IBM vyvinula vlastní technologii multimediálního vyhledávání

12. 9. 2009

Sdílet

Společnost IBM tento týden představila vlastní způsob webového vyhledávání fotografií a videa, na kterém již delší dobu spolupracuje s evropskými výzkumnými pracovníky.

Oproti současným metodám, které používají např. Google či Yahoo, jde prý o významný posun kupředu. Vývojáři svoji novou technologii pojmenovali Sapir, což je anglická zkratka pro „vyhledávání v audio-vizuálním obsahu pomocí p2p.“ Sapir v multimediálním obsahu indexuje a analyzuje „nízko-úrovňové deskriptory“ či atributy, jako jsou barva, uspořádání, tvar či zvuk. Technologie pak tyto deskriptory porovnává s dalšími existujícími fotografiemi, díky čemuž dokáže určit, co je na obrázku.

Jde tak o jiný způsob vyhledávání, než který používají stávající technologie. Ty se převážně soustředí na textové tagy přiřazené k jednotlivým fotografiím.

Při demonstraci technologie prostřednictvím videa zveřejněného na serveru YouTube nefunguje Sapir úplně dokonale. Ve videu si turista vyfotí sochu stojící na jednom z madridských náměstí a pomocí Sapiru se pak pokusí vyhledat podobné obrázky. Neshledá však žádnou shodu a pro detailnější vyhledávání tak ještě přidá klíčové slovo „Madrid“. Teprve až potom se jeho vyhledávání setká s úspěchem.

IBM plánuje, že nová technologie by v budoucnu mohla najít široké uplatnění. „Lékaři by ji například mohli využívat při stanovení diagnózy,“ tvrdí IBM. „Výzkumníci však technologii stále vylepšují a ještě tak nějaký čas potrvá, než dojde k jejímu uvolnění,“ popsal aktuální situaci Ari Fishkind, mluvčí IBM.

Pro zájemce je zatím na internetu umístěna demoverze technologie Sapir. Stránka se však v současné době zdá být nefunkční.

Na Sapiru pracuje hned několik evropských institucí. Patří mezi ně například izraelská pobočka IBM, Institut Maxe Plancka v Německu či vývojová divize španělského operátora Telefonica. Dobré jméno české vědy pak svou účastí na projektu potvrzuje i brněnská Masarykova univerzita.

Sapir není jediným evropským vyhledávacím projektem. Již od roku 2006 pracují na vlastní vyhledávací technologii ve Francii, kde je tamní vládou částečně financován projekt Quaero. O jeho popularitu se zařídil i bývalý francouzský prezident Jacques Chirac, který Quaero kdysi nazval „zabijákem Googlu.“ Quaero byl původně společným projektem Francie a Německa. Obě země se však rozhodly pracovat samostatně a Německo tak nyní financuje vlastní vyhledávající projekt Theseus.