Společnost Apple se ji dříve ve svojí historii pokoušela změnit trh a preference uživatelů přístroji, jako je iPad či iPhone, tvrdí analytici a začátek prodejů nového tabletu má být úspěšný, neboť např. finanční společnost Broadpoint Amtech predikuje 4 miliony prodaných kusů iPadů do konce letošního roku (o ziscích Applu z prodeje najdete více v článku iPad: Kolik vydělá Apple na jednom prodaném tabletu?). Přežije tento přístroj ovšem i po opadnutí „davového šílenství“?
I když iPad přináší nové možnosti, jak sledovat video, číst zprávy či elektronické knihy, odrazuje podle analytiků některé z potenciálních zájemců nedostatečnou hardwarovou výbavou, která omezuje jeho použití jakožto multimediálního přístroje.
V prvotních recenzích byl iPad vychvalován pro svoji rychlost, výdrž baterie a možnost být používán jako čtečka elektronických knih a to za relativně přijatelnou cenu. V praxi se ukázalo, že 10 hodin výdrže akumulátoru, které proklamuje Apple, se např. při sledování videa protáhne až na 12 hodin, což je poměrně neobvyklý jev, neboť většina přístrojů naopak vydrží méně, než kolik udává výrobce. Hlavními nedostatky jsou ovšem chybějící USB porty, videokamera, mikrofon, čtečka paměťových karet nebo také podpora technologie Flash, která umožňuje přehrávání videa na internetu. Problémem může být pro některé uživatele i virtuální klávesnice, na které se nepíše tak snadno, jako na klávesnici fyzické.
Apple umisťuje ve využití iPad někam mezi svoje smartphony iPhone a notebooky MacBook. Nicolas Dinatale, nezávislý konzultant a manažer webových projektů, ovšem říká, že pokud někdo již vlastní smartphone a notebook, k čemu by pak iPad vůbec potřeboval. Vzhledem k propagované multimediálnosti přístroje je podle Dinatela podpora Flashe také poměrně zásadním nedostatkem, nehledě na to, že uživatelé jsou odkázáni na proprietární multimediální aplikace a software od Applu, který nemusí každému vyhovovat.
Také další komentátoři říkají, že od iPadu očekávali více funkcí. Například Steve Grove, správce serverů na americkém ministerstvu obrany, již používá iPhone 3G a čeká na zařízení s podporou 4G sítí či CDMA, kterou ovšem iPad nenabízí, ani jako volitelnou. Grove je také přesvědčen, že podpora nové revize jazyka HTML5, který může částečně nahradit použití Flashe a umožnit tak přehrávání videa na iPadu, je zatím u většiny webových stránek hudbou budoucnosti.
Stephen Baker, vice prezident analytické společnosti NPD, je přesvědčený, že iPad je určený pro uživatele, kteří od něj nečekají z hlediska funkcionality příliš více, než od svých mobilů, ovšem díky velkému displeji je pak práce s ním přece jen pohodlnější. Také Brian Marshall, analytik společnosti Broadpoint AmTech, říká, že právě dostupnost filmů a televizních pořadů dělá z nového tabletu lákadlo, neboť již nyní je pro něj dispozici 8 500 filmů (z toho 2 500 ve vysokém rozlišení) a více než 55 000 dílů televizních show. Některé televize, jako např. CBS či ABC již začaly streamovat svůj obsah přímo pro iPad. Problematický může být ovšem pro přístroj zaměřený na multimédia formát obrazu v poměru stran 4:3, neboť dnes se již staly víceméně standardem poměry 16:10 či 16:9.
Sarah Rotman-Eppsová z analytické společnosti Forrester Research je v každém případě přesvědčena, že Apple musí nejprve naučit uživatele, jak mohou efektivně iPad využívat jako přístroj pro „konzumaci obsahu“, protože tablety jsou na trhu poměrně novou záležitostí a pro řadu zájemců může být jeho využití otazníkem. iPad také podle Eppsové může být ukázkou toho, odkud a kam informační technologie směřují, tedy od konvenčních počítačů po přístroje plně ovládané dotykem a využívající služby v cloudu. Ovšem až tak za tři roky bude možné posoudit, jak se Applu s tímto nápadem podařilo uchytit a jak moc proměnil trh, uzavírá Eppsová.
Více informací o technických parametrech iPadu a zahájení jeho prodejů v USA najdete ve včerejším článku Začátek prodeje iPadu doprovázelo opět davové šílenství.