iPad: Kolik vydělá Apple na jednom prodaném tabletu?

31. 1. 2010

Sdílet

Analytici spočítali, jakou částku Apple vydělá na každém prodaném iPadu, od nejlevnějšího po nejdražší model. Tyto zisky rozhodně nejsou zanedbatelné.

Brian Marshall z analytické společnosti BroadPoint AmTech konkrétně předpokládá, že ceny dílů a výroby nejlevnějšího 499dolarového modelu bez podpory 3G sítí budou 270,50 dolarů, přičemž samotný výrobní proces obnáší zhruba 10 dolarů z této částky. Analytici dále počítají se zhruba 20 dolarovými náklady na jeden kus v rámci záručního servisu, což dohromady dělá 290,50 dolar. Z toho vyplývá, že na jednom přístroji se základní výbavou bude mít Apple profit 208,5 dolarů. To rozhodně není málo a konkrétně se jedná o marži ve výši 42,9 %.

Nejdražším dílem je 9,7“ LCD dotykový displej, jehož cena je 100 dolarů. 16GB paměť pro ukládání dat a hliníková konstrukce pak každá vyjde asi na 25 dolarů. Procesor A4 s frekvencí 1 GHz, kterým jsou všechny iPady vybaveny, pak má hodnotu 15 dolarů. Tento procesor, který si Apple mimochodem sám vyrábí, je produktem inženýrů společnosti P.A. Semi, sídlící v Kalifornii, kterou Apple koupil v roce 2008 a s největší pravděpodobností se jedná o variantu jednojádrového procesoru ARM s jádrem Cortex-A9.

Ještě větší výdělky bude mít Apple na modelech s podporou 3G, které jsou dražší o 130 dolarů a mají navíc jen malý kousek hardwaru přidávající podporu této technologie. Marshall spočítal, že výrobní náklady pro 16 GB iPad s podporou 3G, který se má prodávat za 629 dolarů, se budou pohybovat kolem 306,5 dolary, což je jen i 16 dolarů více, než u modelu s Wi-Fi a výdělek Applu se tak dostane na 52 %. 32GB iPad s podporou 3G pak má náklady na výrobu 332 dolarů, ale vzhledem k prodejní ceně 729 dolarů přinese Applu marži ve výši 55,1 %. Na nejdražším modelu za 829 dolarů pak Apple při nákladech 383 dolarů vydělá rovných 446 dolarů.

Analytik očekává, že modely vybavené jen podporou Wi-Fi se budou prodávat lépe, než dražší modely s 3G a první odhady mluví o tom, že Apple by jen za letošní rok mohl prodat 2,2 až 7 milionů těchto svých tabletů, kompatibilních se smartphony iPhone. Díky tomu by se iPad stal pro Apple dalším „zlatým dolem“.

Vysoká marže je pro produkty Applu typická a běžně přesahuje podle analytiků 40 %. U iPhone 3GS je to dokonce přes 60 %.

Ezra Gottheil, analytik společnosti Technology Business Research označuje cenu 499 dolarů za nejlevnější model iPadu za velmi agresivní a je možné, že se tyto přístroje stanou přímou konkurencí pro dosud velmi populární netbooky. Svůj odhad ceny iPadu by měla v nejbližší době zveřejnit i společnost iSuppli, nicméně lze očekávat, že se dostane k obdobným číslům.

Bližší informace o oficiální prentaci iPadu Stevem Jobsem pak najdete v článku Apple představil svůj tablet iPad. Je opravdu tak revoluční?