Úmysly Microsoftu s IE9 jsou poměrně jasné. Hlavním cílem je získat zpět ztracený podíl a zastavit tak rychlý růst jeho nejbližších konkurentů, především pak Chromu od Googlu. Válka se však neodehrává pouze mezi jednotlivými značkami prohlížečů, ale i uvnitř samotného Microsoftu, který vede dlouhotrvající bitvu proti zastaralému Internet Exploreru 6, tedy proti prohlížeči, který byl již mnohokrát prohlášen za mrtvého, vždy však jako zázrakem vstal z mrtvých. Na životě ho stále drží hrstka nejvěrnějších, mezi nimi i velké procento podnikových zákazníkům a to i navzdory jeho často zdůrazňovaným bezpečnostním nedostatkům a několika výzvám Microsoftu.
Podle statistik irské společnosti StatCounter sice podíl IE6 za posledních dvanáct měsíců poklesl z 9,33 % na 4,17 % (jde o čísla ze severoamerického trhu) a více než 50 % uživatelů již přešlo na novější IE7 a IE8, připravit jej o poslední čtyři procenta však podle některých analytiků bude velmi těžké. Nemalé množství firem jej totiž stále používá pro své důležité aplikace. Například Ray Valdes z Gartneru prý zná konkrétní situaci jedné firmy zabývající se poskytováním finančních služeb. Ta díky svým vlastním aplikacím zvládá provádět velké množství transakcí často i v řádech miliónů dolarů. Problémem však je, že tyto aplikace běží pouze na IE6 a přechod na novější verze by tak byl velmi riskantní.
Podobně je tomu u mnoha dalších firem. Pro ty by sice bylo jednou z možností využít režimu kompatibility v IE8, který umožňuje správný chod webových aplikací vytvořených pro starší prohlížeče, existují však i takové aplikace, které mohou fungovat pouze na IE6. Analytici se tak vesměs shodují, že příchod nové verze nebude pro IE6 znamenat žádnou pohromu. Rozhodně prý nebude mít na podíl IE6 takový vliv jako vydání Windows 7. Určitý efekt by ale IE9 přeci jen mít mohl. Jeho příchodem se totiž zvětší počet verzí a uživatelům se tak bude IE6 zdát mnohem starší než ve skutečnosti je.