Institut IEEE v pondělí oznámil založení studijní skupiny, která by měla redukovat počet kroucených dvoulinek v ethernetovém kabelu s přenosovou rychlostí 1 Gb/s. Úkolem této skupiny je vytvořit standard, který by umožňoval dosahovat stejné přenosové kapacity pomocí kabelů s menším počtem vodičů. Tuto novinku by pozitivně přijali zejména výrobci automobilů pro sítě instalované ve vozidlech.
S tím, jak roste počet bezpečnostních, ovládacích, komunikačních a zábavních prvků v automobilech, roste zájem jejich výrobců o sítě typu ethernet. I když automobily mohou využívat pozemní i satelitní datová pojítka pro komunikaci s okolním světem a technologie Wi-Fi nebo Bluetooth pro připojení mobilních přístrojů ve voze, potřebují i komunikační kanály využívající klasické vodiče.
Bezdrátové sítě totiž nejsou pro některé prvky v automobilu dostatečně spolehlivé a robustní. Mohou být rušeny a vykazují značné výkyvy v kapacitě s ohledem na své aktuální okolí. Proto jsou podle Kevina Browna, viceprezidenta a generálního manažera oddělení ethernetové komunikace společnosti Broadcom, stále potřebné elektrické vodiče. Vysoké přenosové rychlosti, malá latence a vysoká spolehlivost jsou nezbytné pro komunikaci jednotlivých součástí automobilu, zejména pokud jde o funkce související s bezpečností, vysvětlil v prosinci loňského roku na prezentaci společnosti Broadcom.
Broadcom již nabízí vybavení automobilů s tenčím kabelem, které dosahují přenosové rychlosti 100 Mb/s. Tuto technologii podporuje skupina výrobců OASIG, v níž jsou zastoupeny například společnosti BMW, Hyundai nebo Bosch, vysvětlil Brown v pondělí. Prozradil také, že vozidla vybavená touto technologií budou uvedena na trh v průběhu příštího roku. Dodal zároveň, že rostoucí potřeba komunikace uvnitř automobilů si zhruba v horizontu čtyř let vyžádá přenosovou rychlost 1 Gb/s.
Protože automobilky se snaží ušetřit na hmotnosti vozu všude, kde je to možné, vítají iniciativu IEEE, která založila pracovní skupinu 802.3 pro gigabitový ethernet prostřednictvím menšího počtu kroucených dvoulinek (RTPGE). Výsledkem její práce by totiž měly být tenčí a lehčí kabely než standardní čtyřpárové používané v budovách. Pokud se podaří dosáhnout stejné kapacity pomocí menšího počtu vodičů, mohl by nový standard podle vyjádření IEEE najít uplatnění například i v ovládání průmyslových strojů nebo v letectví.