IDC: Google přeskočil Amazon a ovládl evropský trh chytrých domácích zařízení

Sdílet

 Autor: © Maksim Šmeljov - Fotolia.com
V prvním čtvrtletí tohoto roku nejrychleji rostl náš region střední a východní Evropy. Na starém kontinentu se výrazně daří Googlu, prodej chytrých reproduktorů od Amazonu ovlinil nedostatek zařízení.

Společnost IDC uvádí, že trh zařízení pro chytrou domácnost v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky vyrostl v prvním čtvrtletí 2019 o solidních 23,9 % na 21,3 milionu kusů. Nejvýraznější růst (meziročně o 31,2 %) si připsal náš region CEE.

IDC odhaduje, že letos se v Evropě prodá 107,8 milionu kusů zařízení pro chytrou domácnost, což by představovalo meziroční růst o 21 %. V roce 2023 by se mělo prodat 183,9 milionu kusů, přičemž hlavními kategoriemi zůstanou chytré reproduktory a video.

Google se prosazuje, Amazon zpomalila nedostupnost

Poptávka po chytrých reproduktorech vzrostla o 58,1 % na 3,35 milionu kusů, což představuje 15,8 % trhu a druhou nejsilnější produktovou kategorii. Zařízení od Googlu tvořila 45,1 % všech prodaných zařízení, zatímco produkty Amazonu tvořily 41,8 %.

Google má za sebou fantastické čtvrtletí, kdy v Evropě dosáhl důležitého milníku,“ říká Antonio Arantes z IDC. „Daří se mu totiž vstupovat na nové trhy a zavádět podporu nových jazyků rychleji než Amazonu.“

Arantes dodává, že téměř polovina všech chytrých reproduktorů prodaných v Evropě obsahovala hlasového asistenta od Googlu. Amazon se naopak v prvním kvartálu potýkal s několikatýdenní nedostupností zařízení Amazon Echo Dot.

Analytická společnost nicméně odhaduje, že amazoní Alexa si za celý rok 2019 své prvenství uhájí. Předehnat by ji měl až systém Google AI Platform, a to někdy kolem roku 2022.

Nejdřív zábava, potom praktičnost

Z hlediska dalších produktových kategorií IDC uvádí, že prodej chytrých televizorů a digitálních adaptérů ve sledovaném období vzrostl o 11,2 % na 12,7 milionu kusů. Zde stále vede poptávka po chytrých televizorech.

Osvětlení, zabezpečení a termostaty tvořily v prvním kvartálu 2019 celkem 20,8 % trhu. Do roku 2023 by měly souhrnně růst v průměru o 27,11 % ročně, zájem podpoří hlavně chuť spotřebitelů ovládat zařízení hlasem.

Tabulka – Top 5 výrobců v 1Q19 (miliony kusů)

Kategorie

Prodej 2018

Podíl 2018

Prodej 2019

Podíl 2019

Meziroč. změna

1. Google

2,61

15,2 %

3,58

16,8 %

36,9 %

2. Samsung

2,39

13,9 %

2,85

13,4 %

19,3 %

3. Amazon

2,36

13,7 %

2,81

13,2 %

19,2 %

4. LG

2,03

11,8 %

2,13

10,0 %

4,9 %

5. Sony

1,25

7,3 %

1,23

5,8 %

-1,5 %

ostatní

6,53

38,1 %

8,67

40,8 %

32,8 %

Celkem

17,17

100,0 %

21,27

100,0 %

23,9 %

Tabulka – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)

ICTS24

Kategorie

Prodej 2019

Podíl 2019

Prodej 2023

Podíl 2023

CAGR* 19–23 

video

59,69

55,4 %

76,11

41,4 %

6,3 %

audio

23,07

21,4 %

43,31

23,6 %

17,1 %

zabezpečení

11,67

10,8 %

21,42

11,6 %

16,4 %

osvětlení

6,74

6,3 %

28,39

15,4 %

43,3 %

termostaty

2,90

2,7 %

5,83

3,2 %

19,0 %

ostatní

3,70

3,4 %

8,81

4,8 %

24,3 %

Celkem

107,77

100,0 %

183,87

100,0 %

14,3 %

** složená roční míra růstu

Zdroj: IDC