Internet a SuperStar

1. 9. 2004

Sdílet

První vlnu šílenství kolem hledání první české superstar máme za sebou ainternet nemohla tato událost minout. Naopak internet u příležitosti soutěže Česko hledá SuperStar dokázal,...
První vlnu šílenství kolem hledání první české superstar máme za sebou a
internet nemohla tato událost minout. Naopak internet u příležitosti soutěže
Česko hledá SuperStar dokázal, že je plnohodnotným médiem - přejal všechny
vlastnosti, které vykazují klasická média. Informace o průběhu soutěže, o
soutěžících a komentáře byly k vidění v každém koutě internetu.

Všichni zkrátka pochopili, že se z tématu dá vytěžit maximum, alespoň co se
upoutání momentální pozornosti týká. Pro všechny to totiž bylo nosné téma. To,
co začalo jako nevinný experiment na televizní stanici, rázem pohltilo všechno,
co umělo komunikovat. Pro internet tedy ideální stav, aby se zařadil po bok
ostatních médií .

Vlastní stránky soutěže
Už oficiální stránky soutěže, umístěné v rámci webu televize Nova
(http://superstar.nova.cz), přinesly zajímavý fenomén v podobě hlasování o
hvězdnou pěchotu. Internet byl totiž jediným místem, kde bylo možné do výběru
nejoblíbenějšího z neúspěšných zasáhnout. Web tak poskytl rozšíření hlavní
soutěže, které bylo českým příspěvkem k licencovanému formátu a na které ve
"vážném" hlasování nezbylo místo. Čísla, kterých hvězdná pěchota dosáhla, byla
sice v porovnání se sledovaností televize podstatně nižší, vedle soutěží, jež
nabízejí alespoň SMS alternativu, to byl ale pro internet počin téměř
průkopnický.

Velké servery
Prakticky všechny velké servery připravily k soutěži speciální přílohy (mimo
jiné Novinky, iDnes), centrum dokonce dvě (jednu na Lidovkách, druhou v sekci
Zábava). Přestože to z hlediska běžné praxe není nic výjimečného a portály i
zpravodajské servery připravují přílohy k mimořádným událostem, časové období,
po které musely být ve střehu v souvislosti se SuperStar, bylo enormně dlouhé,
a pokud by měly velké servery ambice sledovat dění kolem soutěže skutečně
soustavně, nemohly by přestat zároveň s vyhlášením vítězky. V tom se internet
ostatně velmi přiblížil klasickým médiím, která témata sledují intenzivně,
dokud poptávka po informacích nedosáhne vrcholu, pak už se téma stává
okrajovějším a okrajovějším.
Takový průběh nemělo pochopitelně sledování akce na všech serverech, pro
některé z nich, které se věnují celebritám a společenským tématům, teprve
začalo řemeslo sledování nově stvořených hvězd. Výjimku mezi výše uvedenými
tvoří snad jedině iDnes, jenž ve sledování tématu pokračoval poměrně intenzivně
i po skončení soutěže.

Malé servery
Nové téma vzaly za své i servery, které buď s vývojem soutěžního dramatu teprve
vznikaly, nebo už existovaly před soutěží, ale jejich návštěvnost nebyla nijak
zajímavá. Jde zejména o servery poloamatérské až amatérské či dokonce o
jednoduché osobní stránky, jejichž autoři měli pocit, že mají k tématu co říci.
Zvláštní druh mezi nimi tvořily takové, které soustřeďovaly odkazy na všechno,
co se týkalo soutěže - články, ankety, fotografie, rozhovory s jednotlivými
finalisty (například http://www.dido.cz). Internet se stal na několik měsíců
skutečnou veskrze monotematickou multimediální přehlídkou. Fanouškovské stránky
měla jak celá soutěž, tak i jednotliví soutěžící, a to jak finalisté, tak
poražení (http://www.langerova.tk, http://3538.wz.cz, http://1098.wz.cz,
http://1007.wz.cz).
Je až s podivem, kolik nových domén třetího řádu se vyrojilo a kolik stránek
vzniklo jen kvůli této soutěži (http://superstar.bolehlav.cz,
http://superstar.osobnosti.cz, http://superstar.chcitebe.cz,
http://superstar.webz.cz, http://superstar.nacesty.cz). Ostatně úspěch "české
Dido", Aničky Gleisnerové (generála Hvězdné pěchoty) je důkazem toho, jakým
způsobem uměl internet nejen reflektovat společenskou událost, ale dokonce
promluvit do jejího vývoje původně patrně recesisticky myšlená akce vedla k
tomu, že se jedna z mnoha neúspěšných stala známou a populární, a možná ještě
víc než kdokoli z deseti finalistů - soudě podle fanklubů vzniknuvších po celém
českém internetu (například http://superstar.xcars.cz, http://dajdou.prikryl.
info).

Blogy
K soutěži se prostě musel vyjádřit každý a nestačilo, že si v neděli tipl
poraženého či vítěze. SuperStar byla zlatým obdobím blogů. Kdo totiž neměl
potřebu sdělovat své názory předtím, než se na pódiu v pražské Brumlovce ocitlo
deset finalistů, cítil, že přichází šance věc změnit. Více než kdy jindy tu
totiž byl námět pro komentáře reprezentované jednotlivými příspěvky blogů, tu
jednoduše popisující průběh večera, jinde hodnotící či předpovídající.

Interaktivita
Ti, kdo si v průběhu soutěže nevytvořili vlastní stránku nebo neměli svůj
deníček, mohli pravidelně vyjadřovat své názory v diskusích, pravidelném
doplňku zpravodajských serverů. Také tady superstar zabodovala a počty
příspěvků na největších serverech (pochopitelně záleželo na konkrétním tématu)
dosáhly v mnoha případech stovek až tisíců. Kromě toho se mohli uživatelé
"potkávat" s jednotlivými finalisty v pravidelných chatech na oficiálních
stránkách klání a iDnes. Pokud se zajímáte o osudy této populární soutěže v
budoucnosti, podívejte se na aktuální webové stránky
http://superstar.nova.cz/news.html

Referery
Skutečnost, že mnohé servery agregovaly odkazy místo zveřejňování původního
obsahu, s sebou přinesla další významný fenomén. Na přelomu letošního jara a
léta stačilo jen zveřejnit zmínku o čemkoli, co se soutěží Česko hledá
SuperStar souviselo, a pilní střadatelé odkazů už zařídili, že na server, který
se tématu věnoval jen okrajově, přišlo ze dne na den velké množství lidí.
Nejmenovaný pivní server zveřejnil počátkem dubna článek o účinkování Anny
Gleisnerové v reklamě na pivo Bernard - a návštěvnost oproti standardním
tématům byla během několika dnů zhruba dvacetinásobná. Vzhledem k tomu, že
odkazy na nejrůznější obsahové typy se často křížily, provoz na internetu musel
být ve dnech největšího šílenství poměrně zajímavý.

Žebříčky hledaných slov
Není divu, že při takovém zájmu o průběh výběru finalistů i vlastního finále
promluvilo téma superstar výrazně do žebříčků nejvyhledávanějších slov. Na
portálu Seznam.cz například hledalo ke konci června za jeden den klíčové slovo
superstar přes 50 tisíc lidí, než ho už o týden později na nejvyšší příčce
nahradila letní témata. I to svědčí o ústupu zájmu o událost, která několik
měsíců naplňovala média novým atraktivním obsahem, poté, co klání došlo k
rozuzlení. Ještě uprostřed července byla však v aktuálně zveřejněném žebříčku
nejhledanějších slov na serveru Seznam fráze superstar na druhém místě po last
minute, nejhledanější z finalistů Sámer Issa předstihl na 44. místě i melodie a
amatéry.

Další útvary
Exkurze do českého internetu v době soutěže Česko hledá SuperStar by nebyla
úplná, kdybychom nezmínili ještě jiné tvary, které se ruku v ruce se
zpravodajsko-publicistickými žánry na webu objevily a které ostatně provázejí
internet odjakživa - totiž stránky využívající popularity soutěžících ke
zvyšování návštěvnosti erotických serverů, stránky zesměšňující, ironizující
(např. hra, kde si uživatel může jako Anička "Dajdou" zastřílet na porotu) a
další.