INVEX 1997

1. 12. 1997

Sdílet

Největší Invex za posledních sedm let za účasti 1 191 firem (z toho 127 zahraničních) na ploše 48 572 m2. První ...


Největší Invex za posledních sedm let za účasti 1 191 firem (z toho 127 zahraničních) na ploše 48 572 m2.
První dva odborné dny i další tři pro veřejnost proběhly za velké spokojenosti všech zúčastněných (xxx xxx platících návštěvníků), a odhaduje se, že byly uzavřeny obchody asi za 3,5 miliardy korun. Udělování Křišťálových disků proběhlo v zajímavé režii zatím snad nejlépe, a Komunikační centrum usnadnilo všem novinářům život. Prostě Invex 1997 se podařil.

Strategická investice

Pro Českou republiku nejzajímavější zprávou na Invexu byla asi sdělení Dr. Ming Chiena, ředitele firmy FIC. Jedna z největších tchajwanských firem s obratem 1,6 miliardy dolarů (FY 1997) hodlá otevřít závod na počítače PC, a to již na jaře příštího roku. Podle možností transportu bude tento závod (ze začátku produkující 20 000 počítačů) umístěn buď u Brna, nebo Prahy. Vývoz do celé Evropy je hlavním cílem této továrny, která by měla postupně produkovat až 50 000 počítačů, a tak markantně zlepšit saldo našeho zahraničního obchodu. Pro místní výrobce to ovšem bude znamenat znatelné zvýšení konkurence.


Novell - Andreas Zeitler
viceprezident pro střední a východní Evropu, je i přes slabý začátek roku optimistický, neboť čtvrtý kvartál slibuje, že bude nejsilnější. Všeobecně předpokládá, že na českém trhu, kde se zatím Novellu daří, uspěje ve větších zakázkách, hlavně u státních institucí. Zde je hlavní výhodou Netware a integrace do heterogenních sítí, a protože společnost je na silný závěr roku připravena, je spokojen, neboť investice se tím pádem zatím vyplatily.
Co se týče vládních zakázek ve východní Evropě, má p. Zeitler nejlepší pocit z aktivit polských úřadů, kde se systém zdá být již nejlépe uspořádán, a proto na základě těchto zkušeností může Novell připravovat návrhy v dalších zemích, a to také do školství a místních zastupitelství. U nás je ještě třeba dořešit některé problémy a procesy.
Nejnovější produkty NDS (Adresářové služby Novell pro NT) a BorderManager vidí p. Zeitler na našem trhu jako velice slibné - například služby NDS již mají náskok 3 až 4 roky před konkurencí, a jak ukazuje zkušenost z velké beta-instalace NDS pro NT v zahraničí, tak i používání Intranetwaru na českých ministerstvech, provoz je také levnější a spolehlivější. Služeb NDS používá ve světě okolo 20 milionů zákazníků, a německý Telekom již začal nabízet služby založené na přímých službách Novellu, stejně jako Telecom v Japonsku, Francii, Itálii a Velké Británii.


Datrontech - David Sanford
Jeden z největších světových distributorů IT začíná i u nás, a tak se rozhovoru zúčastnili spolu s generálním manažerem Datrontechu Davidem Sanfordem i zástupci firmy Diamond přítomní na Invexu. Všichni si pochvalovali český trh, který je již „technology driven„, tzn. že se strukturou podobá vyspělým trhům, jako je například trh německý. I u nás chce proto Dr. Frantz Fichtner, prezident evropského zastoupení firmy Diamond, být tím známým Č. 1, protože jejich multimediální produkty jako modemy a karty mají 70% podíl na evropském(??) trhu. Karty Monster 3D a 2400 PRO Stealth se například v Evropě a Rusku prodávaly v prvním čtvrtletí (US finanční rok) velice dobře, i když v dalším půlroce kvůli známému ztlumení místních trhů firma snížila ceny, a tak zdvojnásobený prodej znamenal „jen„ stejný obrat.
High-end karty jsou nyní po akvizici známé firmy Spear vyvíjeny v Německu, a firma plánuje do tří měsíců lokalizaci ovladačů v pěti jazycích včetně češtiny, protože zvláště na trhu SoHo předvídají zástupci firmy Diamond na českých, slovenských a polských trzích velmi zdravý růst, který by dokonce mohl znamenat zdvojnásobení poptávky každé čtvrtletí.
Proč tedy vůbec potřebuje hovořit se zástupci tisku? Podle Dr. Fichtnera je třeba tento rapidně rostoucí trh vzdělávat, a všem připomínat hodnotu dobrých grafických subsystémů, a to nejen pro hry, ale pro čím dál silnější multimédia a další moderní aplikace.


Fujitsu - Brian Sellers
je ředitelem anglické pobočky v Evropě relativně méně známého japonského výrobce, a spolu se dvěma kolegy pomáhal uvádět značku Fujitsu na Invexu. Firma u nás začíná nabízet své služby hlavně přes dealery, jako jsou např. firmy inWare a Vikomt. I když ve Spolkové republice je Fujitsu velice úspěšná, zvláště v SoHo, u nás se soustřeďuje nejvíce na profesionální segment trhu, a nabízí hlavně počítače PC, servery, tiskárny a monitory.
Z tohoto pohledu je zde pro firmu docela složitý trh, uvádí Brian Sellers, protože je tu velký počet zajímavých domácích i značkových firem. Ale firma je velice trpělivá, neboť i v Německu, kde je nyní č. 1, začínali jen před třemi lety, a v bývalém východním Německu byli úplně neznámí. Nyní, když se Západ pohybuje na Východ, otevírají se příležitosti, které velká firma jako je Fujitsu hodlá plně využít. Osvědčený výrobce se tak chce plně věnovat nadějnému, i když relativně malému českému trhu, a vkládá hodně nadějí například do úspěchu svých serverů. Pokud jejich výrobky budou tak zajímavé jako notebooky uvedené na Invexu, má se zákazník na co těšit.

Autor článku