Společnost IDC uvádí, že trh zařízení pro chytrou domácnost v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky vyrostl v prvním čtvrtletí 2019 o solidních 23,9 % na 21,3 milionu kusů. Nejvýraznější růst (meziročně o 31,2 %) si připsal náš region CEE.
IDC odhaduje, že letos se v Evropě prodá 107,8 milionu kusů zařízení pro chytrou domácnost, což by představovalo meziroční růst o 21 %. V roce 2023 by se mělo prodat 183,9 milionu kusů, přičemž hlavními kategoriemi zůstanou chytré reproduktory a video.
Google se prosazuje, Amazon zpomalila nedostupnost
Poptávka po chytrých reproduktorech vzrostla o 58,1 % na 3,35 milionu kusů, což představuje 15,8 % trhu a druhou nejsilnější produktovou kategorii. Zařízení od Googlu tvořila 45,1 % všech prodaných zařízení, zatímco produkty Amazonu tvořily 41,8 %.
„Google má za sebou fantastické čtvrtletí, kdy v Evropě dosáhl důležitého milníku,“ říká Antonio Arantes z IDC. „Daří se mu totiž vstupovat na nové trhy a zavádět podporu nových jazyků rychleji než Amazonu.“
Arantes dodává, že téměř polovina všech chytrých reproduktorů prodaných v Evropě obsahovala hlasového asistenta od Googlu. Amazon se naopak v prvním kvartálu potýkal s několikatýdenní nedostupností zařízení Amazon Echo Dot.
Analytická společnost nicméně odhaduje, že amazoní Alexa si za celý rok 2019 své prvenství uhájí. Předehnat by ji měl až systém Google AI Platform, a to někdy kolem roku 2022.
Nejdřív zábava, potom praktičnost
Z hlediska dalších produktových kategorií IDC uvádí, že prodej chytrých televizorů a digitálních adaptérů ve sledovaném období vzrostl o 11,2 % na 12,7 milionu kusů. Zde stále vede poptávka po chytrých televizorech.
Osvětlení, zabezpečení a termostaty tvořily v prvním kvartálu 2019 celkem 20,8 % trhu. Do roku 2023 by měly souhrnně růst v průměru o 27,11 % ročně, zájem podpoří hlavně chuť spotřebitelů ovládat zařízení hlasem.
Tabulka – Top 5 výrobců v 1Q19 (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2018 |
Podíl 2018 |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Meziroč. změna |
1. Google |
2,61 |
15,2 % |
3,58 |
16,8 % |
36,9 % |
2. Samsung |
2,39 |
13,9 % |
2,85 |
13,4 % |
19,3 % |
3. Amazon |
2,36 |
13,7 % |
2,81 |
13,2 % |
19,2 % |
4. LG |
2,03 |
11,8 % |
2,13 |
10,0 % |
4,9 % |
5. Sony |
1,25 |
7,3 % |
1,23 |
5,8 % |
-1,5 % |
ostatní |
6,53 |
38,1 % |
8,67 |
40,8 % |
32,8 % |
Celkem |
17,17 |
100,0 % |
21,27 |
100,0 % |
23,9 % |
Tabulka – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR* 19–23 |
video |
59,69 |
55,4 % |
76,11 |
41,4 % |
6,3 % |
audio |
23,07 |
21,4 % |
43,31 |
23,6 % |
17,1 % |
zabezpečení |
11,67 |
10,8 % |
21,42 |
11,6 % |
16,4 % |
osvětlení |
6,74 |
6,3 % |
28,39 |
15,4 % |
43,3 % |
termostaty |
2,90 |
2,7 % |
5,83 |
3,2 % |
19,0 % |
ostatní |
3,70 |
3,4 % |
8,81 |
4,8 % |
24,3 % |
Celkem |
107,77 |
100,0 % |
183,87 |
100,0 % |
14,3 % |
** složená roční míra růstu
Zdroj: IDC