V kontrastu s tím je pak nakupování v kamenných obchodech, které zaznamenalo meziroční pokles o 13 %. I když dříve byl jako hlavní hrozba pro kamenné obchody citován tzv. showrooming, neboli taktika, při níž se zákazník jde na zboží fyzicky podívat obchodu a následně si jej koupí online, podle IBM je tomu nyní jinak.
Průzkum IBM tak v tomto navazuje na studii Googlu z května minulého roku, podle něhož 84 % kupujících používá svůj smartphone k tomu, aby si zjistili lepší informace přímo při nakupování v kamenném obchodě, ale jen 50 % z nich porovnává ceny. I když počet respondentů IBM, kteří provozují showrooming, vzrostl meziročně o 2 %, bylo reálně díky této aktivitě uskutečněno pouze 30 % všech nákupů online. A to je ve srovnání s rokem 2012 20% propad. Sedm desítek obchodů ze sta tak bylo online učiněno lidmi, kteří šli na internet rovnou.
Na průzkumu IBM se podílelo 30 554 zákazníků napříč šestnácti zeměmi světa a jeho cílem bylo lépe porozumět tomu, jaké mají zákazníci návyky a do jaké míry jsou ochotni sdílet své osobní informace typu polohy či telefonního čísla s obchodníky. Z výsledků vyplývá, že 36 % lidí sdílí svou současnou polohu s prodejci pomocí GPS, což je téměř dvakrát tolik, co před rokem. Třetina respondentů by pak byla ochotná poskytnout své telefonní číslo, aby na něj dostávali SMS zprávami v budoucnu zajímavé nabídky.
V závislosti na výsledcích IBM rozdělilo nákupčí do čtyř skupin: „tradiční“, neboli ty používající při nakupování technologii co nejméně; „přechodnou“, což jsou ti, kteří využívají technologii především k vyhledávání informací; „zaujatí technikou“, kteří využívají internet k surfování i nakupování, a „průkopníky“, již mobilní zařízení využívají ve velké míře také jako nástroj sloužící k porovnávání. Největší skupinu (40 %) tvořili průkopníci. „Ze studie vyplývá, že zákazníci jsou ochotni sdílet osobní informace, především pokud za to dostanou jim na míru ušitou nabídku. Je nutné, aby prodejci s uživatelskými daty zacházeli co možná nejšetrněji, jelikož získat důvěru lidí není jednoduché,“ říká Jill Puleri z IBM Retail Global.
Spotřebitelé si u prodejců hodně cení toho, když mají stejné ceny ve všech svých prodejních kanálech. Jako druhou nejdůležitější věc pak respondenti ohodnotili schopnost zasílat věci, které jsou momentálně v obchodě vyprodané, přímo domů. Důležitá je také možnost sledovat objednávku online nebo vracet věci nakoupené online v kamenném obchodě.