Důkladná studie zachází do hloubky a věnuje se primárně automatizaci, ať už mluvíme o RPA nebo jiných způsobech poháněných umělou inteligencí.
Takzvaná inteligentní automatizace je dle studie něčím, co celý průmysl nedočkavě očekává. Změny v mapování fluktuací poptávky, plánování dodavatelského řetězce (že by zde pomohl blockchain?), marketingu, chodu obchodů, nastavení ceny a slevových akcí je očekáván u nejméně 73 % oslovených manažerů.
Nejvíce by AI mělo ovlivnit dodavatelský řetězec, což je realistický výsledek, který lze ostatně odhadovat i z empirického pozorování. I když nepočítáme blockchain, je jasné, že právě logistika patří mezi oblasti, která nutně potřebuje inovovat.
Podniky si od umělé inteligence slibují primárně finanční úspory, vyšší efektivitu a agilitu. Jsou zde markantní rozdíly mezi názory manažerů, kteří již s inteligentní automatizací začali oproti těm, co ji teprve plánují. Ukazuje se totiž, že praxe – překvapivě – očekávání překonává.
Velmi důležitou složkou inteligentní automatizace je vytváření lepší zákaznické zkušenosti; což samozřejmě na oplátku podstatně zvyšuje zisky společnosti i její veřejnou image.
Mezi klíčové faktory pro úspěšnou automatizaci manažeři zařadili vhodné zaměstnance a zdroje, kulturu a podnikovou strategii spolu s pořízením nutných platforem a zařízení. Za hlavní rizika naopak označili rizika spojená s odpovědností strojů a integrováním nových dovedností do současných, často zastaralých, procesů a systémů.
Pro svůj průzkum IBM oslovilo 1 900 manažerů, lídrů v oblasti spotřebitelských produktů ze 23 zemí. Do nich se řadí i několik evropských, jmenovitě Spojené království, Francie, Německo, Švýcarsko, Itálie, severské země a země Beneluxu. Většina oslovených byla z oblasti logistiky, marketingu a maloobchodu; menšina oslovených (8 %) pocházela z finančního sektoru.