Hlavní výhodou práce z domova je pro firmy bezesporu snížení nákladů na pracovní místo/pracovníka.
„To platí zejména v případě, že lidé využívající homeoffice sdílejí svůj pracovní prostor s kolegy,“ konstatuje Jonathan Appleton, ředitel ABSL, a dodává: „Nespornou výhodou pro zaměstnavatele je však též snížená nemocnost jejich lidí, protože díky práci z domova se mohou vyhnout plnému vypuknutí nemoci a jejímu přenesení na kolegy.”
Nemalé benefity však tento způsob práce přináší i zaměstnancům. Pro mnohé uchazeče je možnost homeoffice dokonce tím nejpodstatnějším argumentem pro rozhodnutí, kterému zaměstnavateli dají přednost. To vyplývá z nedávného průzkumu na téma zaměstnaneckých preferencí a benefitů, který realizovala personální agentura Grafton Recruitment.
Důvodem tak velké obliby homeoffice u zaměstnanců je především možnost lepšího skloubení pracovního a osobního života, ale i významné ušetření času a financí, které jsou spojeny s cestováním do zaměstnání.
Z názorů obou stran tedy bezesporu vyplývá, že současný návrh legislativní úpravy, který zamýšlí práci z domova regulovat, nemá základ v praxi a neodpovídal by zájmům ani jedné z obou skupin. Obava o sociální vyčlenění pracovníků v důsledku homeoffice je, dle výsledků obou průzkumů, zjevně lichá.
Na otázku, z jakého důvodu zaměstnanci homeoffice preferují, odpovídá Jonathan Appleton: „Mohou mít různé důvody. Nicméně za nejdůležitější aspekt bezesporu považují omezení času stráveného cestováním.“To potvrzují i konkrétní zkušenosti firem, jako jsou například SAP, Accenture či Process Solutions.
Podle jejich manažerů tuto časovou úsporu ocení například lidé pečující o malé děti nebo o nemocné členy rodiny. Pracovní doba se pro ně stává flexibilnější, a práci tak mohou snadněji skloubit s rodinnými povinnostmi. Některé firmy, například Edwards, zavedly možnost homeoffice právě s cílem podpořit návrat do zaměstnání po mateřské dovolené.
Z průzkumu ABSL dále vyplývá, že je vždy třeba najít optimální kompromis mezi potřebami zaměstnavatele (jeho provozu, využívaných technologií, důvěrnosti dat či například nutnosti kontroly práce) a potřebami zaměstnance. Důležitou otázkou je také udržení týmového ducha, a to i ve firmách, kde je práce z domova často využívána. Této skutečnosti si však jsou firmy vědomy a využívají veškeré možnosti k tomu, aby týmový duch byl zachován a podporován.