Internet v oblacích aneb o chytrých mobilních telefonech

1. 5. 2000

Sdílet

Hlas je minulostíProcházíte se po městě a najednou se vám ozve mobil. Na displeji se vám zobrazí zpráva, že vaši dva přátelé, které máte v seznamu, se procházejí nedaleko. Chcete...
Hlas je minulostí
Procházíte se po městě a najednou se vám ozve mobil. Na displeji se vám zobrazí
zpráva, že vaši dva přátelé, které máte v seznamu, se procházejí nedaleko.
Chcete jim poslat vzkaz a zajít si někam sednout? Zvolíte ANO, a "chytrý"
telefon jim pošle zprávu. Vy dostanete elektronický kupón na 10% slevu v místní
kavárně. Vypadá to jako fantazie marketingových mágů? Dozajista ne. Technologie
již tady jsou. S telefony se dá dělat daleko více, než do nich jen mluvit.
Internet v ruce
Internet bez těžké a drahé krabice na stole, bez drátů a nejrůznějších
složitostí pro běžného uživatele, to je něco, po čem je neobyčejný hlad. Drtivá
většina lidí totiž dokáže ovládat telefon o ovládání počítače to již s takovou
jistotou tvrdit nemůže. A jestliže se má Internet stát základním prostředím
Nové ekonomiky, bez oproštění se od počítače to zřejmě nepůjde. S mobilním
telefonem kromě brouzdání zpravodajskými informacemi můžete platit přes
Internet své účty, nakupovat knížky, cédéčka nebo třeba oblečení v největším
obchoďáku na světě, Amazon.com, můžete zjišťovat pozici svých přátel (dovolí-li
vám to, samozřejmě), nechat se informovat o aktuálním stavu dopravy a o
dopravních zácpách, dostávat a odesílat e-maily. Můžete toho daleko víc a
nepotřebujete při tom drahý osobní počítač. To vše s dnešními technologiemi. A
je toho mnohem víc. S nástupem mobilních telefonů třetí generace (přibližně za
rok) se dostanete na Internet s vysokorychlostním datovým spojením a vysoce
kvalitním videem, podpořeným velkým plnobarevným displejem, což je ten pravý
ráj pro reklamu. Operátoři se snaží a budou snažit držet svůj přístupový bod
portál, pro sebe, ale budou muset bojovat s takovými obry, jako je Yahoo! nebo
AOL. V Japonsku, které je v těsném závěsu za vedoucí Evropou, většina mladých
lidí preferuje připojení na Síť sítí přes mobilní přístroj, protože klasické PC
jim připadá neohrabané a (pochopitelně) nemobilní. Japonci mají ovšem tu
výhodu, že jejich operátoři jim nabízejí přístup na Web přes mobilní telefony
za paušální poplatek ve výši několika set korun. To znamená, že mohou být 24
hodin on-line.
Dohnat a předehnat
Evropská unie vydává prohlášení, že k dohnání technologického náskoku USA je
nutné do roku 2003 zvýšit počítačovou gramotnost, zavést Internet do všech
škol... a přitom vůbec nebere v úvahu to, že za tři roky může být vše úplně
jinak. Do roku 2003 se penetrace mobilních telefonů v Evropě zvýší na 60 % celé
populace (po vzoru Finska, které tohoto průniku dosahuje již dnes), z dnešních
160 milionů na 250, což po odečtení dětí předškolního věku znamená, že mobilní
telefon bude mít téměř každý Evropan. Z toho plyne další příliv peněz do vývoje
nových a nových technologií. A to je pro Evropu obrovská příležitost vytvářet
vlastní verzi Nové ekonomiky a e-businessu. Po zmeškané šanci stát se špičkou v
éře osobních počítačů v osmdesátých letech přichází šance druhá. A Evropa,
potažmo Skandinávie, se ji rozhodly nepropást. Standard GSM je velmi dobrý,
používá jej více než 120 zemí. Máme tak několikaletý náskok před americkým
kontinentem, jehož trh je rozbitý do různých navzájem soupeřících standardů, o
kousek napřed jsme před Japonskem, které bylo dlouho izolováno svým zvláštním
standardem.
Mobilní revoluci v Evropě sledují velmi pečlivě firmy z Křemíkového údolí.
Operační systémy mobilních telefonů vyvíjené společností Symbian, založené
Motorolou, Nokií, Ericssonem a japonskou DoCoMo, jsou vážným konkurentem
operačního systému Microsoftu, firma STMicroelectronics zase dodává do většiny
mobilních telefonů neintelovské čipy. A je to velký byznys. Vždyť v západní
Evropě lidé mobilní telefony obnovují každý rok, což je čtyřikrát častěji, než
se obnovují počítače.