a pro akční závodní hry.
Automobilové či jiné simulace bychom s ním raději nehráli. Připlácet za
bezdrátovou technologii má smysl spíše v případě, že je vaše PC umístěno v
obývacím pokoji.
http://www.logitech.com
Cena s DPH: 1 090 Kč

Neobvyklé herní ovladače
Svět herních periferií pro PC je už tradičně poměrně chudý na originální
novinky a neotřelé nápady. Zatímco na PC se standardizovalo několik
nejobvyklejších herních rozhraní jako joystick, gamepad a volant, mezi něž se
občas vloudí něco méně obvyklého jako skateboardové prkno či světelné pistole,
svět herních konzol a automatů vždy nabízel mnohem bohatší škálu doplňků pro
hraní her.

Bass Controller
Ovladačů určených pro simulaci rybolovu se objevilo v herní historii hned
několik, největší popularity a rozšíření ale patrně dosáhl Sega Bass
Controller, určený pro konzolu Dreamcast. Bezchybná simulace rybolovu v pohodlí
vašeho domova zaručena!

Paddle
Pradědeček všech herních ovladačů se zrodil v polovině sedmdesátých let spolu
se hrou Pong. Až do poloviny osmdesátých let se běžně používal u herních konzol
(zejména ATARI), aby posléze upadl v zapomnění. Paddle kombinuje otočný ovladač
s několika tlačítky či miniaturní klávesnicí. Některé varianty umožňovaly
otočné kolečko naklánět ve čtyřech či osmi směrech na způsob joysticku.

Atari MindLink Controller
Zcela neúspěšný pokus o ovládaní her myslí byl tak trochu podvod. MindLink
totiž nesnímal mozkové vlny, jak se často mylně uvádí, ale pohyby mimických
svalů obličeje. Celé zařízení ale fungovalo tak mizerně a nespolehlivě, že jeho
plánované uvedení na trh nakonec ATARI v roce 1984 zrušilo.

Dance Mat
Ve světě konzol vcelku běžná, uživatelům PC ale téměř neznámá taneční podložka,
která vznikla jako domácí alternativa k veleúspěšným automatům Dance Dance
Revolution, se poprvé objevila na sklonku devadesátých let pro konzoly Sony
PlayStation. Dnes existují verze i pro jiné platformy. Především se ale jedná o
jasný důkaz toho, že hry mohu vést i ke zlepšování fyzické kondice.