Podle dat agentury Gartner předstihla ve druhém čtvrtletí letošního roku společnost Huawei poprvé Apple a stala se tak druhým největším výrobcem chytrých telefonů. Celkově v tomto období prodeje chytrých telefonů vzrostly meziročně o dvě procenta na 374 milionů kusů.
„Prodeje chytrých telefonů Huawei rostly ve druhém čtvrtletí roku 2018 meziročně o 38,6 %. Společnosti se daří přicházet s inovativními funkcemi a rozšiřovat nabídku chytrých telefonů tak, aby lépe pokryla širší spotřebitelské segmenty,“ říká Anshul Gupta, ředitel výzkumu společnosti Gartner. „Také její investice do prodejních kanálů, budování značky a pozicování zařízení Honor pomohlo zvýšit prodeje. Společnost Huawei nyní dodává přístroje Honor na 70 trhů po celém světě, což se ukazuje jako hlavní motor jejího růstu.“
První pozici mezi dodavateli chytrých telefonů si dále drží Samsung, který ale dodal ve druhém čtvrtletí 2018 o 12,7 % méně přístrojů.
„Samsung čelí zpomalování poptávky po chytrých telefonech a rostoucí konkurenci ze strany čínských výrobců,“ říká Gupta. „Klesá také poptávka po jeho špičkových modelech, což Samsungu snižuje ziskovost. Společnost ale očekává, že nový model Note 9 obnoví růst.“
Pět největších dodavatelů chytrých telefonů (prodeje koncovým uživatelům), tisíce kusů, 2Q 2018
Dodavatel |
2Q18 tisíce ks |
2Q18 tržní podíl (%) |
2Q17 tisíce ks |
2Q17 tržní podíl (%) |
Samsung |
72 336,4 |
19,3 |
82 855,3 |
22,6 |
Huawei |
49 846,5 |
13,3 |
35 964,3 |
9,8 |
Apple |
44 715,1 |
11,9 |
44 314,8 |
12,1 |
Xiaomi |
32 825,5 |
8,8 |
21 178,5 |
5,8 |
OPPO |
28 511,1 |
7,6 |
26 092,5 |
7,1 |
Others |
146 096,1 |
39,0 |
156 190,8 |
42,6 |
Celkem |
374 330,6 |
100,0 |
366 596,1 |
100,0 |
Zdroj: Gartner (srpen 2018)
Prodeje Apple se prakticky nezměnily – meziročně šlo ve druhém čtvrtletí o velmi mírný růst (0,9 %).
„Minimální vylepšení, které nabídly nejnovější vlajkové lodě Apple, vedly k pomalejšímu růstu,“ říká Anshul Gupta. „Poptávka po modelu iPhone X začala zpomalovat mnohem dříve než u předchozích novinek. Rostoucí konkurence čínských značek a zvyšující se nároky zákazníků na hodnotu telefonů činí na Apple obrovský tlak.“
Nejlépe to ilustruje čtvrtý výrobce v pořadí, čínská společnost Xiaomi, která se soustředila nejen na rozšíření svého portfolia, ale také na zavedení jednotného maloobchodního modelu a integraci offline i online prodeje, a na zpomalujícím trhu chytrých telefonů tak rostla vůbec nejrychleji – meziročně o více než 50 %.
Z hlediska operačních systémů Android (88 %) zvýšil o dvě desetina procenta svůj náskok před iOS (11,9 %). Na všechny ostatní operační systémy dohromady již u nově prodaných chytrých telefonů nepřipadá ani jedna desetina procenta podílu – v absolutních číslech klesly jejich prodeje meziročně na čtvrtinu (ze 433 na 112 tisíc kusů).
Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům podle OS (tisíce kusů)
Operační systém |
2Q18 tisíce ks |
2Q18 tržní podíl (%) |
2Q17 tisíce ks |
2Q17 tržní podíl (%) |
Android |
329 503,4 |
88,0 |
321 848,2 |
87,8 |
iOS |
44 715,1 |
11,9 |
44 314,8 |
12,1 |
Ostatní OS |
112,1 |
0,0 |
433,1 |
0,1 |
Celkem |
374 330,6 |
100,0 |
366 596,1 |
100,0 |
Zdroj: Gartner (srpen 2018)