Přikrčte se za rohem, opatrně vykoukněte, zamiřte a výbojem z plazmové
brokovnice roztrhejte nepřítele na kousky. Popoběhněte k převrácenému
automobilu a warpovým dělem nadělejte z obřího kraba mateří kašičku. Pak už jen
hurá na základnu a hodit mrtvé mutanty na pitevní stůl. Ano, tušíte správně.
Legendární série UFO/X-COM se vrací.
Dítko vývojářů z brněnského studia Altar interactive sice do devět let staré
série taktických strategií oficiálně nepatří, ale jen co se "oficiální" roviny
týče. Jinak to je pokračování jako řemen. Stejně jako v nesmrtelném Enemy
Unknownu je i v Aftermathu hra rozdělena do dvou částí (v jedné sledujete
globální situaci, ve druhé řídíte několikačlenné komando do boje), i zde
vymýšlíte nové technologie, i zde měníte nepřátelské létající talíře v talíře
nelétající, i zde se utkáváte s mimozemšťany v misích rozmístěných po celém
světě. A co je hlavní UFO: Aftermath je stejně návyková hra, jako byly její
předchůdci. Narazíte však na několik rozdílů, a to poměrně zásadních.
Hlavní odlišnost spočívá v tom, že taktická část není tahová, nýbrž vše probíhá
v reálném čase. Naštěstí můžete dění kdykoliv zastavit a rozdělit svým vojákům
příslušné rozkazy, takže nehrozí žádné "klikfesty" známé z mnoha realtimových
strategií, při kterých ničíte jednu myš za druhou. Navíc tentokrát nebráníte
domovskou planetu proti vetřelcům z vesmíru, na to už je pozdě. Většina lidstva
totiž vzala za své při náhlém útoku, vaším úkolem je tedy sehnat pod svůj
prapor hrstku přeživších a dát emzákům co proto.
Ačkoliv se lidé z Altaru rozhodli některé tradiční prvky série UFO/X-COM ze hry
vyškrtnout (například detailní správu základen či řízení leteckých soubojů),
jiné naopak rozvinuli mnohem detailněji, než na co jsme byli zvyklí. Sem patří
především propracovaný vývoj vlastností vašich vojáků, který jako by z oka
vypadl žánru RPG. Do hry se dokonce proplížila i vcelku zajímavá příběhová
linie, což u předchůdců scházelo.
Ve výsledku toho je jen velice málo, co by šlo hře UFO: Aftermath vytknout.
Náladu vám možná trošku zkazí fakt, že počet různých akcí, které mohou vojáci
provést, je velice omezený (nikdo je nenaučil skákat ani plazit) a že když už
se náhodou podíváte do nějakého interiéru, je to koncipováno jako samostatná
mise. Na druhou stranu velice dobré technické zpracování (dynamicky generované
3D prostředí se spoustou detailů a ničitelných objektů), možnost volby délky
herní doby a především obrovská zábavnost, to vše dělá z UFO: Aftermath jeden z
nejlepších projektů poslední doby a nejen v českých zemích, nýbrž na celém
světě. Jen si dejte pozor, jakou obtížnost si na začátku volíte. Altar
interactive je známý tím, že jeho projekty nepatří mezi nejjednodušší, a
Aftermath není výjimkou. Což je pochopitelně dobře.