Společnost IDC uvádí, že evropský trh chytrých zařízení pro chytrou domácnost v druhém čtvrtletí 2019 vyrostl o 17,8 % na 22 milionů kusů. Poptávka ve střední a východní Evropě vykázala nejvyšší meziroční růst, a to o 43,5 %.
Západoevropský trh ovšem i nadále dominuje a absorbuje 86,7 % všech prodejů. Daří se hlavně chytrým reproduktorům – jejich prodej ve sledovaném období meziročně vyskočil o 33,2 % na 4,1 milionu prodaných kusů.
„V prvním čtvrtletí se sice nadvlády v segmentu chytrých reproduktorů ujal Google, prvenství mu ale nevydrželo dlouho,“ říká Antonio Arantes z IDC. „Amazon si po uvedení modelu Echo Show 5 vzalo své prvenství zpět.“
Jan Přenosil z IDC dodává, že Google a Amazon jsou nejpopulárnějšími značkami chytrých reproduktorů i v regionu CEE. „Spotřebitelé se při nákupu rozhodují především podle toho, zda zařízení podporuje jejich řeč,“ upozorňuje.
Chytrá zábava, chytrý poslech hudby
Analytická společnost očekává, že evropský trh chytrých zařízení pro domácnost poroste až do roku 2023 v průměru o 14,5 % ročně. O bezmála dvě třetiny všech prodejů by se podle IDC měly postarat segmenty videozábavy a chytrých reproduktorů.
„Chytré televizory silně rostly v 2Q18 vlivem sportovních akcí a související propagace,“ říká Arantes. „Tento segment se ale dočká zotavení a dál poroste.“ Prodeje chytrých televizorů v CEE podle Přenosila podpoří i pokračující přechod na standard DVB-T2.
Televizory zůstanou nejsilnější kategorií i do budoucna
Z hlediska produktových kategorií IDC uvádí, že segment chytrých TV a digitálních adaptérů v druhém čtvrtletí 2019 tvořil 56,8 % evropského trhu. Přestože analytici odhadují, že tento segment poroste nejpomaleji, i tak bude v roce 2023 největší kategorií.
Chytré reproduktory ve sledovaném období držely 18,7% podíl na trhu. Kategorie osvětlení, zařízení pro bezpečnost a termostatů celkově představovaly 20,5 % evropského trhu. IDC odhaduje, že do roku 2023 jejich podíl vzroste na 30,1 %.
Tabulka – Top 5 výrobců v 2Q19 (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2Q18 |
Podíl 2Q18 |
Prodej 2Q19 |
Podíl 2Q19 |
Meziroč. změna |
1. Google |
2,985 |
16,0 % |
3,480 |
15,8 % |
16,6 % |
2. Amazon |
2,616 |
14,0 % |
3,363 |
15,3 % |
28,5 % |
3. Samsung |
2,470 |
13,2 % |
2,872 |
13,0 % |
16,2 % |
4. LG |
2,020 |
10,8 % |
2,127 |
9,7 % |
5,3 % |
5. Sony |
1,187 |
6,4 % |
1,191 |
5,4 % |
0,3 % |
ostatní |
7,397 |
39,6 % |
8,976 |
40,8 % |
21,3 % |
Celkem |
18,677 |
100,0 % |
21,27 |
100,0 % |
17,8 % |
Zdroj: IDC
Tabulka – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR* 19–23 |
video |
60,389 |
56,0 % |
77,257 |
41,7 % |
6,4 % |
audio |
22,490 |
20,9 % |
43,291 |
23,3 % |
17,8 % |
zabezpečení |
11,625 |
10,8 % |
21,536 |
11,6 % |
16,7 % |
osvětlení |
6,560 |
6,1 % |
28,495 |
15,4 % |
44,4 % |
termostaty |
2,909 |
2,7 % |
5,856 |
3,2 % |
19,1 % |
ostatní |
3,821 |
3,5 % |
9,022 |
4,8 % |
24,0 % |
Celkem |
107,794 |
100,0 % |
185,457 |
100,0 % |
14,5 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC