Hlavní navigace

International CES 2004

1. 3. 2004

Sdílet

Budoucnost již začala. Tento protismyslný výrok, který jsme si zvykli slýchat vsouvislosti s prezentací nejrůznějších vizí, nepochybně velmi dobře charakterizuje i světovou výstavu s...
Budoucnost již začala. Tento protismyslný výrok, který jsme si zvykli slýchat v
souvislosti s prezentací nejrůznějších vizí, nepochybně velmi dobře
charakterizuje i světovou výstavu spotřební elektroniky CES (Consumer
Electronic Show) v Las Vegas. Jejím pořadatelem v tradičním lednovém termínu je
Consumer Electronics Association (CEA), která reprezentuje více než 1 200
členských subjektů působících v oblasti vývoje, výroby, distribuce a integrace
audio-video elektroniky, bezdrátových i kabelových telekomunikací, informačních
technologií, domácích sítí, multimédií a souvisejících služeb. Letošní CES byla
v mnoha ohledech rekordní: 129 328 návštěvníků mělo možnost prohlédnout si
prezentace 2 491 společností, vystavujících na 124 200 m2 čisté výstavní plochy
(loni 117 704 účastníků, 2 230 firem a 112 500 m2 čisté výstavní plochy).
Zúčastnili se odborníci ze 110 zemí, přičemž počet zahraničních účastníků
vzrostl na 18 050 (loni 16 606).
Největší pozornost se každoročně upírá k vystoupením osobností a prezidentů
společností, které určují vývojové trendy. Bill Gates, CEO a hlavní softwarový
architekt společnosti Microsoft, představil v předvečer zahájení CES čtrnácti
stům posluchačů zcela zaplněného "divadelního" sálu hotelu Hilton svoji
koncepci seamless computing. Tento pojem chápe Gates jako schopnost sdružit
všechna zařízení do jediného propojeného světa. "Velice tvrdě jsme pracovali na
tom, abychom všechna tato zařízení propojili," řekl Gates. "Chceme, aby bylo
jednoduché mít stejné informace v zařízeních, která užíváme v zaměstnání a v
zařízeních, která máme doma." Za základní stavební kameny, jež umožní tuto vizi
realizovat, označil software a širokopásmové technologie. První audio-video
produkty na bázi operačního systému Windows Media Center budou uvedeny na trh
na konci letošního roku spolu se set-top-boxy vybavenými novým softwarem Xbox
Media Center Extender Kit. Technologie Windows Media Extender bude soustředěna
v set-top-boxech vyráběných firmami Hewlett-Packard, Gateway, Dell, Samsung a
Alienware. Tyto set-top-boxy budou umístěny v blízkosti televizorů i dalších
zařízení a prostřednictvím bezdrátové sítě Wi-Fi připojeny na domácí mediální
centrum na bázi osobního počítače, který bude sloužit jako server dodávající
obsah na vzdálená zařízení TV displeje, osobní digitální audioči
videopřehrávače apod.
"Technologický vývoj budou určovat společnosti, které zajistí pohyb obsahu od
jeho tvůrce směrem k distribuci," řekla na úvod svého vystoupení v Las Vegas
Carly Fiorina, CEO společnosti Hewlett-Packard. A jakákoliv technologie v
případě absence přesvědčivého obsahu ztroskotá. Fiorina se zaměřila na to, aby
přesvědčila o dobrém výchozím postavení své firmy "v nové éře, kde veškerý
obsah a každý proces je digitální, mobilní a virtuální". HP hodlá využít své
celosvětové základny maloobchodního prodeje pro "demokratizaci" této digitální
revoluce. Cílem podle Fioriny je zpřístupnit každý film, fotografii i písničku,
které kdy vznikly, kdykoliv, kdekoliv a na čemkoliv.
Společnost HP na CES rovněž potvrdila svůj vstup na trh TV přijímačů s plochými
LCD a plazmovými displeji, o kterém se již dlouho šuškalo v zákulisí. První dva
modely by měly být uvedeny na trh do konce letošního roku. Pozadu nezůstávají
ani další počítačové společnosti. Nikoho tak možná nepřekvapí, že 7 000
televizorů v hotelových pokojích nově budovaného přepychového komplexu kasina
Wynn Las Vegas, které se návštěvníkům otevře v roce 2005, bude již mít plochý
displej LCD a nikoliv katodovou obrazovku. Překvapením však jistě je, že jejich
dodavatelem nebude žádný ze špičkových výrobců spotřební elektroniky, jako jsou
Sony, Samsung a další, ale tradiční počítačová firma Gateway. Carly Fiorina se
postarala i o další překvapení, když představila úspěšný přehrávač iPod Apple
Computer ve verzi nesoucí značku HP, jednoduše nazvaný Digital Media Player,
který má být uveden na trh v červnu. Společnost HP bude pod svým jménem a na
svých osobních počítačích rovněž distribuovat hudební on-line obchod iTunes
firmy Apple. Finální ujednání mezi prezidenty obou firem Stevem Jobsem (Apple)
a Carly Fiorinou bylo stvrzeno právě v průběhu CES. Tento krok chápe Microsoft
jako určitou konfrontaci, neboť počítal s tím, že HP jako jeho hlavní zákazník
bude používat hudební přehrávače se softwarem Microsoft Windows Media. Dohoda
Apple HP tak de facto odstartovala bitvu o standard pro přehrávače a hudební
služby on-line. "Máme vizi digitální domácnosti, kde se zákazník může těšit z
digitálního obsahu filmů, hudby, fotografií, her a elektronické komunikace,"
říká rovněž Paul Otellini, prezident společnosti Intel. Hlavní heslo
propagované firmou Intel na výstavě CES pak znělo Unifi! a poukazovalo na
potřebu sjednocení přístrojového vybavení a obsahu a služeb na bázi standardů
se zaměřením na bezdrátové technologie Wi-Fi. V této souvislosti se Intel
výrazně podílel na vytvoření Digital Home Working Group, která sdružuje 17
vedoucích společností, včetně Intelu, Sony, Samsungu, Fujitsu, Gatewaye, HP,
IBM, Kenwoodu a Microsoftu... Snahou této pracovní skupiny je vytvořit
pravidla, která by umožnila realizaci standardizovaných produktů pro digitální
domácí zábavu. První z těchto produktů by se na trhu měly objevit již ve druhé
polovině letošního roku. Jiným příkladem spolupráce průmyslových subjektů je
technologie DTCP over IP (Digital Transmission Content Protection over Internet
Protocol), kterou Intel vyvinul spolu s dalšími společnostmi a jež umožní
sdílet bezdrátově zabezpečený obsah elektronické zábavy mezi celou řadou
domácích zařízení. Umožní stahovat filmy na PC nebo digitální set-top-box a
přenášet je dál, samozřejmě se zajištěnou ochranou autorských práv.
Za klíčovou pro to, aby se vize digitální domácnosti stala skutečností, označil
Otellini technologii Wi-Fi. Představil prototyp zábavního PC (EPC Entertainment
PC), velice elegantního zařízení, které nahrazuje dobře známý stojan plný
audio-video zařízení, a jeho bezdrátovou komunikaci s digitální kamerou Nikon.
Intel se již dnes zaměřuje na vývoj polovodičových stavebních bloků na bázi
křemíku, které umožní realizaci set-top-boxů, digitálních televizních přijímačů
a digitálních videorekordérů DVR. Otellini je přesvědčen, že jeho firma bude
schopna sledovat Mooreův zákon ještě přinejmenším jednu další dekádu. Již dnes
má vyvinuty tranzistory, které se dostanou do výroby v roce 2011 a jejichž
rozměry jsou menší než velikost molekuly lidské DNA.
Na obzor budoucnosti sektoru zábavní elektroniky, zdá se, již dohlédneme. Co by
nám měla přinést? Multimediální digitální jukebox, či chcete-li media center,
poskytující okamžitý přístup ke všem písním, co kdy byly složeny a nazpívány,
ke všem filmům, které byly natočeny, ke každé hře, která byla vytvořena, i k
nekonečné nabídce stovek televizních kanálů. Abychom si udělali představu, jak
objemná může být plechovka naší instantní multimediální polévky, uveďme pro
úplnost, že špičkový fanoušek této stravy disponuje vlastní knihovnou s 50 GB
hudby a 250 GB dalších médií, tj. přibližně 12 500 hudebními skladbami a 125
hodinami videa. Co však přibližuje tuto vizi bezednému pohádkovému hrnečku vař,
je širokopásmový přístup. A když už se na svět zábavní elektroniky díváme oknem
CES, uveďme americký příklad. Domácnost připojená širorokopásmovou technologií
DSL zde má za pouhých 30 USD měsíčně přístup k půlmilionu hudebních skladeb,
neomezené nabídce televizní zábavy a online her. Může rovněž vybírat z 500
filmových titulů ve videotéce video-on-demand, za každý zaplatí 1,95 až 3,95
USD. Každý člen domácnosti pak může za několik stovek dolarů mít svůj osobní
bezdrátově připojený digitální rekordér PDR (Personal Digital Recorder) či EPC,
na které si svůj oblíbený digitální obsah ukládá, přehrává, aktualizuje a
rozšiřuje. Zbývá pak už jen jediné znát kouzelnou formuli "hrnečku dost!".