Indičtí regulátoři pro ochranu svobodné hospodářské soutěže pokutovali minulý týden Google 161,9 miliony dolarů za monopolní prakticky související s mobilními zařízeními se systémem Android na „mnoha trzích“. Pro Google je nepříjemná skutečnost, která může zpomalit jeho masivní investice do indické pobočky.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Ne tak rychle
Pokuta přišla po třech a půl letech vyšetřování, Indie je už dnes nevětší trh Googlu. Android zde pohání 97 % z 600 milionů zařízení v zemi (což je samo o sobě poněkud monopolní).
Google v roce 2020 slíbil investovat do jihoasijského trhu 10 miliard dolarů, od té doby vložil do místních společností přinejmenším 5,5 miliardy.
Podle závěrů regulačních úřadů Indie:
- Google zneužíval svoji dominantní pozici v online vyhledávání, čímž znemožnil přístup konkurenci
- Google využíval dominantní pozici svého obchodu s aplikacemi na Android OS pro ochranu své pozice v online vyhledávání
- Google snížil schopnost výrobců zařízení vyvíjet a prodávat vlastní zařízení na alternativních verzích OS Android tím, že předinstalace a používání proprietárních aplikací Googlu jako Google Play Store závisí na podepsání smluv s firmou.
Za tyto prohřešky byla firma obdobně pokutována i v USA a v Evropě, pro giganta tak jde o další právní selhání ve snáze ubránit své dominantní tržní postavení.
Podle regulátora by Google především neměl omezovat přístup k API Play Service pouze za úplatu a neměl by výrobce nutit předinstalovávat aplikace Googlu.
Dle analytiků může rozhodnutí regulátorů zpomalit rychlost růstu Googlu na indickém trhu; není navíc jasné, jak moc bude Google ochotný změnit své dosavadní chování, a to i po pokutě. Konec konců, mimo Indii dostal Google mnohem větší pokuty, v Evropské unii v hodnotě mnoha miliard dolarů.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.