Podle toho, kolik se o iPhonu publikuje zpráv, by se mohlo zdát, že dominuje trhu se smartphony. Na jednu stranu je pravda, že nárůst prodejů smartphonů v letošním roce je zapříčiněn právě prodeji iPhonů a expanze do Číny jeho pozici ještě posílí (dle odhadů by se v Číně mohlo prodat v příštím roce 15-20 % ze všech vyrobených iPhonů). Na druhou stranu podíl iPhonu na trhu smartphonů dosahuje stále jen 10 % a podle průzkumů analytiků společnosti The Nielsen Company mezi americkými uživateli je konkrétní model kupovaného smartphonu při podpisu smlouvy s operátorem méně prioritní, než další faktory. Hlavními kritérii jsou spíše cena, kvalita sítě operátora či dokonce rodinné plány.
Podle posledních údajů analytické společnosti Gartner trhu se smartphony dominuje Nokia s podílem 41 %, za ní následuje RIM s přístroji Blackberry, které dosahují 20 % a Apple je až na třetím místě s podílem 10,8 %. Podíl mezi všemi prodanými mobilními telefony (tedy ne jen smartphony) je pouze 1,5 %. I když Apple proklamuje téměř neomezené možnosti stahování aplikací do iPhonu z App Store, podle průzkumů tuto možnost jeho uživatelé stejně příliš nevyužívají a v průměru si stáhnou pět aplikací, což je prakticky stejné množství, jako v případě uživatelů jiných značek smartphonů.
To, co však iPhonu pomáhá je promyšlená strategie výrobce, která tento přístroj pro mnoho uživatelů dělá doslova „nutností“ jej vlastnit. A dokáže se elegatně vypořádat i s takovými poměrně výraznými problémy, jako byla slabý příjem 3G signálu v případě loňského uvedení iPhone 3G či výrazné přehřívání u nových modelů iPhone 3GS, několik z nich dokonce již i explodovalo. Také redukce ceny na 99 dolarů u nejlevnějšího modelu je velkým lákadlem a navíc expanze Applu pokračuje, neboť do konce tohoto měsíce se iPhone bude prodávat ve 40 zemích, ale v příštím roce by to mělo být již 70 zemí a Čína je proto jen jedním z mnoha milníků, i když významný. Není ani bez zajímavosti, že právě z Číny pochází nejvíce iPhone klonů, které mají mnohdy velmi podobný design, ovládání i menu, ovšem prodávají se za zlomek ceny originálního přístroje. I ty totiž výrazně těží z mediálního zájmu, který vyvolal právě iPhone. Přesto je stále nutné dívat se na něj jako na jednoho z mnoha hráčů, jehož pozice na trhu je ve skutečnosti výrazně slabší, než to může z médií vypadat. Alespoň zatím...