Izrael testuje systém proti únosům letadel

29. 8. 2008

Sdílet

Ověření probíhá tak, že je pilot během letu prostřednictvím SCS klávesnice vyzván k zadání číselného kódu. Zařízení používá též technologii pro rozpoznávání hlasu (Acoustic Signature) a je schopno přenášet živě zvuk z kabiny řídícímu středisku na zemi.

Izrael zahájil testovací provoz nového identifikačního systému, jenž má ztížit možnost únosu letadla za účelem teroristického útoku na pozemní cíle. Security Code System (SCS) vyvinutý izraelskými specialisty bude požadován pro všechny příchozí lety mířící na izraelská letiště.

Ověření probíhá tak, že je pilot během letu prostřednictvím SCS klávesnice vyzván k zadání číselného kódu. Zařízení používá též technologii pro rozpoznávání hlasu (Acoustic Signature) a je schopno přenášet živě zvuk z kabiny řídícímu středisku na zemi.

Podle vedoucího bezpečnostního oddělení izraelského ministerstva dopravy Daniho Shenara nemůže být systém oklamán; představuje důvěryhodné ověření, že je letadlo řízeno správnými piloty. V případě, že únosci zabijí posádku a převezmou kontrolu nad letadlem, jako se stalo 11. září 2001, nedojde k úspěšnému dokončení bezpečnostní procedury a během přibližně patnácti minut po dosažení izraelského vzdušného prostoru zareagují vojenské složky.

Pokud ozbrojení únosci přinutí piloty k autorizaci v systému s tím, že získají dostatek času k dosažení Izraele a provedení útoku na pozemský cíl, je třeba, aby piloti vyslali signál "May Day". Shenar zároveň odmítl sdělit, jakým způsobem mohou piloti nouzový signál vyslat.

Na námitky Omera Laviva, experta přes leteckou bezpečnost, že piloti se mohou v bezprostředním ohrožení zdráhat vyslat nouzový kód, odpovídá, že možnost míření zbraní na pilotovu hlavu byla brána v úvahu a zkušenosti z krizových situací ukázaly, že posádka letadla dělá i během ohrožení to, co dělat má.
Testovací provoz systému používajícího klávesnici o velikosti kreditní karty byl spuštěn ve spolupráci s pěti leteckými společnostmi z USA, Evropy a Afriky. Pilot, který neprojde bezpečnostním ověřením, nedostane povolení k přistání. Bude-li letadlo i přes opakovaná varování pokračovat v letu, bude vyslána letka k jeho zastavení a v krajním případě bude letadlo sestřeleno.

Nový bezpečnostní systém je užitečným nástrojem v boji proti terorismu, rizikem však nadále zůstávají teroristé infiltrování mezi piloty.

Autor článku